Szeged

Szeged lehet az új európai „népautó” központja – a BYD forradalmat ígér

Szeged lehet az új európai „népautó” központja – a BYD forradalmat ígér

A BYD szegedi gyára nemcsak új autókat hoz, hanem ipari forradalmat is: Szeged lehet az európai elektromobilitás egyik központja.

Böjthe Sándor
6 órája
Szeged lehet az új európai „népautó” központja – a BYD forradalmat ígér

A BYD Kína legnagyobb autógyártójaként a Dolphin Surf nevű elektromos városi modelljével radikálisan új pozíciót céloz meg Európában - írja a vg.hu. A Bloomberg egyik cikkében az olvasható: “Szegedről jöhet az új európai népautó – felejtsük el a Volkswagen Bogarat.” 

Céljuk nem kevesebb, mint egy új, olcsó, fiatalokat célzó közterepautó megalkotása, amely vetekedhet Fiat 500‑ral vagy VW Bogárral. A Dolphin Surf 23 000 eurós nyitó ára alulról tör be a piacra, miközben adaptív tempomatot, forgatható infotainment rendszert és tolatókamerát is kínál átlag alatti áron.

 

A BYD európai eladásai 2025 első négy hónapjában négyszeresére nőttek az előző év azonos időszakához képest, és már több hónapban el is előzték a Teslát az európai EV‑piacon. Az Egyesült Királyságban a cég átvette a vezetést a Tesla előtt, és a Seal U modell kiváló ár‑érték arányt kínál.

 

Gyárépítés és hálózatfejlesztés Szegeden

Szegeden épül a BYD első európai gyára: 300 hektáros területen készül több mint évi 150 000 elektromos és plug‑in hibrid autó előállítására, a második ütemben pedig a kapacitás megduplázható. A gyár Magyarországot emeli központi szerepbe, az uniós piac ellátására alapozva piaci előnyt és munkahelyteremtést. A városban zajló infrastruktúra‑ és hálózatfejlesztések mind ezt támogatják.

 

Információháború – Kínai álhírek és védelmi kampány

Miközben Szegedre Európa felé épül az autóipari jövő, Kínában a BYD ellentámadásba ment át állítólagos álhírterjesztők ellen – influenszerek százait pereltek, rengeteg tartalmat töröltek. Ez egy kettős frontvonal: Európában gyárat, itthon hálózatot épít – míg Kínában védi hírnevét.

 

Hálózati és közműfejlesztés

Az MVM már bővíti a szegedi elektromos hálózatot – a Szeged‑Fehértói alállomás bővítése 2025-re készül el, biztosítva a gyár zökkenőmentes energiaellátását. Emellett új szennyvízcsatornát és közlekedési infrastruktúrát is építenek a gyár közvetlen környezetében. BYD villanybuszok is debütálnak Kaposváron – jelezve a cég nem csak autógyártói, hanem közlekedésszabályozási szerepvállalását is .

 

Munkahelyek, robotika, oktatás

Az új gyár több ezer helyi munkahelynek ad teret – a termelést robotflottával (120 Dürr festőrobot) automatizálják, emellett plug‑in hibrid és EV modelleket is előállítanak. Az egyetemekkel (pl. SZTE) kialakított együttműködés révén képzett munkaerőre építenek. Algyői úti márkakereskedés is nyílik a gyár mellé, teljes ökoszisztémát támogatva .

 

Termelés és piac

A BYD európai zászlóshajójaként Szegeden épülő üzem nem csupán gyártást hoz, hanem piacformálást is: hibrid és elektromos autókat egyaránt készítenek, élve a tagállami lehetőségekkel és infrastruktúrával.

 

Az EV‑piac már itt is egy új árversenybe lépett, amit a BYD agresszív árazása és széles termékpalettája hajt. Slágermodellek – Seal U, Dolphin, Dolphin Surf – már hozzák a sikert: a Seal U 12 400 darabos eladása például már Európai szinten is versenyképes a BMW‑vel, VW‑vel, költségeit tekintve pedig versenyhátrányt okoz a kínai modell.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.