Új hajó születhet a Szőke Tiszából + FOTÓK

2012. június 1., péntek • Cikk nyomtatása • Küldés e-mailben
Fotó: Illés Tibor

Az értékmentés a lényeg

Mint azt szerdai cikkünkből olvasóink is megtudhatták, a hányatott sorsú szegedi Szőke Tisza történetének új fejezete kezdődött azzal, hogy egy értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság érvényes ajánlatot tett az elsüllyedt gőzhajó megvásárlására.

A Szőke Tisza Hajó Nonprofit Kft. felszámolója, a Csabaholding Kft. – mint arról korábban beszámoltunk – a hajót nettó 7 millió forintért hirdette meg. A szerdán lezajlott tárgyalásra két érvényes ajánlat érkezett, az egyik 3,8 millió, a másik pedig 4 millió forintról szólt.

A hajóban lévő értékek mentése

A tápé jachtkikötő hátsó részén, a part mellé vontatott, és ott elsüllyedt hajó megmentéséért több civil szervezet is megmozdult, de ez a kezdeményezés márciusban nem járt eredménnyel. Azonban már ekkor is úgy gondolták, hogy számos megmentésre váró érték van a Szőke Tiszán.

A Kulturális Örökségvédelmi Hivatala (KÖH) által ideiglenes védelem alá helyezett gőzöst – több vélemény szerint is – teljes egészében nem lehet megmenteni, bár erről hivatalos, szakértőkkel is alátámasztott szakvélemény azóta sem született. A KÖH-nél jelenleg is zajlik a védelembe vételi eljárás, mely vagy a hajó egészére, vagy pedig egyes, pótolhatatlan, különleges és egyedi berendezéseire, gépeire fog vonatkozni.

szoke_tisza_ujhajo_itb-17 Ennek ellenére magánszemélyek úgy döntöttek, hogy a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány és a Magyar Hajózásért Egyesület támogatásával, egy fémkereskedéssel foglalkozó céggel közösen pályáznak a hajó megvásárlására. A KÖH döntésétől függően a menthető és mentendő részeket, gépeket szakszerűen kiemelnék, azok állagmegóvásáról és szakszerű tárolásáról gondoskodnának.

Gyűjtés a hajóért

Mint azt portálunknak Portás Csaba, a Zoltán Gőzös Alapítvány munkatársa elmondta, korábban gyűjtést szerveztek a hajó megmentésének érdekében, azonban erre a kezdeményezésre – bár sokan megmozdultak a hírre –, nem gyűlt össze annyi pénz, hogy egyedül megvásárolhassák a hajót.

Mivel az alapítványnak a hajó megvásárlására nincsenek megfelelő anyagi forrásai, ezért társultak a fémkereskedő céggel, akitől a bontás során kikerülő, egyedileg is megvizsgált szerkezeteket, gépeket megkapják majd.

Egy új hajó az 1920-as évek hangulatával

A hajó megmentésre összefogott civilek gondoskodnak a gépek, berendezések szakszerű kiemeléséről – melyekről állapotfelmérés készül, és azokat szakszerűen eltárolják –, míg a hulladékvasként értékesíthető részeket a társaság hasznosítja.

szoke_tisza_ujhajo_itb-13

„Én örülnék a legjobban, ha bontás nélkül helyre lehetne állítani a hajót” – hangsúlyozta az alapítvány munkatársa. „Azonban ez mintegy 1,5 milliárd forintba is belekerülhet. Az ezt követő üzemeltetés pedig sok pénzt emésztene fel, miközben a megtérülésére nem sok esély lenne. A szállodahajó projekt egy járhatóbb út, hiszen a világ számos országában működnek nagy sikerrel hasonló muzeális gőzhajók.”

A civileknek mindenképpen az a legfőbb céljuk, hogy a pusztulás szélére került hajó egyes részei – az adott körülmények között a maximumot kihozva a lehetőségekből – oly módon legyenek megmentve, hogy azok a későbbiekben újra beépítésre kerülhessenek.

2012. február 26. óta megoszlanak a vélemények arról, hogy bontani, vagy sok részegység, és szerkezeti elem cseréjével lépésről-lépésre lényegében újraépíteni kell-e a hajót. Azonban a „kiemelés” – a cserére szoruló alkatrészek nagy száma miatt – lényegében a bontást jelenti – olvasható az alapítvány weboldalán.

