Szeged

Rakpart látványtervek: közmeghallgatás a köz meghallgatása nélkül

Rakpart látványtervek: közmeghallgatás a köz meghallgatása nélkül

Erős véleményeket fogalmaztak meg a szegediek. Van, aki szerint "a demokrácia és a nyilvánosság megcsúfolása" az, hogy nem mondhattak véleményt a lakosok a rakpart terveiről.

Tóth Norbert
Szerző: Tóth Norbert
3 órája
Rakpart látványtervek: közmeghallgatás a köz meghallgatása nélkül

Szerdán közmeghallgatást tartottak Szegeden a városházán, ahol bemutatták a Huszár Mátyás rakpart beruházásnak látványterveit. Bár lehet nem kellene használni a közmeghallgatás kifejezést, ugyanis a teremben több képviselő és a beruházáshoz kapcsolódó szakértő tartózkodott mint civil lakos, akiknek a véleményét a tervezés egyetlen egy pontján sem kérték ki. Majd a városvezetés azon sem törte igazán magát, hogy a "közmeghallgatásra" meghívja a "közt". Emiatt komoly a felháborodás, a szegediek nem igazán értik, miért nincs beleszólásuk városuk jövőjébe. Több égető kérdés is felmerült, ezekre válaszokat azonban nem igazán kaptunk.

Komoly vitákat váltottak ki a rakpart látványtervei. (Fotó: Gémes Sándor/DM)
Komoly vitákat váltottak ki a rakpart látványtervei. (Fotó: Gémes Sándor/DM)

Bemutatták a rakpart látványterveit

Fontos Rómeó építész-tervező, a Fontos Mérnök Stúdió Kft. ügyvezetője elmondta, hogy a Tiszát nem formálhatják át, hozzá kell igazítani a várost és vissza kell nyitni Szegedet a folyóhoz.

A jövő rakpartját úgy képzelik el a tervezők és a városvezetés, hogy merőben hozzányúlnak a forgalmi rendhez, aminek levét a szegedi közlekedés valószínűleg igencsak megissza majd.

Sebességkorlátozás lesz a jövőben, 30-as övezetnek minősül majd a Huszár Mátyás rakpart. A jelenlegi 7,5 méteres utat 5,5 méterre szűkítik, valamint 126 parkolóhely megszűnik. A Belvárosi híd kőlyukán keresztül járdát szeretnének átvezetni, korláttal elválasztva. Ez azt eredményezi, hogy egy kamionnak például már meg kell majd állni és elsőbbséget kell adni a szembejövő forgalomnak, ugyanis nem lesz elég hely. Az is kiderült, hogy forgalomcsillapító küszöböket helyeznek majd ki, hogy meggátolják a gyorshajtást. Igen ám, de ez óriási problémát jelentő az itt áthaladó mentők számára. 

Sok kérdésre nem érkezett konkrét válasz, inkább csak mellébeszélés. Lényegében ismételten tervezgetnek, ígérgetnek, de egyáltalán nem tudni mi, és hogyan valósul meg.

A szerdai cikkünkben minden részlet megtalálható:

Itt megtekinthetők a beruházás látványtervei:

A szegediek a közlekedés miatt aggódnak, sokak szerint csak látvány a terv

Finoman fogalmazunk, hogyha azt írjuk, hogy nincsenek elragadtatva a szegediek a látványtervektől, és a városvezetés által bemutatott rakparti beruházástól.

Rengeteg ötlet és javaslat merült és merül fel a lakosság részéről, kár hogy ezek süket fülekre találnak. A Botka László vezette városháza nem igazán volt kíváncsi a szegediek véleményére.

"Ez egy orbitális marhaság, felesleges pénzkidobás. Városszerte repedezett járdákon tolják a kismamák a babakocsit, már ahol van járda, mert például a Honfoglalás tér északi oldalán, a Gát, Juharfás utcákban járda hiányában az úttesten kell közlekedni. A rakparton a mentők gyorsan tudnak a város északi részéről a klinikákhoz jutni, ezt akarják ellehetetleníteni. A városnak már van főutcája, a Kárász utca" - foglalta össze sokak álláspontját egy hozzászóló: a közlekedés korlátozását rengetegen problémának látják, és ódzkodnak tőle.

"Ez egy őrület" - írta más.  "...és bedugul Szeged közlekedése..." - fűzték hozzá.

Jön a választás, Botka ismét elővette a meselemezeit. Ki tudja, ki emlékszik miket ígért már korábban? Ugye-ugye? Andersen egy nyeretlen kezdő hozzá képest...

