Szeged

Valóban ennyire szörnyű lenne a közlekedési kultúra Szegeden?

Valóban ennyire szörnyű lenne a közlekedési kultúra Szegeden?

Egyre kevesebbet figyelnek egymásra a közlekedés résztvevői

Tóth Norbert
Szerző: Tóth Norbert
3 órája
Valóban ennyire szörnyű lenne a közlekedési kultúra Szegeden?

Kis túlzással szinte nincs olyan ország, vagy netán város, ahol ne lenne állandó, vagy gyakran visszatérő beszédtéma az állampolgárok körében a közlekedés, valamint a vezetési kultúra és morál. Szegeden sincs ez másképp, a gyalogosoktól kezdve, a kerékpárosokon és rollereseken át egészen az autósokig "mindenki egymásra mutogat", és ró fel dolgokat. Minden lényeges és jogosan megemlített panasz közül is kiemelkednek azonban azok az esetek, amikor a megkülönböztető fényjelzéssel és szirénával közlekedő járművek elsőbbségére hánynak fittyet.

 

Hiába a fényjelzés és a sziréna

Egy Facebook-csoportban megosztott eset szerint történt nemrégiben Szegeden, hogy a fényjelzéssel és szirénával sietségét jelző koraszülött mentő nem kapta meg a neki járó elsőbbséget.

Komolyan ennyire nem figyelünk egymásra, komolyan ennyire nem érdekel a másik?

- hangzik el a kérdés a bejegyzés elején.

Az eset szemtanúja a kereszteződésben állt a kerékpárjával a piros lámpánál, amikor is egy koraszülött mentő érkezett fényjelzéssel és szirénázva. Az autó beért a kereszteződésbe, de hiába járt volna neki az elsőbbség, meg kellett állnia, ugyanis egy trolibusz úgy döntött, hogy átsuhan még előtte. A tömegközlekedési jármű sofőrjének döntésén felbátorodva további három személyautó is hasonlóan tett: a gázba taposva átvágott még a mentő előtt.

A siető sofőrök biztos nagyon elégedettek voltak, hogy nem csúsztak le a zöldről

- írta teljesen jogos felháborodással a poszt szerzője, aki elmondása szerint el is sírta magát, hogy ilyen megtörténhet. Hozzátette: reméli időben odaért a mentő.

A KRESZ 42. §-a szerint

  • a megkülönböztető jelzéseket (villogó kék fényjelzést és szirénát vagy váltakozó hangmagasságú más hangjelzést) használó gépjármű, illetőleg minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott) zárt csoportban haladó, megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását – félrehúzódással és a szükséghez képest megállással – lehetővé kell tenni;
  • megkülönböztető fényjelzést használó, álló járművet megközelíteni, illetőleg mellette elhaladni csak fokozott óvatossággal szabad;
  • megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművet előzni tilos. Az ilyen gépjármű mögött a követési távolságot úgy kell megválasztani, hogy az ne járjon a közlekedés többi résztvevőjének zavarásával;
  • a figyelmeztető jelzést (sárga villogó fényt) használó járművet fokozott óvatossággal szabad megközelíteni, mellette elhaladni, vagy megelőzni;
  • olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van kijelölve, az azonos irányban valamennyi forgalmi sávban – egymás mellett haladó – hó eltakarítást végző és figyelmeztető jelzést használó járműveket tilos megelőzni. Az ilyen gépjárművek mögött a követési távolságot fokozott óvatossággal kell megválasztani.

 

Emlékezhetünk mi történt a Rókusi körúton

Történt 2024 augusztusában, hogy a Rókusi körút és a Szatymazi utca kereszteződésében egy személyautó és egy tűzoltóautó ütközött össze, aminek következtében utóbbi felborult. Az ütközés ereje akkora volt, hogy a helyszíntől majdnem 100 méteres távolságra is repültek fémdarabok.

Egy megkülönböztető jelzést használó tűzoltóautónak nem adták meg az elsőbbséget, négy tűzoltó és a személygépkocsit vezető személy is megsérült. Az egyik tűzoltó súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett, egy hónappal a baleset után számoltunk be arról, hogy hazatérhetett a kórházból.

 

Át kellett festeni a tram-traineket

Ahogy arról lapunk is beszámolt, teszt jelleggel megnövelték az élénksárga felületet tram-traineken. Az ötlet lényege, hogy az élénk színekkel ellátott járműveket jobban észreveszi a közlekedés többi résztvevője, így visszaszorítható a figyelmetlenségből bekövetkező balesetek száma.

A tram-train-hálózaton már az indulás óta magas volt a közúti járművekkel történt ütközések száma.

Három hete kezdték el a Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő vasútvillamosok elejét élénksárga matricázással feltűnőbbé tenni. Az első sárgított jármű február 20-án kelt útra.

Mostanra már a tram-train-állomány felén, azaz legalább hat darabon láthatók a városi környezetben, illetve a közúti forgalomban jobb észrevehetőséget segítő matricák. A hónap végére pedig az összes járműre felkerülnek, így remélik minél kevesebb baleset fog történni.

 

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.