Puritánabb eredeti változat, díszesebb, korhű szállodahajó

szoke_tisza_ujhajo_itb-18 Az 1917-ben épült gőzhajó eredetileg a kor szellemének megfelelően puritánabb felszereltségű volt, elsősorban rövidebb utakra, személy- és kis mennyiségű áruszállításra tervezték. Az elképzelések szerint és az anyagi lehetőségek függvényében a kimentett gépekből, berendezésekből egy új hajó épülne, mely küllemében, jellegében teljesen hasonló lenne az eredeti hajóhoz, azonban a régitől díszesebb, utaskényelmi elemekkel is bővítenék, így modern konyha és komfortos kabinok is kerülnének bele.

Ezzel nemcsak az eredeti gépek, berendezések maradnának meg az utókornak, hanem a kor hangulatát is megőriznék. Az új hajó továbbvinné az 1917-ben született IV.Károly, később Sas, Szent Imre, majd Felszabadulás és végül a Szőke Tisza névre keresztelt hajó szellemét, a hajdani magyar hajógyártás emlékeként felzárkózhatna a Mississippin a mai napig üzemelő, világhírű gőzhajók mellé.

szoke_tisza_ujhajo_itb-20
Ugrás az oldal tetejére

Hozzászólások

Eddig 21 hozzászólás érkezett.

Kattintson ide! (automatikus fordítás)


Kattintson ide a kép beszúrásához.

A SZEGEDma.hu tekintettel van a személyiségi jogokra, elutasítja a gyűlöletkeltést és az uszítást. Kérjük, tegyen így Ön is, hiszen a hozzászólást saját felelősségére írja!
Ön a(z) 54.162.168.187 IP címről szól hozzá.

  • 21. M&M hozzászólt ekkor: 2012. június 2., szombat, 09:46
    Válaszolok

    17!
    Én úgy gondolom, hogy nem kizárólag az MSZP hibáztatható azért, hogy a hajó a megsemmisítés sorsára jutott!
    Kérdezem, hogy a helyi FIDESZ, KDNP mit tett a hajó megmentéséért?
    Mit tett a Bohács – Kalmár duó?!
    Megmondom, semmit!
    Ez esetben is igaz a magyar mondás, az egyik tizenkilenc a másik egy híján húsz!
    Értendő: MSZP, FIDESZ.

  • 20. M&M hozzászólt ekkor: 2012. június 2., szombat, 09:43
    Válaszolok

    Ja, új hajó lesz belőle!
    Az útja odáig:
    Lángvágó, kohó!

    Ép ma számolt be róla egy másik szegedi internetes portál, hogy lángvágóval szétvágják!

  • 19. kekeckokec hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 20:17
    Válaszolok

    Nana, ácsi, a tények nem ismerete nem ment fel a hülyeség vádja alól!
    Történetesen ismerem azokat, akik megvették a hajót. Történetesen nem egy hajót vettek már meg, a reménytelenül rozsdástól a leállított és szétfagyasztotton át a kibelezettig, és mindegyiket helyrehozták, üzemeltették, és egy részét ma is üzemeltetik.
    Történetesen ott voltam – egy másik hajó fedélzetén – amikor a becsei duzzasztót méregették összehúzott szemmel: “vajon az árvízkapukon átfér-e a Szőke Tisza?” S amikor ez volt, a Szőke Tisza még úszott, még messze volt 2012 tavasza, a jég, a süllyedés.
    Majd akkor mondj véleményt, ha ismered őket, és ismered a tevékenységüket. Ha kérhetem.https://picasaweb.google.com/Kekeckokec/TermSzet#5141142761744445874

  • 18. kissnagyTibor hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 19:31
    Válaszolok

    igy van,azt nem értem miért nem maradt szolnokon?
    sose lesz Szegedi.

  • 17. gubás hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 18:36
    Válaszolok

    Szegeden minden rohad és pusztul. Ilyen kártékony városvezetést, mint a szocialisták, a föld nem hordott még a hátán.

