
Csaknem 1,8 milliárdból egy komplex állomás jöhet létre Szegeden. A Nagyállomás mellé helyezik a buszpályaudvart.
Már hosszú évek óta téma, és a tervek között szerepel, hogy a Mars téri buszpályaudvar a Nagyállomás mellé költözzön. Az Építési és Közlekedési Minisztérium idei közbeszerzési tervében két szegedi projekt is szerepel. Az egyik a történelmi léptékű vasúti pálya fejlesztés, a másik pedig egy komplex állomás létrehozása, ami buszpályaudvar vasútállomás mellé költöztetésével valósulna meg. A projekt előkészítése megkezdődött, a kormány honlapján meg is található.
Az Építési és Közlekedési minisztérium honlapján a „Szeged–Makó elővárosi közlekedés fejlesztésének előkészítése – szakaszolt projekt” címmel találjuk a tervezetet.
Ennek fő pontja, hogy a Mars téri buszpályaudvart Nagyállomás mellé költöztetik, egy Helyközi Tömegközlekedési Csomópont jön létre, ami egy 13–15 érkező és induló állásos, 20 férőhelyes rövid idejű tárolókapacitású buszpályaudvart foglalna magában. A tervezés és előkészítés 2027 végére lesz kész, az építkezés leghamarabb 2028-ban kezdődhet el.
"A közösségi közlekedés versenyképességének megteremtése az egyéni közlekedéssel szemben az infrastruktúra fejlesztésével, a szolgáltatások színvonalának emelésével, a módváltás lehetőségeinek minél gyorsabb és kényelmesebb kialakításával Szeged Személypályaudvaron és közvetlen környezetében. A fejlesztés célja, egyrészt hogy Szeged komplex állomás (részei: Szeged-Személy, Szeged-Rendező és Szeged-Tisza pályaudvarok) infrastruktúra-fejlesztése, amely megteremti a különböző fázisokban lévő nyílvonali projektek közötti összhangot, egyúttal lehetővé teszi a külön projektben megvalósuló vasúti Tisza-hídhoz való illeszkedést" - írták.
Megtörténne a Vasútállomás belső átalakítása az átszálló kapcsolatok támogatása érdekében. A személypályaudvaron a vágányhálózat átalakítása, kitérőkapcsolatok racionalizálása, párhuzamos ki- és bejárás biztosítása.
Ezt az jelenti, hogy átépítenék a személypályaudvart és részben Szeged-Rendezőt is, a Tisza pályaudvart pedig elbontanák, a felszabaduló területeket pedig beépítenék. Az így kialakított vágányhálózattal összekötnék a szabadkai vasútvonalat is.
A gyalogos közlekedés is biztosított lenne: a tervek szerint gyalogos aluljáróval kötik össze a két állomást. Az aluljáróból a vasúti peronokra is fel lehetne jutni. Emellett az állomás környékén a parkolás is biztosított lenne, ugyanis
várná az utazókat.
Korábban egy közlekedésinfón úgy szólt a szegedi vasútállomásról Lázár János építési és közlekedési, hogy "nincs teljesen kész, lehet bővíteni, lehet fejleszteni." A miniszer akkor kiemelte, hogy Szegednek a személyforgalma is megfog nőni a BYD beruházása végett, ha pedig a kínai autógyár valóban évi 350 ezer autót fog majd gyártani, akkor az áruforgalom is gigantikus lesz.
A BYD esetében ráadásul szükség lehet a vajdasági munkaerőre is, így a kormány megnöveli a röszkei határátlépési kapacitásokat, valamint erre szükség lehet a Szeged–Szabadka vasútvonalon is. Lázár János szerint érdemes megfontolni, hogy van-e akár helyi, vagy országos befektető, aki a fölöslegesen vagy üresen álló kapacitásokat fölhasználná Szegeden.
Szegeden is vannak olyan területrészek, amiket lehetne normálisan fejleszteni, lehet piacosítani, lehetne üzleteket beletelepíteni, és ez erősítené Szegedet
- fogalmazott januárban a miniszter.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.