
A Szegedi Nagyállomáson egy létfontosságú projekt zajlik. A jövőbeli közlekedési csomópont előszeleként a mosdófelújítás lassan befejeződik.
Csendben, a BYD építésének árnyékában zajlik az egyik legfontosabb, bár első pillantásra jelentéktelennek tűnő, infrastrukturális beavatkozás a Szegedi Nagyállomáson: a mosdófelújítás. Lázár János építési és közlekedési miniszter országos programja kiemelt fontosságúként kezeli Szegedet, aminek stratégiai oka van: a fejlesztés áthidaló megoldás a régóta várt, de csak évek múlva induló komplex átépítésig, és kritikus a város nemzetközi megítélése szempontjából. A helyi politikai diskurzusban tapasztalható teljes csend éppen a projekt kiemelt, taktikai jelentőségét igazolja.
A miniszter által meghirdetett mosdófelújítási program egyike a MÁV- és Volán-csoport szolgáltatásai minőségének javítására tett leggyorsabb lépéseknek. Összesen mintegy ezer MÁV- és száz Volán-illemhelyet érint az országban, határidőként pedig 2026. január 1-je szerepel. Az elhanyagolt állapotok miatt Lázár János maga is nyíltan beismerte a vasúttársaság által örökölt súlyos infrastruktúrahiányt, melyre a központi kormányzatnak gyors válasszal kellett élnie.
A program célja nem csupán a higiénia, hanem az is, hogy a kulcsfontosságú városokba érkezők – különösen most, a nemzetközi figyelmet kiváltó kínai gyár beruházása idején – kulturált MÁV-infrastruktúrával találkozzanak.
A felújításnak Szegeden akut, helyi üzemeltetési oka is van. Amióta a mosdóhasználat ingyenessé vált a Nagyállomáson, a helyiségek állapota drasztikusan leromlott, az ingyenesség ugyanis a rongálások számának megnövekedésével járt. A MÁV Kommunikációs Igazgatóságának adatai is megerősítik, hogy ismeretlen tettesek napi szinten tesznek tönkre vagy tulajdonítanak el felszereléseket. Éppen erre a szegedi jelenségre válaszul jelentette be a miniszter az új, kontrollált beléptetési rendszert. A Mol-benzinkutakhoz hasonló modellt vezetnek be:
a felújított WC-k használata az utasforgalmi célú látogatók számára továbbra is ingyenes lesz (érvényes jeggyel, bérlettel), de a nem utasoknak fizetniük kell.
Ez a megoldás a frissen felújított berendezéseket hivatott megvédeni, garantálva a minőség hosszú távú fenntartását, amíg az állomás ténylegesen megújul.
A program látványos eredményei már érzékelhetők a Szegedi Nagyállomáson. Jelenleg az utasforgalmi épületen belüli mosdók a felújítás miatt le vannak zárva, erről figyelmeztető szalagok is tanúskodnak. Bár a férfi illemhelyek állapotáról kívülről nem tudtunk pontos képet alkotni, a női mosdó felújítási munkálatai szemmel láthatóan előrehaladottak. A burkolás befejeződött és a festés fázisa is jól halad, ami tiszta és modern összképet ígér, ugyanakkor az illemhelyek használatához szükséges berendezések (szaniterek, csapok stb.) beszerelése még hátra van.
A mosdófelújítás projekt időzítése a szegedi fejlesztési tervek kontextusában érthető meg a leginkább. A Szegedi Nagyállomás komplex Intermodális Csomóponttá való átépítésének tervezése közel 1,8 milliárd forintból, csak 2027 végére készül el, maga az építkezés pedig legkorábban 2028-ban indulhat. A 2026. januári határidejű WC-program viszont azonnali, kézzelfogható szolgáltatásjavulást nyújt, áthidalva az ICC projekt tervezése és kivitelezése között eltelt hosszú időszakot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.