Közélet

Felújításból megbukott a szegedi önkormányzat

Felújításból megbukott a szegedi önkormányzat

2019. június 25., kedd
Felújításból megbukott a szegedi önkormányzat

A Tisza Lajos körút Dugonics tér és Boldogasszony sugárút közti szakaszának felújítása szinte mindegyik szegedi rekonstrukció kapcsán példamutatónak bizonyult. Az önkormányzat által koordinált, késő beruházások sora indult el ezzel, ám nem csak a környékben élők, hanem az autóval közlekedők és a helyi vállalkozások is sokat bosszankodtak az elnyúló munkálatok miatt. Most a Szentháromság utcánál alakultak ki kaotikus állapotok, de Botka László polgármester már bejelentette: a Glattfelder és a Szent György terek felújítása következik heteken belül.

A Tisza Lajos körutat a Szentháromság utcához hasonlóan a nyári időszakra zárták le eredetileg: az eredeti elképzelések szerint a kiskörúton csupán annyi időre korlátozták le a forgalmat, hogy

a munkálatokat elvégezzék a nyári tanítási szünet alatt.

A hetek azonban teltek, a munkálatok pedig nem haladtak megfelelő tempóban. Utólag kiderült, a jelentős csúszást részben az okozta, hogy a közművek elavultak, így az sürgős felújításra szorult. Ezt később Solymos László, azóta lemondott alpolgármester is

elismerte

.

“Számos hátráltató tényező van, például a közművek esetében, amiket nem tudott megtagadni az önkormányzat, ezek pedig hátráltatják a kivitelezést, de a KÉSZ Zrt. mindent megtesz, hogy az eredetileg vállalt határidőre elkészüljenek” – részletezte Solymos tavaly októberben.

Mindebből azonban mégis a szinte naponta változó közlekedési rend élhet a legmarkánsabban a szegediek emlékeiben, ugyanis Petőfi sugárút és a Boldogasszony sugárút között egyáltalán nem használhatta a Tisza Lajos körutat a forgalom: a Tisza-parthoz vezető irányban csakis a taxisok, a tömegközlekedési eszközök, valamint a célforgalom vehette igénybe a kiskörút ezen szakaszát. Az ellenkező irányba a Vitéz utca felől lehetett kerülni, a környező utcákkal pedig heti gyakorisággal csiki-csukizott az önkormányzat.

A munkálatokkal végül nem tudtak elkészülni az iskolakezdésre – számos környező vállalkozás került veszélybe, hiszen a kaotikus állapotok a gyalogos forgalmon is kifejtették hatásukat. Ezután kellő magabiztossággal csak decemberben vállalta az önkormányzat, hogy elkészültek a Tisza Lajos körút faltól falig tartó felújításával, meg is nyitották a felújított szakaszt.

Rövidesen feltűnt azonban, hogy korántsem végeztek hibátlan munkát, hiszen hamar elkezdett kátyúsodni a felújításban érintett útszakasz, valamint az eső is megállt. Utóbbit később azzal magyarázta az önkormányzat, hogy tömörödik a beton.

Úgy tűnhet az utóbbi egy év alapján, hogy az időjárás visszatérő indok, ha a felújítások csúszásáról van szó. Szeptemberben – éppen akkor, mikor át kellett volna adni – kiderült, hogy

a Liget felújítás is csúszik, hiszen a májusi esőzések miatt meglazult a talaj

. A Ligetben további fennakadást okozott, hogy nem bírták 2018-ban befejezni, vagyis a téli fagyokat kellett valahogy átvészelni a félkész területtel. Csak egy évvel és egy hónappal a felújítások kezdete után, idén

március 21-én tudták átadni

a közkedvelt parkot.

A különös, elnyúló beruházás kapcsán Tápai Péter, a Fidesz szegedi alapszervezetének alelnöke alkalmatlannak titulálta a szocialista városvezetést, ugyanis szerinte hibásan írják ki a közbeszerzéseket, melyek emiatt sorozatosan csúsznak ki az időből. Az önkormányzat a csúszás miatt benyújtotta kötbérigényét, ám kiderült, ez mindössze a töredéke az egymilliárd forintos beruházásnak.

Mindezekből arra lehet következtetni, hogy Szegeden az önkormányzati koordinálású beruházások állatorvosi lovaként vonulhat a történelemkönyvekbe a Tisza Lajos körút rekonstrukciója.

Ehhez hasonló jellegzetességek tűnnek fel a Szentháromság utca felújításán. Az érintett szakaszon márciusban kezdték el a zöldterület rekonstrukcióját –

gesztenyefákat ültetett az önkormányzat

–, ám június 6-án lemarták az aszfaltot a Bécsi körút és a Mátyás tér közti szakaszon. Az önkormányzati szeged.hu-nak Szentgyörgyi Pál gazdasági alpolgármester azt nyilatkozta, hogy

a kivitelezőnek nyolc napon belül aszfaltoznia kell ott

, ahol az útburkolatot felmarták – ennek több mint két héttel később nyoma sincs a Szentháromság utcán még akkor sem, ha nyolc munkanappal számolunk.

További bosszantó tényező, hogy a Szentháromság utca Bécsi körúti találkozásánál is szétverték az utat, ráadásul lámpa irányítja a forgalmat.

Ezen az útvonalon közlekedik többek között a 20-as, valamint a 21-es busz a forgalmasabb járatok közül, melyek a jelzőlámpa miatt akár 5-6 percre is be tudnak ragadni a körforgalom előtt a reggeli csúcsban.

Szentgyörgyi Pál továbbá azt is nyilatkozta, hogy a kivitelezőnek 90 napja van elvégeznie a munkálatokat, tehát arra tudunk következtetni, hogy a szeptemberi iskolakezdésre befejezik a szakasz felújítását – csakis azért következtethetünk erre, mert az önkormányzat semmilyen megkeresésünkre nem reagál a felújítás kapcsán.

Botka László a Kolozsvári tér átadásakor

elmondta

, a következő hetekben újabb terek rekonstrukciója kezdődik el. Ezek a Glattfelder Gyula, valamint a Szent György terek, és mivel mindkettő a forgalmas József Attila sugárút mentén található, ráadásul előbbi a Tisza Lajos körút találkozásánál, a város újabb pontján várhatók fennakadások.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.