Szeged

Ez volt a hír 2014-ben: így bukott Szeged 500 milliót a "nagyprojekten" +videó

Ez volt a hír 2014-ben: így bukott Szeged 500 milliót a "nagyprojekten" +videó

Sárga villamosok, sötét ügyletek. A szegedi nagyprojekt csillogó felszíne mögött valójában milliárdos pénzügyi veszteségek húzódtak meg.

Juhász Viktor
1 órája
Fotó: Wikipédia
Ez volt a hír 2014-ben: így bukott Szeged 500 milliót a "nagyprojekten" +videó

Szeged történetének egyik legjelentősebb, közel 30 milliárd forintos beruházása volt az elektromos tömegközlekedés fejlesztése, amelyet a köznyelv és a városházi kommunikáció éveken át csak úgy emlegetett: a nagyprojekt. Bár a modernizáció eredményei ma már a mindennapjaink részei a Tisza-parti megyeszékhelyen, a beruházás hátterében olyan pénzügyi anomáliák és elszalasztott milliárdok húzódnak meg, amelyekről a hangzatos átadóünnepségeken mélyen hallgattak.

A szegedi nagyprojekt csillogó felszíne mögött valójában milliárdos pénzügyi veszteségek húzódtak meg. (Fotó: Wikipédia)
A szegedi nagyprojekt csillogó felszíne mögött valójában milliárdos pénzügyi veszteségek húzódtak meg. (Fotó: Wikipédia)

A csillogó felszín és, ami a nagyprojekt mélyén lapult

A 2008 és 2012 között zajló fejlesztés vitathatatlanul átrajzolta Szeged közlekedési térképét: 

új pályák épültek, és elindult a sokáig várt 2-es villamos. 

A felszín alatt azonban a menedzsment hibái és a politika gazdasági érdekekkel való összefonódása jellemezte a folyamatokat. A rendelkezésre álló hírekből kiderül, hogy a városvezetés sikerpropagandája elfedte a valóságot: 

a kivitelezőkkel ápolt túlzottan „jó viszony” miatt a szegedi adófizetők pénztárcája bánta a felelőtlen gazdálkodást.

Így vérzett el a nagyprojekt a bíróságon

A legszembetűnőbb pénzügyi veszteség az 1-es villamosvonal felújításához köthető, ahol a hírhedt Szeviép Zrt. is felbukkant a kivitelező konzorcium tagjaként. A munkálatok jelentős, 74 napos csúszása miatt a szerződés szerint a városnak mintegy 760 millió forintos kötbér járt volna. A városvezetés azonban a jogi eljárás során meglepően erőtlennek bizonyult: 

a bíróság végül drasztikusan lecsökkentette, mindössze 126,8 millió forintra a fizetendő összeget. Ezzel egyetlen tollvonással több mint félmilliárd forintnyi bevételtől esett el a város, miközben a gyanú szerint a háttérben a Szeviép érdekeinek védelme állhatott.

Kérdőjelek a beszerzések körül

Nemcsak az építkezés, hanem a járműbeszerzés is bővelkedett technikai rémálmokban. A Németországból beszerzett, használt KT4-es villamosok átalakítása a szegedi normál nyomtávra sokkal bonyolultabb feladatnak bizonyult a vártnál, ami nemcsak drágította, de lassította is a folyamatot. Eközben az Ikarus-Skoda trolibuszok érkezése is döcögött, az engedélyeztetési eljárások körüli problémák miatt a városvezetés folyamatos magyarázkodásra kényszerült. A Szegedi Közlekedési Kft. flottája végül megújult, de az ár, amit a város fizetett érte – nemcsak forintban, hanem átláthatóságban is –, túl magasnak tűnik.

A „szegedi modell” működése ezen a beruházáson is tetten érhető: 

a látványos fejlesztések mögött a közvagyon hanyag kezelése és a politikai lojalitáson alapuló döntéshozatal húzódott meg. 

Bár a villamosok járnak a döcögős indulás ellenére, a nagyprojekt tanulsága a mai napig kísért: a városvezetés a fejlesztés oltárán feláldozta a gazdasági racionalitást és a felelős vagyongazdálkodást, milliárdos kárt okozva ezzel a helyi közösségnek.

 

További híreink:

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.