Közélet

SZKT-s bér- és pótlékvita: A BTDSZ jogi lépéseket tesz, az EKSZ szerint minden rendben van, az SZKT pedig hallgat

SZKT-s bér- és pótlékvita: A BTDSZ jogi lépéseket tesz, az EKSZ szerint minden rendben van, az SZKT pedig hallgat

2015. június 16., kedd
SZKT-s bér- és pótlékvita: A BTDSZ jogi lépéseket tesz, az EKSZ szerint minden rendben van, az SZKT pedig hallgat
troli02kf

A 2011-ben elvont vontatási pótlék helyett 5 forintos órabéremelés járna az SZKT több tucat dolgozójának egy megállapodás értelmében, ám az egyik érdekképviselet nem írta alá az erről szóló dokumentumot, a közlekedési társaság pedig erre hivatkozva nem fizeti ki azt. A BTDSZ szerint elfogadhatatlan, hogy egy megállapodás egyetlen pontját nem tartja be az SZKT, míg az EKSZ vezetője szerint diszkriminatív lenne a dolgozóknak egyes csoportját kiemelni, s külön béremelést adni számukra.

A Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója,

Kojedzinszky Richard

megállapodást kötött a cégnél működő három érdekképviselettel, a Munkástanáccsal, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetével (BTDSZ) és az Egységes Közlekedési Szakszervezettel (EKSZ).

Ahogy megírtuk

, a megállapodást csak részben teljesítette az SZKT, a társaság 67 dolgozója – akiknek 2011-ben szűnt meg a vontatási pótléka és jelenleg is a cég alkalmazottai – nem kapta meg az 5 forintos órabéremelést. Az ügy rendezése érdekében a felek tárgyalóasztalhoz ületek, de ahogy a BTDSZ elnöke,

Szabó István

tájékoztatott, nem jutottak egyről a kettőre. „Azzal az indokkal nem fizeti ki az SZKT az 5 forintos emelést, hogy az egyik szakszervezet nem írta alá a megállapodást. Ezt az érvelést abban az esetben lehetne elfogadni, ha a megállapodás többi pontjában szereplő emelést sem fizette volna ki a cég” – jegyezte meg a BTDSZ elnöke, hangsúlyozva, nem nyugszanak bele a szerződésszegésbe.

BTDSZ: az alapbéremelés nem bérpótlék

Szabó István portálunknak elmondta, az említett megállapodástól függetlenül az SZKT – mint munkáltató – kötelezettséget vállalt arra, hogy vontatási bérpótlékot vezet be azok számára, akik a forgalmi főmérnökség kötelékében dolgoznak csuklós trolin vagy autóbuszon teljesítenek szolgálatot. Számukra a pótlék mértékét óránként 5 forintban határozták meg. „Az alapbér 5 forinttal történő megemelése nem ugyanaz, mint az 5 forintos bérpótlék” – hívta fel a figyelmet a BTDSZ elnöke. Leszögezte, minden jogi lehetőséget ki fognak használni, hogy azok az SZKT-s dolgozók, akik a vontatási pótlék 2011-es megszűntetésekor is a társaság alkalmazottai voltak, megkapják a megállapodásban leírt 5 forintos órabéremelésüket.

Nyílt levéllel is fordultak Kojedzinszky Richardhoz

, melyben nehezményezik, hogy a Szegedi Közlekedési Kft. csak egy érdekképviselet véleményére hallgat, s erre hivatkozva nem tartja be a megállapodás minden egyes elemét. Leírják, hogy 400 ezer forintot spórolt meg ezzel az SZKT az érintett munkavállalókon és felvetik azt is, hogy a megállapodást alá nem író személy plusz órabéremelést is kapott. A nyílt levélben szerepel az is, hogy önkéntes adománygyűjtésbe kezdenek szeptember végéig. A BTDSZ arra kéri az érintetteket, hogy aki tudja, ajánlja fel vontatási bérpótlékát, amit kiegészít az érdekképviselet, és gyermekklinika onkológiai osztályának adományozza. A Munkástanács és a függetlenek csatlakozását is várják kezdeményezésükhöz.

EKSZ: mindenkinek jár vontatási póték, aki csuklós járművet vezet

„Minden munkavállaló megkapja az ismételten bevezetett vontatási pótlékot, akik csuklós járművet vezetnek. Az a megállapodás ugyanis, amelyik csak azokra szűkítette volna le, akik 2011-ben is vezettek ilyen járművet és jelenleg is a cég alkalmazottai, diszkriminatív. Ezért nem írtuk alá az erről szóló dokumentumot április 28-án” – erről már

Nemes Gábor

, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke nyilatkozott portálunknak. Úgy értékelte, ez a megoldás sokkal jobb az SZKT-s alkalmazottaknak, ugyanis többen vehetik igénybe ezt a juttatást, mint az eredeti megállapodás értelmében. Az EKSZ elnöke tudomása szerint ezt meg is kapták a dolgozók a június 8-ai kifizetéskor. „Azt persze lehet vitatni, hogy vajon 2011-ben jó döntést hozott-e a közlekedési társaság és az akkor ott működő szakszervezetek, de nem szabad úgy rendezni egy évekkel ezelőtti dolgot, hogy az a jelenben diszkriminatív egyes munkavállalókra nézve” – közölte Nemes Gábor. Hozzátette, az EKSZ négy évvel ezelőtt még nem volt jelen az SZKT életében, a szakszervezet tavaly év végén vette fel a kapcsolatot a társasággal. Az EKSZ elnöke kijelentette, nem a munkáltató pártján állnak, azt tartották fontosnak, hogy minden csuklós járművet vezető dolgozó kapja meg a pótlékot, s ezzel részükről megfelelő a bérmegállapodás.  

Az ügyben még június 9-én felkerestük Kojedzinszky Richardot, aki a június 11-i szakszervezetekkel történt egyeztetés utánra ígért tájékoztatást. Szerettük volna megtudni többek között, hogy az április végén kötött megállapodást miért csak részben teljesítették, és arra is rákérdeztünk, hogy a vitákat kiváltott 5 forintos órabéremelés az SZKT 67 alkalmazottja esetében nagyságrendileg mekkora összeget jelentene. Az SZKT ügyvezető igazgatóját hétfőn ismételten kerestük telefonon és levélben is, kérdéseinkre azóta sem kaptunk választ.

Az SZKT 67 dolgozója nem kapta meg ígért béremelését, az egyik érdekképviselet jogi útra terelné az ügyet, a másik szerint azonban minden rendben van.

Posted by Szegedma Hírportál on 2015. június 15.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.