Szeged

Szeged felkészül a jövőre: hálózatfejlesztéssel támogatják a BYD gyárat

Szeged felkészül a jövőre: hálózatfejlesztéssel támogatják a BYD gyárat

A gyár nemcsak gazdasági, hanem technológiai és társadalmi szempontból is jelentős hatással lesz a régióra.

Böjthe Sándor
2025. június 6., péntek
Szeged felkészül a jövőre: hálózatfejlesztéssel támogatják a BYD gyárat

A szegedi BYD gyár építése nemcsak a város gazdasági fejlődését jelenti, hanem komoly infrastrukturális kihívásokat is hoz magával. A kínai autógyártó első európai üzemének energiaellátása érdekében az MVM Csoport jelentős hálózatfejlesztéseket hajt végre a térségben - írta meg  a Világgazdaság.

Fotó: MVM

Hálózatfejlesztések a régióban

Az MVM Csoporthoz tartozó MAVIR az elmúlt időszakban több kulcsfontosságú fejlesztést is végrehajtott:

  • 2024-ben három szakaszban újították fel a Kecskemétet Sándorfalvával összekötő, 132 kilovoltos távvezetéket, összesen 77 kilométer hosszan.
  • 2025 májusára elkészült a Cegléd–Szolnok 132 kilovoltos vezetékcsere egy közel 28 kilométer hosszú szakaszon.
  • Május második felére a Sándorfalva és Kiskundorozsma közötti, 2,5 kilométeres szakasz kapacitását is növelték.

Ezek a fejlesztések biztosítják, hogy a térség ipari szereplői, köztük a BYD is, hozzáférjenek a szükséges energiahálózati kapacitásokhoz.

 

Új alállomások és vezetékszakaszok

A meglévő vezetékek bővítése mellett új távvezetékek építése is folyamatban van. 2024 végén az MVM Démász üzembe helyezte a Csongrád és Szentes között megépített új, 16,8 kilométer hosszú, 132 kilovoltos távvezetéket. Ez a vezeték egyszerre segíti a szegedi és kecskeméti ipari létesítmények kiszolgálását, valamint a térségben létesülő napelemparkok hálózatra csatlakozását is biztosítja.

 

Szeged-Fehértó alállomás bővítése

A BYD szegedi gyárának energiaellátását a 2023-ra megépített Szeged-Fehértó 132/22 kilovoltos alállomás biztosítja. 2025-ben az alállomás bővítésére is sor került, amely két új távvezetéki mező kiépítését jelentette. Ez a fejlesztés kulcsfontosságú a gyár zavartalan működéséhez.

A BYD szegedi gyára nemcsak az energiaellátás szempontjából jelent kihívást, hanem a város gazdasági és technológiai fejlődésének is motorja.

 

Gyártási kapacitás és technológia

A 300 hektáros területen épülő gyárban évente 150 ezer elektromos és plug-in hibrid jármű gyártása várható az első fázisban, amely a későbbiekben 300 ezer darabra bővülhet. A gyártásban a legmodernebb német technológiát alkalmazzák: a Dürr által szállított 120 festő- és kezelőrobot végzi a karosszériák festését, teljesen automatizált tisztítórendszerrel kiegészítve.

 

Munkahelyteremtés és oktatás

A gyár több ezer új munkahelyet teremt a régióban. A BYD külön hangsúlyt helyez arra, hogy helyi munkaerőt alkalmazzon, ezzel is erősítve a régió gazdaságát. Az SZTE Gazdaságtudományi Karának tanára szerint a beruházás hatalmas lehetőséget kínál Szeged és környéke gazdasági fejlődésére.

 

Márkakereskedés és piaci jelenlét

Az Algyői út 44. szám alatt már épül a BYD márkakereskedés, amely a vállalat fenntarthatóság iránti elkötelezettségét is tükrözi majd. A helyi gyártásnak köszönhetően a Magyarországon értékesített BYD-modellek versenyképesebbek lesznek az ár és elérhetőség tekintetében is, hiszen az EU-s vámterhektől mentesülnek.

 

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.