Közélet

Olcsóbb, mint az utca, mégis kevesen használják a parkolóházakat

Olcsóbb, mint az utca, mégis kevesen használják a parkolóházakat

2019. március 11., hétfő
Olcsóbb, mint az utca, mégis kevesen használják a parkolóházakat
A hét elején megírtuk, hogy a belvárosban jóformán csak örökölni lehet a parkolóhelyeket. Ebből a szempontból a Nagyállomásnál, az Indóház téren sem túl rózsás a helyzet. A parkolóházak megoldást jelenthetnének a problémára, ezeket azonban az autósok nagy része nem szívesen használja.

Gazdaságtalan volt, ezért bezárt az első szegedi parkolóház

2003-as átadáskor a szegedi Arany János utcai volt a második „félautomata” liftes parkolóház az országban. A meglehetősen alacsony kihasználtsága miatt azonban sosem térült meg a beruházás. 2015-2016 telén már csak 21 és 25 százalék között mozgott a kihasználtság, havonta átlagosan 1000 autó állt be, hiába volt alacsony, 280 forintos az óradíj. Egyedül a 2000 forintért árult heti „téli" bérlet volt a népszerű azok között, akik a hóban-fagyban nem akarták az utcán hagyni járművüket.

Kihasználatlanság miatt 2018 nyarán végleg bezárták Szeged első parkolóházát. Fotó Kovács Ferenc.

A 150 férőhelyes automata garázsban dolgozó robotok az évek során elöregedtek, 2017 őszén már havonta jelentkezett olyan meghibásodás, ami veszélyeztette az üzembiztonságot. – Sajnos volt már néhány jogos ügyfélpanaszunk, hogy akár órákat kellett várni az autó kiadására a robotok vagy a vezérlés üzemzavara miatt –

nyilatkozta akkor a Délmagyarnak Majó-Petri Zoltán,

az SZKT ügyvezető igazgatója. A parkolóház végül 2018 júniusában végleg bezárt.

Nehezen indult, de mára rentábilissá vált a Honvéd téri parkolóház

2011 elején nyílt meg a Honvéd téri Tisza parkolóház. Öt évvel az átadást követően a tulajdonos

arról panaszkodott a Délmagyarnak,

hogy a parkoló kihasználtsága mindössze 10-15 százalékos és folyamatos a ráfizetés. Azóta a helyzet sokat javult, a korábbiakhoz képest jelentősen megnövekedett a parkolóház forgalma, de még mindig messze nem teljes a kihasználtság.

Fele annyiba kerül, mint a zöld zónában parkolni, még is csupán 50 százalékos a kihasználtsága a Honvéd téri Tisza parkolóháznak. Fotó: Kovács Ferenc.

- Jelenleg 50-60 százalékos kihasználtsággal működünk, ez viszonylag jónak mondható – kezdte Bozsó István, a Honvéd téri Tisza parkolóház résztulajdonosa. – Azok, akik a környéken dolgoznak, reggelente nálunk hagyják az autóikat, majd este, mikor véget ért a munkaidejük visszajönnek értük – tette hozzá. – Nálunk a napijegy 1760 Ft-ba kerül. Mivel a zöld zóna szélén vagyunk, ezért az utcán majdnem kétszer ennyibe kerülne az egész napos parkolás. Ráadásul nálunk nagyobb biztonságban vannak a gépjárművek, hiszen a fedéllel védelmet nyújtunk az extrém időjárási körülmények ellen, emellett kamerarendszerrel is figyeljük az autókat – fogalmazott Bozsó.

Nem csak vásárolni járnak az Árkádba

Az Árkád parkolója rendkívül népszerűnek számít. Van, aki kifejezetten a megbízható parkolóhelyek miatt választja a bevásárlóközpontot. -

Szinte lehetetlen parkolóhelyet találni a városban hétköznap délután, ezért gyakran megyek az Árkádba, mivel ott mindig akad szabad hely. Ráadásul ott a nagy bevásárlást is el tudom intézni, ezért a legtöbbször nem is szoktam begyalogolni a belvárosig

– mondta Sipos Angéla. Gazdag Dániel, az Árkád Szeged Bevásárlóközpont igazgatója

korábban úgy fogalmazott,

senkinek sem tanácsolja, hogy hosszútávú ingyen parkolásra használja az Árkád garázsát. Már csak azért sem, mert a bevásárlóközpontot éjszakára mindig lezárják, így ha szükségünk lenne az autónkra, úgy az üzletközpont kinyitásáig nem férnénk hozzá. Talán a parkolóhelyek hiánya is hozzájárul ahhoz, hogy

a belvárosban csak a turkálók szaporodnak,

nem pedig az elegáns, exkluzív és kézműves üzletek – mint más városokban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.