Szeged

A Nagyállomás mellé költöztetnék a Mars téri buszpályaudvart

A Nagyállomás mellé költöztetnék a Mars téri buszpályaudvart

Csaknem 1,8 milliárdból egy komplex állomás jöhet létre Szegeden. A Nagyállomás mellé helyezik a buszpályaudvart.

Tóth Norbert
Szerző: Tóth Norbert
7 órája
A Nagyállomás mellé költöztetnék a Mars téri buszpályaudvart

Már hosszú évek óta téma, és a tervek között szerepel, hogy a Mars téri buszpályaudvar a Nagyállomás mellé költözzön. Az Építési és Közlekedési Minisztérium idei közbeszerzési tervében két szegedi projekt is szerepel. Az egyik a történelmi léptékű vasúti pálya fejlesztés, a másik pedig egy komplex állomás létrehozása, ami buszpályaudvar vasútállomás mellé költöztetésével valósulna meg. A projekt előkészítése megkezdődött, a kormány honlapján meg is található.

Régóta tervben a Nagyállomás és buszpályaudvar egybe formálása.
Régóta tervben a Nagyállomás és buszpályaudvar egybe formálása.

 

A Nagyállomáshoz helyezik a Mars téri buszpályaudvart

Az Építési és Közlekedési minisztérium honlapján a „Szeged–Makó elővárosi közlekedés fejlesztésének előkészítése – szakaszolt projekt” címmel találjuk a tervezetet.

Ennek fő pontja, hogy a Mars téri buszpályaudvart Nagyállomás mellé költöztetik, egy Helyközi Tömegközlekedési Csomópont jön létre, ami egy 13–15 érkező és induló állásos, 20 férőhelyes rövid idejű tárolókapacitású buszpályaudvart foglalna magában. A tervezés és előkészítés 2027 végére lesz kész, az építkezés leghamarabb  2028-ban kezdődhet el.

"A közösségi közlekedés versenyképességének megteremtése az egyéni közlekedéssel szemben az infrastruktúra fejlesztésével, a szolgáltatások színvonalának emelésével, a módváltás lehetőségeinek minél gyorsabb és kényelmesebb kialakításával Szeged Személypályaudvaron és közvetlen környezetében. A fejlesztés célja, egyrészt hogy Szeged komplex állomás (részei: Szeged-Személy, Szeged-Rendező és Szeged-Tisza pályaudvarok) infrastruktúra-fejlesztése, amely megteremti a különböző fázisokban lévő nyílvonali projektek közötti összhangot, egyúttal lehetővé teszi a külön projektben megvalósuló vasúti Tisza-hídhoz való illeszkedést" - írták.

Megtörténne a Vasútállomás belső átalakítása az átszálló kapcsolatok támogatása érdekében. A személypályaudvaron a vágányhálózat átalakítása, kitérőkapcsolatok racionalizálása, párhuzamos ki- és bejárás biztosítása.

Ezt az jelenti, hogy átépítenék a személypályaudvart és részben Szeged-Rendezőt is, a Tisza pályaudvart pedig elbontanák, a felszabaduló területeket pedig beépítenék. Az így kialakított vágányhálózattal összekötnék a szabadkai vasútvonalat is.

 

Gyalogos közlekedés biztosítása, parkolók létesítése

A gyalogos közlekedés is biztosított lenne: a tervek szerint gyalogos aluljáróval kötik össze a két állomást. Az aluljáróból a vasúti peronokra is fel lehetne jutni. Emellett az állomás környékén a parkolás is biztosított lenne, ugyanis

  • 120 P+R autós parkoló,
  • 620 B+R kerékpártároló

várná az utazókat.

 

Szükséges lehet a vasútállomás fejlesztése

Korábban egy közlekedésinfón úgy szólt a szegedi vasútállomásról Lázár János építési és közlekedési, hogy "nincs teljesen kész, lehet bővíteni, lehet fejleszteni." A miniszer akkor kiemelte, hogy Szegednek a személyforgalma is megfog nőni a BYD beruházása végett, ha pedig a kínai autógyár valóban évi 350 ezer autót fog majd gyártani, akkor az áruforgalom is gigantikus lesz.

A BYD esetében ráadásul szükség lehet a vajdasági munkaerőre is, így a kormány megnöveli a röszkei határátlépési kapacitásokat, valamint erre szükség lehet a Szeged–Szabadka vasútvonalon is. Lázár János szerint érdemes megfontolni, hogy van-e akár helyi, vagy országos befektető, aki a fölöslegesen vagy üresen álló kapacitásokat fölhasználná Szegeden.

Szegeden is vannak olyan területrészek, amiket lehetne normálisan fejleszteni, lehet piacosítani, lehetne üzleteket beletelepíteni, és ez erősítené Szegedet

- fogalmazott januárban a miniszter.

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.