Fotókiállítás nyílt a Fekete Házban a Szőke Tisza emlékére + FOTÓK



Szeged ikonikus gőzöse, a legendás Szőke Tisza haldoklásáról és pusztulásáról nyílt fotókiállítás a Fekete ház Lépcsőgalériáján. Csokorba szedtük a hajó pusztulásának történetét.
"Mély megrendüléssel ezúton tudatjuk mindazokkal akik ismerték, szerették és tisztelték méltósággal viselt, hosszan tartó súlyos elhanyagoltság után a gondozás elmulasztása következtében végelgyengülésben 2012. február 26-án Tápén elsüllyedt és végleg elfedte testét a folyó. A Szőke Tisza, a hajdan nagyszerű magyar folyami személyhajóflotta legnagyobb és legfenségesebb utolsó fennmaradt egysége
<...>
elpusztította a magyarok közönye, törhetetlen hatalma. Mert nem feledjük" - hangzott el hangulatfestőként a megnyitón
Balogh Tamás
Rekviem egy gőzhajóért című írásából. A Szőke Tisza haldoklását hét fotós -
Dezső Mihály
,
Michlailovits Lehel
,
Puskás János
,
Seller Tibor
,
Stefkovics János
,
Szabados László
és
Törköly József
- követte nyomon fotómasinájával, hogy végső búcsút vegyen az egykor szebb napokat látott, 1917-ben épített hajótól. Mint azt a tárlatmegnyitón
Dömötör Mihálytól
megtudhattuk, a grandiózus vízi masinát eredetileg
IV. Károly
után keresztelték el, s ez volt Magyarország első oldalkerekes személyszállító hajója. A Szegedi Titanicként becézett hajó történetét a romlás pillanataitól egészen a teljes pusztulásig nyomon követhetik a látogatók a Fekete ház lépős galériájának falain.
Az öreg hajó sorsát a SZEGEDma.hu is végigkövette
Ott voltunk akkor, amikor Szeged éke hosszú évtizedek után
, majd akkor is a jachtkikötőbe látogattunk, amikor először próbáltak
azért, hogy ne a Tisza legyen örök hullámsírja a hajónak, s videón azt is megörökítettünk, amint a Szőkeség
egy uszály személyében. Az értékek mentése érdekében egy hónappal a süllyedés után elkezdték
, azonban a mentési akció
. A Kulturális és Örökségvédelmi Hivatal
a hajó érdekében, de már ekkor ott lógott a levegőben, hogy a korábbi tulajdonos - a Szőke Tisza Hajó Szolgáltató Nonprofit Kft. - ellen indított felszámolási eljárás után a KÖH mintegy 7,5 millió forintos áron eladásra kínálja a hölgyet. Később kiderült, a gőzös teljes hajóteste menthetetlen, esetleg néhány része műtárgyi védelmet kaphat. Egy
értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság megnyerte az ártárgyalást
. Röviddel később kiderült, a társaság együttműködve a hajó megmentéséért harcoló civilekkel
Szegednek. Mindez 2012. februárjában történt, de nem tudtak lépni a tervekkel, mert júniusban sem született döntés arról, a Szőke Tisza melyik részeit kívánja a
. Hosszú huzavona és határidő-módosítás után szeptemberben végre
a megmaradt roncsokat. Azonban a bontás sem ment zökkenőmentesen, egészen
októberig csúszott a darabolás
. Akkor úgy tűnt, a hajótestet is végleg kiemelik a hullámok fogságából. Még 2013 júliusában is a
az egykor szebb napokat megélt roncs, holott már régen fel kellett volna darabolni a csontvázát, sőt, még
augusztusban sem történt változás
a félig partra vontatott gőzös ügyében. Tavaly novemberben aztán
végre megérkeztek a lángszórók
, a Szőke Tisza kálváriája véget ért.