Szeged ikonikus gőzöse, a legendás Szőke Tisza haldoklásáról és pusztulásáról nyílt fotókiállítás a Fekete ház Lépcsőgalériáján. Csokorba szedtük a hajó pusztulásának történetét.
"Mély megrendüléssel ezúton tudatjuk mindazokkal akik ismerték, szerették és tisztelték méltósággal viselt, hosszan tartó súlyos elhanyagoltság után a gondozás elmulasztása következtében végelgyengülésben 2012. február 26-án Tápén elsüllyedt és végleg elfedte testét a folyó. A Szőke Tisza, a hajdan nagyszerű magyar folyami személyhajóflotta legnagyobb és legfenségesebb utolsó fennmaradt egysége
<...>
elpusztította a magyarok közönye, törhetetlen hatalma. Mert nem feledjük" - hangzott el hangulatfestőként a megnyitón
Balogh Tamás
Rekviem egy gőzhajóért című írásából. A Szőke Tisza haldoklását hét fotós -
Dezső Mihály
,
Michlailovits Lehel
,
Puskás János
,
Seller Tibor
,
Stefkovics János
,
Szabados László
és
Törköly József
- követte nyomon fotómasinájával, hogy végső búcsút vegyen az egykor szebb napokat látott, 1917-ben épített hajótól. Mint azt a tárlatmegnyitón
Dömötör Mihálytól
megtudhattuk, a grandiózus vízi masinát eredetileg
IV. Károly
után keresztelték el, s ez volt Magyarország első oldalkerekes személyszállító hajója. A Szegedi Titanicként becézett hajó történetét a romlás pillanataitól egészen a teljes pusztulásig nyomon követhetik a látogatók a Fekete ház lépős galériájának falain.
Ott voltunk akkor, amikor Szeged éke hosszú évtizedek után
, majd akkor is a jachtkikötőbe látogattunk, amikor először próbáltak
azért, hogy ne a Tisza legyen örök hullámsírja a hajónak, s videón azt is megörökítettünk, amint a Szőkeség
egy uszály személyében. Az értékek mentése érdekében egy hónappal a süllyedés után elkezdték
, azonban a mentési akció
. A Kulturális és Örökségvédelmi Hivatal
a hajó érdekében, de már ekkor ott lógott a levegőben, hogy a korábbi tulajdonos - a Szőke Tisza Hajó Szolgáltató Nonprofit Kft. - ellen indított felszámolási eljárás után a KÖH mintegy 7,5 millió forintos áron eladásra kínálja a hölgyet. Később kiderült, a gőzös teljes hajóteste menthetetlen, esetleg néhány része műtárgyi védelmet kaphat. Egy
értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság megnyerte az ártárgyalást
. Röviddel később kiderült, a társaság együttműködve a hajó megmentéséért harcoló civilekkel
Szegednek. Mindez 2012. februárjában történt, de nem tudtak lépni a tervekkel, mert júniusban sem született döntés arról, a Szőke Tisza melyik részeit kívánja a
. Hosszú huzavona és határidő-módosítás után szeptemberben végre
a megmaradt roncsokat. Azonban a bontás sem ment zökkenőmentesen, egészen
októberig csúszott a darabolás
. Akkor úgy tűnt, a hajótestet is végleg kiemelik a hullámok fogságából. Még 2013 júliusában is a
az egykor szebb napokat megélt roncs, holott már régen fel kellett volna darabolni a csontvázát, sőt, még
augusztusban sem történt változás
a félig partra vontatott gőzös ügyében. Tavaly novemberben aztán
végre megérkeztek a lángszórók
, a Szőke Tisza kálváriája véget ért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.