Merőben átalakul a rakpart: sebességkorlátozás, útszűkítés, parkolók megszűnése várható

Közmeghallgatást tartottak, azonban inkább mellébeszéltek az egyenes válaszok helyett. Sok a kérdőjel a rakpart felújítása kapcsán.

Két évtizede ígérgeti már a szegedi városvezetés, hogy a Tisza Szeged “főutcája” lesz. Botka László ciklusokon áthúzódó kampánytémája lett a Tisza-part rendezése, de a hangzatos ígéretei és néhány összecsapott, szakmaiatlan látványtervnél sokkal tovább sosem jutott az ügy. Idén nyáron megtörténtek a régészeti munkák a Huszár Mátyás rakparton, majd az ivóvíz- és szennyvízvezetékek teljes cseréjére került sor. Viszont ahogy az év elején a költségvetés elfogadásakor jelezték: nagyobb volumenű rekonstrukció csak jövőre várható. A "Szegedi rakpart komplex fejlesztése" című projekt kapcsán közmeghallgatást tartottak a városházán, ahol Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester, Fontos Rómeó építész-tervező, a Fontos Mérnök Stúdió Kft. ügyvezetője és Vakula Réka tájépítész-tervező tartott előadást és válaszolt a kérdésekre. Már amennyire kaptunk válaszokat, ugyanis a legtöbb esetben mellébeszélés íze volt a válaszoknak.

A nyáron megtörténtek a felszín alatti munkák
A nyári rakparti rekonstrukció része volt a több éves, a Tisza Szeged “főutcája” elnevezésű városfejlesztési programnak. Ennek keretében idén július 1-jén kezdődtek meg az ivóvíz- és szennyvízhálózat föld alatti felújítási munkálatai. A projekt részeként a Móra Ferenc Múzeum szakemberei elvégezték a kötelező régészeti feltárásokat is. A szemünk elé tárult az egykori Szegedi vár, a város több mint 300 éves rejtélyére is fény derült, miközben választ adtak a 17. századi szegedi történelem egyik nagy kérdésére is. Mindeközben a vízibástya feltárására is komoly figyelmet fordítottak.
Újabb ígéret, hogy a Tisza Szeged “főutcája” lesz
Idén augusztusban Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester jelentette be, hogy újabb, nagyobb volumenű rekonstrukcióra készülnek: a rakpart zöldítése, közösségi terek, sétányok, sőt, a folyóhoz közvetlen lejutás biztosítása lenne a cél 2026-ban.
Az ígéret szerint jövőre már tényleg elkezdődhet a rakpart nagyszabású rekonstrukciója, valamint zöldítése. Csökkentenék a hősziget hatást, tehát a burkolt felületek arányát, ugyanis elviselhetetlen a hőség. Ez a beruházás 1,3 milliárd forintból valósul meg.
A zöldítésé a főszerep a rakpart megújulásában
Fontos Rómeó építész-tervező, a Fontos Mérnök Stúdió Kft. ügyvezetője elmondta, hogy kétéves folyamat volt a tervezés, ezt tizenöt percben mutatták be. Megjegyezte, hogy a Tiszát nem formálhatjuk át, hozzá kell igazítani a várost és vissza kell nyitni Szegedet a folyóhoz.
Öt szakaszra osztották a tervezést: a város szándéka, hogy a vár vonalában lévő rakparti szakasz, és rondella környezete újuljon meg.
Terveznek lépcsős pihenőteraszt, fásított parti sétányt, parti vendéglőt, továbbá mederben lévő zöldburkolatot is. Vakula Réka tájépítész-tervező megjegyezte, hogy a víz és a légköri aszály miatt szélsőséges a helyi mikroklíma.
Az okozza a legnagyobb fejtörést, hogy milyen növények bírják ezt. A beszámoló szerint a Tisza partján felfedezhetők lesznek majd égerek, füzek, tölgyek, kőrisek és bokor füzesek is. A cél, hogy méltó módon bekapcsolják a Tisza-partot a Belváros vérkeringésébe.

Sebességkorlátozás, útszűkítés és parkolók megszűnése
A jövő rakpartját úgy képzelik el a tervezők és a városvezetés, hogy merőben hozzányúlnak a forgalmi rendhez, aminek levét leginkább az autósok isszák meg.
Sebességkorlátozás lesz a jövőben, 30-as övezetnek minősül majd a Huszár Mátyás rakpart. A jelenlegi 7,5 méteres utat 5,5 méterre szűkítik, valamint 126 parkolóhely megszűnik. A Belvárosi híd kőlyukán keresztül járdát szeretnének átvezetni, korláttal elválasztva. Ez azt eredményezi, hogy egy kamionnak például már meg kell majd állni és elsőbbséget kell adni a szembejövő forgalomnak, ugyanis nem lesz elég hely.
Annak ellenére, hogy műemléki védettségi alatt áll a híd, megvalósítható a faragás, ugyanis megkapták a szükséges engedélyeket. Farkas Levente, a szegedi Fidesz frakcióvezetője megjegyezte, hogy szerinte ez csökkentené a biztonságérzetet.
Tóth-Benedek Csanád MKKP-s szegedi képviselő megjegyezte, hogy nem látott kerékpárutat a látványterveken. Kiderült ez azért van, mert az nem készül. Érdekes módon szeretnének a kerékpárosoknak kedvezni.
A forgalomkorlátozások ellen Szécsényi Rózsa egyéni képviselő is szót emelt, ugyanis a meglátása szerint a tápaiak még nagyobb vesztesei lesznek a rakparti dugóknak. Felmerült részéről, hogy tervezzék újra a rakpart felújítását. Komoly nézeteltérés alakult ki az alpolgármesterrel folytatott beszélgetése során.
Az is kiderült, hogy forgalomcsillapító küszöböket helyeznek majd ki, hogy meggátolják a gyorshajtást. Igen ám, de ez óriási problémát jelentő az itt áthaladó mentők számára. Többen is szót emeltek emiatt. Egy szegedi lakos megjegyezte, hogy létszükséglet egy mentőautó számára, hogy sima felületen tudjon közlekedni.
Sok a kérdőjel, még több a mellébeszélés
Tóth-Benedek Csanádnak további kérdései is voltak, azonban Nagy Sándor válaszok helyett inkább csak mellébeszélt. Az alpolgármester nem tudott választ adni arra, hogy mikor érhetnek a Huszár Mátyás rakpart teljeskörű felújításának a végére, ugyanis ahogy fogalmazott "egyelőre csak az első két szakaszig látnak előre".
Lényegében ismételten tervezgetnek, ígérgetnek, de egyáltalán nem tudni mi, és hogyan valósul meg. Felvetődött, de azt sem tudták pontosan megmondani, hogy mekkora terhet ró majd éves szinten a költségvetésre a terület karban- és tisztántartása.
Nem kommunikál az önkormányzat
Mihálik Edvin zöldtanácsnok a felszólalásában megjegyezte, hogy óriási hibája az önkormányzatnak, hogy nem társadalmasít. Ennek fényében pedig nem kell meglepődni, hogyha az embereket váratlanul érik a beruházások, és akkor sem értenek vele egyet, ha jó a kezdeményezés.
Az úszóházak kapcsán is sejtelmesen fogalmazott Nagy Sándor: annyi leszűrhető volt, hogy amik most vannak, azokat nem látják szívesen, újaknak pedig nem adnak engedélyt a jövőben.
