Komolyabb hatástanulmány és tervezés nélkül, egy aláírásgyűjtéssel indítana éjszakai járatot a Momentum.
Nem az éjszakai járatok hiánya a legnagyobb baj a szegedi tömegközlekedéssel. A szegedi városvezetés évek óta homokba dugja fejét, amikor az itt élők, vagy éppen a városba érkezők kritikát fogalmaznak meg a helyenként mostoha állapotokról, és az ország legdrágább viteldíja kapcsán.
Ahogy azt tavaly decemberben is megírtuk, a jártok kiszámíthatatlanul róják Szeged utcáit, hol a dugó miatt késnek, hogy amiatt, mert a várost keresztbe, hosszába átszelő buszok képtelenek tartani a menetidőt. Ez amellett, hogy bosszantó,
az utasokat tömegközlekedésről az autók felé tereli, ami tovább növeli a dugókat.
További bosszúságot okoz z is, hogy a szegedi tömegközlekedés járművei elavultak. Nem véletlen, hogy észbe kaptak a városházán és használt trolibuszok beszerzését kezdték meg. Az első trolik már az év végén megérkeztek Szegedre, a járművek Salzburgból jöttek és alapos felújítás után állhatnak a szolgálatba. A terv az, hogy további használt járműveket vásárol a város.
Szeged az ország éllovasa, ami a tömegközlekedési viteldíjakat illeti. Akár elővételben, akár a fedélzeten vásárolt jegyek, bérletek esetében is igaz ez, nem hiába érzik úgy a szegediek, hogy megsarcolják őket.
Egyszerűbb lenne megemészteni mindezt, ha cserében magas színvonalú szolgáltatást kapnának cserébe az utasok, de mint fentebb írtuk, ez nem valósul meg.
Az, hogy az így befolyt összeg mire megy el, abból csak annyi bizonyos, hogy nem tömegközlekedésre.
A szegedi éjszakai járatok nem éppen dicsőséges útja a koronavírus-járvány idején ért véget, 2020-ban. A négy, a várost körülölelő járat 2015 óta közlekedett, eleinte 1-1 alkalommal, hajnal 2 órás belvárosi indulással, majd később, 2019-ben a Momentum kezdeményezésére kibővített menetrenddel, már háromszor indultak éjszaka, a szombat vasárnap hajnal mellett már csütörtökön és pénteken is.
Hatalmas karriert nem futottak be ezek a körjáratok, rengetegen panaszkodtak akkor többek között arra, hogy a menetrendet nem tudják tartani, rendszeresen 10-15 perccel előbb értek körbe az útvonalon. Emellett többen jelezték, hogy az ittas fiatalok finoman szólva sem mindig voltak utazásra alkalmas állapotban, az utasok mellett a buszvezetőket is rendszeresen megtalálták, akik egy idő után jobbnak látták inkább elfordítani a fejüket, nem egy esetben még a jegyvásárlástól is eltekintettek inkább, joggal kerülve a konfliktust.
Emellett gyorsan bebizonyosodott az is, hogy a járatok kihasználtsága sem éri el azt a szintet, hogy megérje közlekedtetni a buszokat. Akadt egy-egy nap amikor ha nem is megteltek a buszok, de sokan utaztak, de a jellemző az üres körözés volt a járatokra. Ennek egyik okát a legtöbben abban látták, hogy éjfél után nem igazán van hova menni a városban, nyáron meg inkább sétáltak a bulizók.
Az sem elhanyagolható szempont volt, hogy a jegyárak sem csábították a nem egyszer 30-40 perces utazgatásra a bulizókat. Ha már hárman mentek egy irányba kényelmesebb volt taxival, harmada annyi idő alatt elmenni haza.
A taxizás árát összedobva nem kellett sokkal többet fizetni, mintha busszal indultak volna útnak.
Éppen ezért nem sokaknak hiányoztak az éjszakai buszok a koronavírus-járvány után négy évig.
A megszűnés szélére sodródott Momentum szegedi szervezete, élén a zöld tanácsnokkal, Mihálik Edvinnel, most ismét aláírást kezdett gyűjteni, hogy legyen éjszakai járat Szegeden. Az elsőre jól hangzó és támogatható cél azonban a korábbi formában egészen biztosan kudarcra van ítélve a bevezetése. A momentumos önkormányzati képviselő oldalán megosztott kérdőívet elnézve viszont egy újabb kudarcos kezdeményezés vár a szegediekre.
Decemberben Fekete Márton a Fidesz önkormányzati képviselője közgyűlési felszólalásában hívta fel a figyelmet arra, hogy fontos lenne nagyobb hangsúlyt fektetni a tömegközlekedés rendbetételére.
"Egy átfogó hatástanulmány és alapos tervezés után szinte biztos, hogy egy olyan koncepciót lehetne kialakítani, ami valóban működőképes és elsősorban a szegedi tömegközlekedés fejlődéséül szolgálhat.
Természetesen egy jól előkészített javaslatot a polgári oldal is támogatna a közgyűlésben, de jelenleg ennek nyomát sem látjuk.
Sajnos csak gyenge, korábban sem működő megoldásokat próbálnak újkent eladni Magyar Pétertől tanult látszat szavazásos módszerrel, ahol már előre meg van az eredmény, holott Ők hangoztatják állandóan azt, hogy mennyire fontos számukra a szegediek véleménye.
– mondta lapunknak Fekete Márton.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.