A hét témája: Tisza-part — nem sétány, hanem valódi főutcája lehetne Szegednek

Szeged lassan negyedszázada várja, hogy a Tisza valódi főutcává váljon, mégis rendre elakadnak a fejlesztések és a döntések. A Tisza-part most végre megújulhat.

Két évtizede él az ígéret: Tisza legyen Szeged “főutcája”. A gondolat nem új — már az 1960-as években megfogalmazták, hogy városunk központját a folyó felé nyissák meg-néhány éve pályázatot írtak ki a tervekre. Botka László ciklusokon áthúzódó kampánytémája a Tisza-part rendezése, de a hangzatos ígéretei és néhány összecsapott, szakmaiatlan tervnél sokkal tovább nem jutott az ügy.

A Tisza-part rendezése a tervezőasztalon maradt eddig
Tervekből, tanulmányokból nincs hiány: sétányok, zöldfelületek, rakparti sétány, gyalogos-kerékpáros utak, partsziget és új gyalogos híd is felmerült.
De a valóságban semmi nem valósult meg, Botka László rendre kampánytémává silányította a Tisza-part rendezését, holott az jóval komolyabb figyelmet érdemelne. A folyamat sokszor megakadt forráshiány, politikai huzavona, vagy más prioritások miatt.
Az eddig napvilágot látott tucatnyi terv többsége a rakpartról kitiltaná vagy korlátozná az autós forgalmat. Ehhez viszont olyan, a belváros esetében forgalomcsillapító megoldásokra is szükség lenne, amit a város hosszú évek óta nem tud megugrani. Ilyen például a működő tömegközlekedés, a megfizethető és jól szervezett parkolórendszer, illetve a harmadik híd megépítése, ami kormányzati forrásból valósul meg a közeljövőben. Emellett az árvízi védekezést is figyelembe kell venni a tervezőknek.
Itt az újabb ígéret, most tényleg meglesz
Idén augusztusban Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester jelentette be, hogy újabb, nagyobb volumenű rekonstrukcióra készülnek: a rakpart zöldítése, közösségi terek, sétányok, sőt, a folyóhoz közvetlen lejutás biztosítása lenne a cél.
Az ígéret szerint jövőre már tényleg elkezdődhet a rakpart nagyszabású rekonstrukciója, valamint zöldítése. Csökkentenék a hősziget hatást, tehát a burkolt felületek arányát, ugyanis elviselhetetlen a hőség. Ez a beruházás 1,3 milliárd forintból valósulna meg.

Miért volna fontos — és miért kell végre lépni
Egy valódi Tisza-főutca nem csak látvány:
lehetőség lenne arra, hogy Szeged belvárosa valóban visszakapcsolódjon a folyóhoz. A part zöldölne, sétányok, kerékpárutak, pihenőhelyek épülnének. Ez nem luxus, hanem stratégiai beruházás: emelné a város élhetőségét, idegenforgalmát, közösségi életét - ezért is érthetetlen, hogy a polgármester miért tolta rendszeresen hátra a beruházást a sorban és azt miért csak kampány idején került elő rendszerint.
A projekt most nagyot léphet előre és a tervezőasztalról a valóságba léphet át. Szerdán Botka László közmeghallgatást hirdetett, Fontos Rómeó építész-tervező mutatja be a terveket, ami új életet adna a Tisza-partnak Szegeden. Tegyük hozzá, hogy a szerdán 16 óra 30 perckor a városházán kezdődő, a szokásos módon megszervezett közmeghallgatás, nem pótolja egyáltalán az elmaradt széles körű társadalmasítást...
Ami már most látszik az mindenképpen bíztatóbb annál, mint amit már láttunk Botka László 2019-es kampányában, amikor a városhoz, de még magához is méltatlan tervekkel igyekezett elkápráztatni a szegedieket - még sajátjai körében is sikertelenül.
