Közélet

Fotókiállítás nyílt a Fekete Házban a Szőke Tisza emlékére + FOTÓK

Fotókiállítás nyílt a Fekete Házban a Szőke Tisza emlékére + FOTÓK

2014. március 15., szombat
Fotókiállítás nyílt a Fekete Házban a Szőke Tisza emlékére + FOTÓK
SZS20140314_szoke_tisza_kiallitas_001

Szeged ikonikus gőzöse, a legendás Szőke Tisza haldoklásáról és pusztulásáról nyílt fotókiállítás a Fekete ház Lépcsőgalériáján. Csokorba szedtük a hajó pusztulásának történetét.

"Mély megrendüléssel ezúton tudatjuk mindazokkal akik ismerték, szerették és tisztelték méltósággal viselt, hosszan tartó súlyos elhanyagoltság után a gondozás elmulasztása következtében végelgyengülésben 2012. február 26-án Tápén elsüllyedt és végleg elfedte testét a folyó. A Szőke Tisza, a hajdan nagyszerű magyar folyami személyhajóflotta legnagyobb és legfenségesebb utolsó fennmaradt egysége

<...>

elpusztította a magyarok közönye, törhetetlen hatalma. Mert nem feledjük" - hangzott el hangulatfestőként a megnyitón

Balogh Tamás

Rekviem egy gőzhajóért című írásából. A Szőke Tisza haldoklását hét fotós -

Dezső Mihály

,

Michlailovits Lehel

,

Puskás János

,

Seller Tibor

,

Stefkovics János

,

Szabados László

és

Törköly József

- követte nyomon fotómasinájával, hogy végső búcsút vegyen az egykor szebb napokat látott, 1917-ben épített hajótól. Mint azt a tárlatmegnyitón

Dömötör Mihálytól

megtudhattuk, a grandiózus vízi masinát eredetileg

IV. Károly

után keresztelték el, s ez volt Magyarország első oldalkerekes személyszállító hajója. A Szegedi Titanicként becézett hajó történetét a romlás pillanataitól egészen a teljes pusztulásig nyomon követhetik a látogatók a Fekete ház lépős galériájának falain.

Az öreg hajó sorsát a SZEGEDma.hu is végigkövette

Ott voltunk akkor, amikor Szeged éke hosszú évtizedek után

végleg megfeneklett

, majd akkor is a jachtkikötőbe látogattunk, amikor először próbáltak

tenni valamit

azért, hogy ne a Tisza legyen örök hullámsírja a hajónak, s videón azt is megörökítettünk, amint a Szőkeség

támaszt kapott

egy uszály személyében. Az értékek mentése érdekében egy hónappal a süllyedés után elkezdték

szivattyúzni a vizet

, azonban a mentési akció

sikertelennek bizonyult

. A Kulturális és Örökségvédelmi Hivatal

védettségi eljárást indított

a hajó érdekében, de már ekkor ott lógott a levegőben, hogy a korábbi tulajdonos - a Szőke Tisza Hajó Szolgáltató Nonprofit Kft. - ellen indított felszámolási eljárás után a KÖH mintegy 7,5 millió forintos áron eladásra kínálja a hölgyet. Később kiderült, a gőzös teljes hajóteste menthetetlen, esetleg néhány része műtárgyi védelmet kaphat. Egy

értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság megnyerte az ártárgyalást

. Röviddel később kiderült, a társaság együttműködve a hajó megmentéséért harcoló civilekkel

új hajót építene

Szegednek. Mindez 2012. februárjában történt, de nem tudtak lépni a tervekkel, mert júniusban sem született döntés arról, a Szőke Tisza melyik részeit kívánja a

KÖH védelem alá helyezni

. Hosszú huzavona és határidő-módosítás után szeptemberben végre

elkezdték bontani

a megmaradt roncsokat. Azonban a bontás sem ment zökkenőmentesen, egészen

októberig csúszott a darabolás

. Akkor úgy tűnt, a hajótestet is végleg kiemelik a hullámok fogságából. Még 2013 júliusában is a

vízben hánykolódott

az egykor szebb napokat megélt roncs, holott már régen fel kellett volna darabolni a csontvázát, sőt, még

augusztusban sem történt változás

a félig partra vontatott gőzös ügyében. Tavaly novemberben aztán

végre megérkeztek a lángszórók

, a Szőke Tisza kálváriája véget ért.

Ilyen volt...

...és ez maradt belőle.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.