  • 16. NP hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 16:32
    Válaszolok

    tehtube

    “Valószínűleg komoly üzleti sikerre számíthatna egy régi-új gőzhajó a teljes Dunán. Nem is értem, miért nem csaptak le rá már emiatt is?” – azért, mert ez nem így van. Ha jó üzlet lenne, már tucatjával üzemelnének – de nem az.

  • 15. tehtube hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 14:23
    Válaszolok

    Valószínűleg komoly üzleti sikerre számíthatna egy régi-új gőzhajó a teljes Dunán. Nem is értem, miért nem csaptak le rá már emiatt is? Ugyanazzal a funkcióval mint a sok modern szállodahajó. Csakhogy, egy nem egy dízel és doboz! Nem lenne konkurenciája. A Mississippin kevés működő gőzös van. Azok is régi-újak 1975, 1985, 1995-ből. Ebből is csak az 1995-ös! de nemrég leállított és idén újraindított AMERICAN QUEEN a szállodagőzös. Eléggé csicsás külsővel, de régi hajóból kimentett gőzgéppel. Mindössze egy eredeti üzemel az Ohio folyón 1914-ből, a BELLE OF LOUISVILLE.
    Jobb és szép példa egyiptomban a SUDAN és KARIM szállodagőzösök ill. észak Oroszországban a Dvinán a GOGOL.
    Aztán ennyi is, a többi gőzös “csak” sétahajó.
    Szurkolok a szebb jövőjének.

  • 14. fáróllezu_hant hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 14:17
    Válaszolok

    8 dávid-dániell,te magad irtad :D öngól
    a javából

  • 13. fáróllezu_hant hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 14:16
    Válaszolok

    igen,dmes trollnok a gyerekk

  • 12. grgáá hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 13:19
    Válaszolok

    eszti gyere mán nyivákolni_!

  • 11. Lopland hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 12:20
    Válaszolok

    Ne etesd a trollt, nincs értelme, beteg a gyerek. Legalább hagyjuk játszani :-)

  • 10. david hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 12:03
    Válaszolok

    igen, a hozzászólásaid is azt mutatják, hogy én vagyok a taknyos.. de folytasd csak!
    magas labda volt mi?

  • 9. fárólhezuhant hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 11:01
    Válaszolok

    ma is az vagy
    bocs

  • 8. david hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 10:07
    Válaszolok

    milyen jókat ugráltunk róla a téli kikötőben! amikor működött még taknyos voltam, kár, hogy nem láttam eredeti állapotában!
    Új hajó meg úgy lesz belőle, ahogy Bruce Willis Szegeden forgat! ugye??

  • 7. fárólhezuhant hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 09:26
    Válaszolok

    ja de a szocik hagyták elpusztulni,ugy tudom
    a bolgármester szoci
    immár tiz éve
    (demár nem sokáig :D )

  • 6. fárólhezuhant hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 09:25
    Válaszolok

    azt beszélik egy tév-hitgyülis vette meg
    ?

  • 5. Józsi hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 09:06
    Válaszolok

    Az ország legnagyobb folyami gőzöse, vagyis a magyar Titanic. Így hát, az ország szégyene, hogy magántulajdonba adtak, egy ekkora értéket. Az ország pénzén most is más gazdagodik meg. Az egyház elfelejti IV. Károlyt, akit szentté avatott és hajót nevezett el róla, egyházi célra bizony fel tudták használni. Költeni már nem lehet rá. Ebben az országban nincs összefogás, nem tisztelik az elődök munkáját. Svájcban fele ekkora hajók, hatalmas forgalmat bonyolítanak, nem beszélve a látványukról. Na jó, hát ott nem voltak az oroszok.

  • 4. pécsi hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 08:21
    Válaszolok

    Szeged szégyene, hogy hagyták elpusztulni a hajót.

  • 3. Monocolor hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 08:14
    Válaszolok

    Köszönjük a kormánypárti képviselőknek hogy tavaly óta tudnak a végórákról de nem szereztek SOS pénzt Orbántól és Kuszaszem miniszter úrtól. Legalább egy próbát tehettek volna.

  • 2. tiszaihajós hozzászólt ekkor: 2012. június 1., péntek, 07:25
    Válaszolok

    szerintem új hajó itt nem lesz…

Ugrás az oldal tetejére