Szeged

Elindul a késési biztosítás – új korszak kezdődik a közösségi közlekedésben

Elindul a késési biztosítás – új korszak kezdődik a közösségi közlekedésben

Június 1-jétől új korszak kezdődik a hazai közösségi közlekedésben: A cél nemcsak olcsóbb, hanem jobb közösségi közlekedés is.

SzegedMA
Szerző: SzegedMA
2025. május 31., szombat
Elindul a késési biztosítás – új korszak kezdődik a közösségi közlekedésben

Június 1-től új fejezet nyílik a hazai közösségi közlekedés történetében: elindul a MÁV-Volán-csoport késési biztosítása, amely minden utas számára garantált visszatérítést nyújt, ha a vonat vagy a helyközi busz több mint 20 percet késik. Az újítás nemcsak a közlekedés megbízhatóságát ösztönzi, hanem kézzelfogható kompenzációt is kínál az utasok számára. Az intézkedés jól illeszkedik a Lázár János vezette közlekedéspolitikai átalakuláshoz, amelynek célja, hogy ne csak olcsóbb, hanem jobb is legyen a tömegközlekedés Magyarországon - írta meg a Magyar Nemzet.

 

Ha késik a járat, visszajár a pénz

A késési biztosítás értelmében ha egy vonat vagy helyközi busz legalább 20 percet késik, akkor az utas a jegyár felére jogosult kártérítésként. Az online vásárolt jegyek esetében a visszatérítés automatikusan történik, míg a jegypénztárban vagy automatában vásárolt jegyek esetén a kártérítést az érkezési állomás pénztáránál kérhetik az utasok.

A rendszer a bérletesekre is gondol: ha egy havi ország- vagy vármegyebérlettel rendelkező utas járatai az adott hónapban legalább öt alkalommal késnek 20 percnél többet, akkor a következő havi bérletét 10 százalékos kedvezménnyel vásárolhatja meg. Hasonló szabály vonatkozik a Magyarország24 és Vármegye24 napijegyek tulajdonosaira is: egy 20 perces késés után már ők is jogosultak a 10 százalékos árengedményre.

Kulcseszköz: a megújult MÁV+ alkalmazás

A visszatérítés legkényelmesebb módját az új MÁV+ mobilalkalmazás biztosítja, amely vasárnap reggeltől teljes funkcionalitással használható, amennyiben az utasok előzőleg frissítették az applikációt. A frissített változatban már megtalálhatók a késési biztosításhoz kapcsolódó funkciók, de a fejlesztés nem áll meg itt.

A MÁV-Csoport vezérigazgatója, Hegyi Zsolt szerint az új alkalmazás már nemcsak a gyors bérletvásárlást teszi lehetővé, hanem integrált jegyvásárlási funkciót is kínál. Az applikáció képes megtervezni az utat, kiadni a kombinált (busz-vonat) menetjegyet, sőt a jegyek digitálisan bemutathatók vagy nyomtathatók is – immár akár buszra is. Nyáron érkezik a klímás járatokra optimalizált útvonaltervezés is, valamint tervezik a városi és nemzetközi jegyek integrálását is.

Új IC-szolgáltatás, modern járművek, jobb tájékoztatás

A MÁV-csoport célja nemcsak a visszatérítési rendszer bevezetése, hanem a közlekedési élmény átfogó javítása is. Április óta működik a Tiszta IC-program, amelynek keretében indulástól érkezésig takarítók ügyelnek az InterCity-k tisztaságára. Napi szinten 300 vonaton, 64 ezer kilométeren dolgozik több mint 160 ember a mosdók, padlók, szappan- és kéztörlő-ellátás folyamatos karbantartásán.

A komfortnövelés másik pillére a járműállomány korszerűsítése. Már most 86 darab felújított vasúti kocsi gördül a síneken – többségük IC-kocsi, amelyek a nyári járműhiányt enyhítik majd. Emellett a mozdonyflotta is erősödik: 70 új jármű érkezik 2024–2025-ben, köztük villany- és dízelmozdonyok egyaránt.

A Volánbusz-hálózat is megújul: elindult az ezer darabos autóbuszbeszerzési program, amelyből az első 500 jármű már idén forgalomba áll, 131 darab már a nyári menetrendi szezonban szolgálatba lép.

A vasútvonalak és az utastájékoztatás is fókuszban

A vasúti pályák állapotát folyamatosan figyelik és karbantartják. A pályakarbantartók a rendelkezésre álló adatok alapján döntenek a szükséges beavatkozásokról, így biztosítva a biztonságos közlekedést.

 

Ugyanakkor az utastájékoztatás is fejlődik: már több mint kétszáz digitális kijelzőt tettek alkalmassá arra, hogy rendkívüli helyzetekben gyors és pontos információval szolgáljanak. A kijelzőpark jelenleg mintegy 2800 eszközből áll, ezek fejlesztése folyamatos.

Lépésről lépésre: olcsóbb, jobb, megbízhatóbb közlekedés

A MÁV-csoport átalakulása Lázár János építési és közlekedési miniszter törekvéseinek eredménye. Mint mondta: először olcsóbbá tették a tömegközlekedést az új tarifarendszerrel, most pedig azon dolgoznak, hogy jobbá is tegyék. A késési biztosítás ennek fontos állomása, amely nemcsak az utasok iránti felelősségvállalást, hanem a szolgáltatás minőségére való törekvést is jelzi.

Egy új korszak kezdete

A június 1-jén bevezetett késési biztosítás szimbolikus és gyakorlati jelentőséggel is bír: a közlekedési szolgáltató végre nemcsak várja az utasokat, hanem garanciát is vállal a szolgáltatás színvonalára. A MÁV+ alkalmazás, a megújuló járműpark, a tiszta InterCity-k és a jobb tájékoztatás mind azt jelzik: elindult egy új korszak a közösségi közlekedésben – kényelmesebb, kiszámíthatóbb és utasközpontúbb, mint valaha.

A Magyar Nemzet teljes cikke itt olvasható.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.