Új hajó születhet a Szőke Tiszából + FOTÓK

Az értékmentés a lényeg

Mint azt szerdai cikkünkből olvasóink is megtudhatták, a hányatott sorsú szegedi Szőke Tisza történetének új fejezete kezdődött azzal, hogy egy értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság érvényes ajánlatot tett az elsüllyedt gőzhajó megvásárlására.

A Szőke Tisza Hajó Nonprofit Kft. felszámolója, a Csabaholding Kft. – mint arról korábban beszámoltunk – a hajót nettó 7 millió forintért hirdette meg. A szerdán lezajlott tárgyalásra két érvényes ajánlat érkezett, az egyik 3,8 millió, a másik pedig 4 millió forintról szólt.

A hajóban lévő értékek mentése

A tápé jachtkikötő hátsó részén, a part mellé vontatott, és ott elsüllyedt hajó megmentéséért több civil szervezet is megmozdult, de ez a kezdeményezés márciusban nem járt eredménnyel. Azonban már ekkor is úgy gondolták, hogy számos megmentésre váró érték van a Szőke Tiszán.

A Kulturális Örökségvédelmi Hivatala (KÖH) által ideiglenes védelem alá helyezett gőzöst – több vélemény szerint is – teljes egészében nem lehet megmenteni, bár erről hivatalos, szakértőkkel is alátámasztott szakvélemény azóta sem született. A KÖH-nél jelenleg is zajlik a védelembe vételi eljárás, mely vagy a hajó egészére, vagy pedig egyes, pótolhatatlan, különleges és egyedi berendezéseire, gépeire fog vonatkozni.

szoke_tisza_ujhajo_itb-17 Ennek ellenére magánszemélyek úgy döntöttek, hogy a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány és a Magyar Hajózásért Egyesület támogatásával, egy fémkereskedéssel foglalkozó céggel közösen pályáznak a hajó megvásárlására. A KÖH döntésétől függően a menthető és mentendő részeket, gépeket szakszerűen kiemelnék, azok állagmegóvásáról és szakszerű tárolásáról gondoskodnának.

Gyűjtés a hajóért

Mint azt portálunknak Portás Csaba, a Zoltán Gőzös Alapítvány munkatársa elmondta, korábban gyűjtést szerveztek a hajó megmentésének érdekében, azonban erre a kezdeményezésre – bár sokan megmozdultak a hírre –, nem gyűlt össze annyi pénz, hogy egyedül megvásárolhassák a hajót.

Mivel az alapítványnak a hajó megvásárlására nincsenek megfelelő anyagi forrásai, ezért társultak a fémkereskedő céggel, akitől a bontás során kikerülő, egyedileg is megvizsgált szerkezeteket, gépeket megkapják majd.

Egy új hajó az 1920-as évek hangulatával

A hajó megmentésre összefogott civilek gondoskodnak a gépek, berendezések szakszerű kiemeléséről – melyekről állapotfelmérés készül, és azokat szakszerűen eltárolják –, míg a hulladékvasként értékesíthető részeket a társaság hasznosítja.

szoke_tisza_ujhajo_itb-13

„Én örülnék a legjobban, ha bontás nélkül helyre lehetne állítani a hajót” – hangsúlyozta az alapítvány munkatársa. „Azonban ez mintegy 1,5 milliárd forintba is belekerülhet. Az ezt követő üzemeltetés pedig sok pénzt emésztene fel, miközben a megtérülésére nem sok esély lenne. A szállodahajó projekt egy járhatóbb út, hiszen a világ számos országában működnek nagy sikerrel hasonló muzeális gőzhajók.”

A civileknek mindenképpen az a legfőbb céljuk, hogy a pusztulás szélére került hajó egyes részei – az adott körülmények között a maximumot kihozva a lehetőségekből – oly módon legyenek megmentve, hogy azok a későbbiekben újra beépítésre kerülhessenek.

2012. február 26. óta megoszlanak a vélemények arról, hogy bontani, vagy sok részegység, és szerkezeti elem cseréjével lépésről-lépésre lényegében újraépíteni kell-e a hajót. Azonban a „kiemelés” – a cserére szoruló alkatrészek nagy száma miatt – lényegében a bontást jelenti – olvasható az alapítvány weboldalán.

Puritánabb eredeti változat, díszesebb, korhű szállodahajó

szoke_tisza_ujhajo_itb-18 Az 1917-ben épült gőzhajó eredetileg a kor szellemének megfelelően puritánabb felszereltségű volt, elsősorban rövidebb utakra, személy- és kis mennyiségű áruszállításra tervezték. Az elképzelések szerint és az anyagi lehetőségek függvényében a kimentett gépekből, berendezésekből egy új hajó épülne, mely küllemében, jellegében teljesen hasonló lenne az eredeti hajóhoz, azonban a régitől díszesebb, utaskényelmi elemekkel is bővítenék, így modern konyha és komfortos kabinok is kerülnének bele.

Ezzel nemcsak az eredeti gépek, berendezések maradnának meg az utókornak, hanem a kor hangulatát is megőriznék. Az új hajó továbbvinné az 1917-ben született IV.Károly, később Sas, Szent Imre, majd Felszabadulás és végül a Szőke Tisza névre keresztelt hajó szellemét, a hajdani magyar hajógyártás emlékeként felzárkózhatna a Mississippin a mai napig üzemelő, világhírű gőzhajók mellé.

szoke_tisza_ujhajo_itb-20

21 hozzászólás

Kattintson ide! (automatikus fordítás)


Kattintson ide a kép beszúrásához.

  • '>
    21. M&M
    2012. június 2., szombat, 09:46
    Válaszolok

    17!
    Én úgy gondolom, hogy nem kizárólag az MSZP hibáztatható azért, hogy a hajó a megsemmisítés sorsára jutott!
    Kérdezem, hogy a helyi FIDESZ, KDNP mit tett a hajó megmentéséért?
    Mit tett a Bohács – Kalmár duó?!
    Megmondom, semmit!
    Ez esetben is igaz a magyar mondás, az egyik tizenkilenc a másik egy híján húsz!
    Értendő: MSZP, FIDESZ.