Szeged

Ez volt a hír 2015-ben: Így lett a SZEVIÉP-ből a szegedi hatalmi gépezet pénzszivattyúja

Ez volt a hír 2015-ben: Így lett a SZEVIÉP-ből a szegedi hatalmi gépezet pénzszivattyúja

A helyi botrány sosem csitult. A Szeviép katasztrófa egy rejtett politikai pénzszivattyú működését leplezte le.

Juhász Viktor
3 órája
Fotó: pestisracok.hu
Ez volt a hír 2015-ben: Így lett a SZEVIÉP-ből a szegedi hatalmi gépezet pénzszivattyúja

A Szeviép csődje csupán a jéghegy csúcsa volt: egy soha el nem számolt helyi botrány, ami alatt a szegedi politikai elit és a helyi nagyvállalat milliárdos összefonódása húzódik. Bemutatjuk azt a mechanizmust és azokat a névtelen érdekeket, amelyek fenntartották a közpénzek szivattyúját a fizetésképtelenség árnyékában is, kifizetetlen alvállalkozók tömegét hátrahagyva.

A Szeviép csődje több száz alvállalkozót hagyott maga után kifizetetlenül. (Fotó: SzegedMA archív)
A Szeviép csődje több száz alvállalkozót hagyott maga után kifizetetlenül. (Fotó: SzegedMA archív)

A Szeviép és a városi kontroll édes titka

A szegedi politikai vezetés magabiztosan jelentette ki, hogy 2008–2009-ben semmilyen szerződésük nem volt a Szeviép-pel – ám ez csak a történet fele. A számok mást mutatnak: a céghez áramló mintegy 21 milliárd forint szegedi pénzből nagyjából 15 milliárd forint az önkormányzat 100%-os tulajdonú cégein keresztül érkezett. Ez a trükkös mechanizmus pont a legválságosabb, 2008–2009-es időszakban pörgött a leginkább, amikor is 7 milliárd forint értékben kaptak megbízásokat.

A közvetett finanszírozás stratégiai húzás volt:

miközben elrejtette a városvezetés közvetlen felelősségét a közbeszerzésekért, folyamatosan biztosította a hálózati cég likviditását. Ez nem felelős gazdálkodás, hanem egy cinikus költségvetési trükk a politikai klientúra életben tartására.

Ki profitál a likviditás fenttartásából?

A Szeviép pénzügyi nehézségei 2008-ban már nyilvánvalóak voltak. Mégis, a gazdasági válság kellős közepén, amikor minden felelős döntéshozó megkérdőjelezte volna a cég fizetőképességét, az önkormányzati cégek 7 milliárd forinttal pumpálták tovább a rendszert. 

A valódi ok nem a piaci igény volt, hanem a politikai kifizetések fenntartása. 

A vádirat szerint az 1,5 milliárd forintos vagyonkimentés (pl. a 400 milliós tőkejuttatás a Báló Tamáshoz köthető Biztonsági Üzem Kft. felé) pontosan ebben az időszakban zajlott, egészen a 2010-es választások másnapjáig. A szegedi adófizetők pénze így nem a városi fejlesztéseket szolgálta, hanem az MSZP-SZDSZ politikai holdudvarának finanszírozását, az alvállalkozók kifizetésének kárára.

A rejtett szereplők hálózata

A szeviép botrányának rejtett szereplői azok a kulcsfigurák, akik a csőd után is pozícióban maradtak. A Biztonsági Üzem Kft. egykori vezetője, Báló Tamás – aki korábban Ujhelyi István politikus munkatársa volt, később a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) repülési üzletágának vezetője lett. Ez a folytonosság azt bizonyítja, hogy a pénzszivattyúhoz köthető személyi hálózat nem szakadt meg, hanem átmenekült az önkormányzati vállalatok hierarchiájába. A politikai lojalitás továbbra is erősebbnek bizonyult a köztartozásnál és az alvállalkozókkal szembeni felelősségvállalásnál.

Báló Tamás (Fotó: SzegedMA archív)
Báló Tamás (Fotó: SzegedMA archív)

A polgármesteri aláírás súlya a Napfényfürdő projektnél

Bár a városvezetés távolságot akart tartani, a dokumentumok mást mutatnak. Botka László polgármester személyesen írta alá a Napfényfürdő (Aquapolis) kivitelezési szerződését a szeviép egyik, később csődbűntettért vádolt vezetőjével, Oltványi Józseffel. Ez a közvetlen szerződéskötési tény két dolgot mutat: 

először, cáfolja az elhatárolódás narratíváját. Másodszor, egyértelmű politikai legitimációt adott a cégnek a nagyszabású projektekben. 

A polgármesteri aláírás a bizalom jele volt, amely megingatta a piaci szereplők (alvállalkozók) gyanakvását, így teremtve lehetőséget a további megbízásokra és végső soron a vagyonkimentésre.

A szeviép csődje nem csupán pénzügyi botrány, hanem súlyos társadalmi következményekkel járt. A 379 partnernek és 443 alvállalkozónak okozott mintegy 10,9 milliárd forintos tartozás valós helyi károkat eredményezett. Helyi vállalkozások mentek tönkre, munkahelyek szűntek meg. A következmény nem csupán a pénz elvesztése, hanem a bizalom eróziója volt: a kisvállalkozók meggyőződése szerint a közbeszerzések nem a szakmai rátermettség, hanem a politikai háttér alapján működtek, ami jelentősen rontotta a helyi gazdasági környezetet.

 

A feltárt ok-okozati láncolat és a hatalmi érdekeltségek

A Szeviép-ügy egy tiszta logikai láncot mutat be:

  • A kiváltó ok:

A szegedi MSZP-SZDSZ politikai elit tudatosan kialakított egy, a hatalmi hálózathoz tartozó „udvari beszállítót” (szeviép).

  • A mechanizmus:

A közvetlen politikai felelősség elkerülésére az önkormányzat 100%-os tulajdonú cégein keresztül (pl. a Liget Fürdő projektek) pumpálták a milliárdokat a cégbe.

  • A rejtett cél:

A pénzáramlás fenntartása 2008 és 2010 között (a fizetésképtelenség árnyékában) nem a városfejlesztést, hanem a politikai holdudvarhoz köthető cégek és magánszemélyek (BU Kft., Ujhelyi-kör) finanszírozását és a vagyonkimentést szolgálta.

A helyi politikai érdek az volt, hogy a 2010-es választásokig fenn tudják tartani a hálózat működőképességét, finanszírozva a kampányt és a lojális szereplőket, miközben a gazdasági csőd elkerülhetetlen következményeit áthárították a szegedi és vármegyei alvállalkozókra.

A városházi felelősség kérdése

A Szeviép nem csupán bedőlt, hanem a szegedi közpénzekből fenntartott, politikailag stabilizált pénzszivattyúként működött. Az adatok nem hagynak kétséget: a városvezetés pontosan tudta, mi történik, mégis milliárdokkal támogatta a rendszert, figyelmen kívül hagyva a piaci racionalitást. Ez nem mulasztás, ez tudatos döntés volt, amelynek árát a szegediek fizették meg!

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.