Szeged

Már a tömegközlekedés piacára is betört a Szegeden gyárat építő BYD

Már a tömegközlekedés piacára is betört a Szegeden gyárat építő BYD

Kínai előretörés a magyar közlekedésben: nemcsak Szegeden épül gigagyár, de Kaposváron is BYD villanybuszok váltják le a régieket.

Böjthe Sándor
2025. június 2., hétfő
Már a tömegközlekedés piacára is betört a Szegeden gyárat építő BYD

A kínai BYD újabb mérföldkövet ért el Magyarországon: miután elnyerte a kaposvári villanybuszbeszerzést. Kaposváron 17 új villanybuszt szállíthat, jelentős árelőnnyel és fejlettebb technológiával a nyugati vetélytársakhoz képest - számolt be a Világgazdaság a Magyarbusz.info értesüléseire hivatkozva.

Illusztráció - Fotó: MTI/Krizsán Csaba

BYD győzelem a közbeszerzésben

Újabb jelentős előrelépést tett a kínai BYD Magyarországon: a cég nyerte a kaposvári elektromos buszok beszerzésére kiírt közbeszerzést, legyőzve a német MAN-t. A döntés egyértelmű volt: a BYD nettó 3,696 milliárd forintos ajánlata közel 1 milliárddal volt kedvezőbb, mint az MAN-é. De nem csak az ár döntött. A kínai gyártó fejlettebb műszaki paramétereket, hosszabb garanciát és nagyobb hatótávolságot kínált.

A tender 10 szóló és 3 csuklós villanybuszra, valamint további 4 jármű lehívási lehetőségére vonatkozott. A közlekedési rendszerbe való integráció, a vezetők képzése és a karbantartás szintén része az ajánlatnak.

Műszaki fölény és gazdasági racionalitás

A BYD eBus B12 és B19 típusai hatótávolságban is jobban teljesítenek:

  • B12 szólóbusz: 633 km,
  • B19 csuklósbusz: 566 km.

Ezzel szemben az MAN megfelelő típusai csak 513, illetve 458 kilométert tudnak megtenni.

Az utastér is tágasabb: a BYD szólóbuszai 37, csuklósai 46 ülőhellyel rendelkeznek, míg az MAN modelleknél ez 33, illetve 45 volt. Emellett a garanciák is jobban védenek: a BYD 96 hónapos általános jótállást, az akkumulátorra pedig 180 hónapot vállal, ami szintén fölényes a német gyártó ajánlatához képest.

Szeged: a BYD európai bázisa épül

A kaposvári sikert nem lehet elválasztani attól a nagyszabású projekttől, amely Szeged határában formálódik: a BYD itt építi fel első európai autógyárát. Az üzem évente 150 ezer elektromos járművet gyárthat már az első fázisban, és a beruházás akár meg is duplázódhat. A fejlesztés több ezer új munkahelyet teremthet a régióban.

 

A cég ezzel nemcsak logisztikai előnyt szerez, hanem egyben stratégiai pozíciót is Kelet és Nyugat ipari összekapcsolásában. A technológiai önellátás – saját akkumulátor, saját chip – lehetővé teszi, hogy a BYD globális szinten diktálja az árversenyt, miközben megőrzi nyereségességét.

Algyői út: már épül a BYD márkakereskedés is

A szegedi beruházás nemcsak ipari, hanem kereskedelmi előrelépés is. Az Algyői út 44. szám alatt már épül a BYD márkakereskedés, amely a vállalat fenntarthatóság iránti elkötelezettségét is tükrözi majd. A helyi gyártásnak köszönhetően a Magyarországon értékesített BYD-modellek versenyképesebbek lesznek az ár és elérhetőség tekintetében is, hiszen az EU-s vámterhektől mentesülnek.

Elektromobilitás: nemcsak vízió, hanem napi gyakorlat

A BYD magyarországi térnyerése jól mutatja, hogy az elektromos közlekedés forradalma már nem a jövő, hanem a jelen. Kaposvár buszai már e-mobilitással működnek majd, Szeged pedig a régió meghatározó ipari központjává válhat. A kínai cég stratégiája sikeres: ár, minőség és rendszerbe integrálhatóság szempontjából is képes felülmúlni nyugati versenytársait.

A BYD és a kormány közös célja

Május közepén Orbán Viktor miniszterelnök fogadta Wang Chuanfu-t, a BYD elnökét. A találkozón megerősítették: Magyarország lesz a BYD európai központja. A miniszterelnök szerint a magyar iparnak be kell kapcsolódnia az új elektromobilitási korszakba, mert ebből a jövőből nem maradhatunk ki.

 

A BYD nemcsak akkumulátoros, hanem plug-in hibrid járműveket is gyárt majd Szegeden. Az első fázisban 150 ezer autó készülhet évente, a második ütemben pedig ez 300 ezer darabra bővülhet.

Év végén elindulhat a gyártás Szegeden

A 300 hektáros gyárterületen az építkezés rohamtempóban zajlik, az első autók gyártása már az év végén elindulhat. A beruházás nemcsak gazdasági, hanem szimbolikus léptékű is: a gyár az űrből is látható, és a jövő magyar iparának zászlóshajójává válhat.

 

A BYD nemcsak egy gyártó: új korszakot hoz a közlekedésbe, a gazdaságba és a nemzetközi versenyképességbe. Magyarország pedig – Szegeddel az élén – ennek a korszaknak a nyertese lehet.

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.