Szeged

Áttörés az e-autózásban: a Szegeden gyárat építő BYD viszi a zászlót

Áttörés az e-autózásban: a Szegeden gyárat építő BYD viszi a zászlót

A vállalati e-autó program már több mint négyezer támogatott járműnél tart, miközben Szegeden gőzerővel épül a BYD gyára.

Böjthe Sándor
5 órája
Áttörés az e-autózásban: a Szegeden gyárat építő BYD viszi a zászlót

Az Energiaügyi Minisztérium bejelentése szerint a 30 milliárd forintos vállalati e-autó támogatási program újabb jelentős mérföldkőhöz érkezett: immár több mint négyezer tisztán elektromos gépjármű után folyósították a 2,8–4 millió forint közötti állami hozzájárulást. Az eddig beérkezett igénylések száma elérte a nyolcezret, a támogatást igénylő vállalkozások száma pedig meghaladta a hétezret.

A legnépszerűbb márka a kínai BYD, amely 964 támogatott autóval vezeti a listát, mögötte a Tesla (755), Volvo (343), Hyundai és Nissan következik. A program kiemelkedő sikere megmutatkozik a zöld rendszámos autók robbanásszerű növekedésében is: március, április és május egyaránt történelmi rekordokat hozott. A tisztán elektromos járművek száma ma már meghaladja a 82 ezret, míg 2020 elején ez még mindössze nyolcezer volt.

A szegedi BYD-gyár: ipari ugródeszka Európa felé

A támogatási program eredményeivel párhuzamosan Szegedre irányul egy másik, stratégiai jelentőségű zöld fejlesztés is: a világ egyik legnagyobb elektromosjármű-gyártója, a BYD első európai üzemét építi a város határában. A 300 hektáros beruházás első ütemében évi 150 ezer, később akár 300 ezer autó gördülhet le a futószalagról – köztük tisztán elektromos (EV) és plug-in hibrid (PHEV) modellek is.

 

A gyár robotizált technológiával működik majd: 120 darab német Dürr festő- és kezelőrobot segíti a termelést. Az Algyői úton már készül a márkakereskedés is, amely a hazai értékesítési hálózat részévé válik. A BYD nemcsak gyárt, de a magyarországi közlekedési struktúrák modernizálásához is hozzájárul – például Kaposváron 17 elektromos buszt szállított a helyi közlekedési rendszerbe.

 

Szeged felkészült: hálózat, munkaerő, infrastruktúra

A kormányzati és ipari fejlesztések nem valósulhatnának meg hatékony háttér nélkül: az MVM Csoport már javában dolgozik a szegedi 132 kV-os elektromos hálózat bővítésén, 2025-re a Szeged–Fehértói alállomás új mezőkkel bővül. Emellett közel 600 méter hosszú új szennyvízcsatorna is épül a gyár térségében, és több ezer új munkahelyet hoznak létre, részben a helyi felsőoktatásra és képzett szakemberekre alapozva.

 

Magyarország vezető szerepre tör az e-mobilitásban

A BYD jelenlegi növekedési stratégiája világszerte figyelmet kelt: miközben Kínában árháborút folytat a riválisokkal szemben, Európában – Szegeden keresztül – stabil, hosszú távú gyártási bázist épít. A kormány célja világos: Magyarország legyen Kelet és Nyugat ipari hídfőállása, ahol a környezetbarát járműgyártás nemcsak gazdasági növekedést hoz, hanem valódi zöld átállást is támogat.

 

A támogatási program és a szegedi beruházás együtt jelzik: az elektromos járműipar jövője már megérkezett. És ebben Szeged nemcsak résztvevő, hanem kulcsszereplő lett.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.