- jegyezte meg egy csalódott szegedi, aki megélte azt az évtizedek alatt, hogy Botka László ciklusokon áthúzódó kampánytémává tette a rakpart felújítását, de előrelépés nem történt.

A közlekedés korlátozása kapcsán tucatjával érkeztek a megjegyzések:

  • "Ez egy tragédia azoknak, akik a klinikákhoz, az egyetemhez az SZTK-hoz, vagy iskolába mennek.
  • "Lehet hogy én rosszul látom, de itt nem 50%-a szűnik meg a parkolóknak? Ezt az autó mennyiséget hova tudják átcsoportosítani?"
  • "Nem tartom jó ötletnek az út szűkítését. A mentők is erre járnak. Az én véleményem szerint hétköznap szükség van a rakparton az autóforgalomra, hétvégén viszont le lehetne zárni és a gyalogosoké lehetne teljesen. Ezt így egy balesetveszélyes félmegoldásnak tartom."
  • "Az autós forgalom kárára ne menjen a tervezet... minden jó, minden szép, de ha ez a forgalom ami most van, nem így halad, hanem lassabban vagy nehezítve, az csak rossz lesz!"

Mások azt rótták fel, hogy meglátásuk szerint ez csak látvány, teljesen praktikátlan, és nem egy közösségi megoldás.

A jelenlegi szegedi városvezető garnitúrának 23 éve semmilyen elképzelése és előremutató ötlete nincs a Tisza-part, illetve a szegedi és újszegedi oldal rendezésével, fejlesztésével és építésével kapcsolatban.

A zöldítés fontosságával sokan egyetértenek, azonban annak módjával és kialakításával már kevésbé. "A betonba ültetett fák 1-2 év alatt elsorvadnak! Ez Szeged Belvárosában már évek óta látható. Nem tanulnak a tervezők! Beton bilikbe nem ültetünk fákat!" - írták.

Remélem a hozzászólásokat olvassa a tisztelt városvezetés, mert nagyon jól látszik mi az általános vélemény. Eddig ahogy olvasom nem túl sok a támogató vélemény. Nem ez a legfontosabb problémája a város közlekedésének. Felmerül a kérdés, hogy az a sok autó/autós mit tegyen, ami/aki már itt van velünk, és nem tud haladni, parkolni a nagykörúton belüli területen. Erre nem az a megoldás, hogy szűkítjük az utakat és megszüntetjük a parkolókat. Azzal nem lesz kevesebb jármű, ha szűkítünk, lassítunk, megszüntetünk. Tisztelt városvezetés, a fenntartható város nem egyenlő a zöldítéssel! Ha a rakpart zöldebbé válik az környezeti szempontból előnyös, de mi van a társadalmi és gazdasági előnyökkel és hátrányokkal? Erre is válaszokat kell adni, nem elég azt mondani, hogy a környezet miatt kell, és a többi nem elsődlegesen fontos. Véleményem szerin a terv így ebben a formában nem teljesíti a fenntarthatóság kritériumait

- ez a szegedi lakos által megfogalmazott, és tökéletesen összefoglalt vélemény volt az egyik legnépszerűbb a közösségi platformokon.

(Forrás: Fontos Mérnök Stúdió Kft.)

Közmeghallgatás, a köz meghallgatása nélkül

A szerdai közmeghallgatáson Mihálik Edvin zöldtanácsnok is felszólalt. Megjegyezte, hogy óriási hibája az önkormányzatnak, hogy nem társadalmasít. Ennek fényében pedig nem kell meglepődni, hogyha az embereket váratlanul érik a beruházások, és akkor sem értenek vele egyet, ha mondjuk jó egy kezdeményezés.

Ezt a következtetést Szeged lakossága is levonta, és megjegyezte a látványtervek bemutatása után. Összegyűjtöttünk néhány hozzászólást, amik a szegedi médiumok Facebook-bejegyzéseihez érkeztek:

  • "Ilyenről nem lehet szavazni ? Úgy tűnik, nem találják jó ötletnek a helyiek..."
  • "Milyen közmeghallgatás az, amire a "közt" nem hívják meg?! Mert az, hogy egy nappal előtte a Városháza honlapján van hír, és sehol máshol egy szó se, például itt, ezen a helyi lakájmédiumon se (szeged.hu - szerk.), az nem tájékoztatás, hanem a demokrácia és a nyilvánosság megcsúfolása. Nem véletlen, hogy a teremben ülők túlnyomó többsége képviselő volt."
  • "Jó hogy megkérdezték a lakosság véleményét is..."
  • "A szegedi lakosoknak mindenképpen joguk lenne ahhoz, hogy szavazzanak erről a kérdésről!"

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.