
Volt egy hosszú filmszakadás a sportág szegedi történetében. Pap János fő szerepet vállalt a vitorlás élet újraindításában.
A Szegedi sporttörténelem című cikksorozatunk a huszadik és a huszonegyedik század legjelentősebb és legemlékezetesebb sporteseményeit, sportsikereit és Szeged legpatinásabb sportklubjainak történetét dolgozza fel. Egy igazán különleges utazásra invitáltuk önöket, a vitorlás élet szegedi rejtelmeit ismerhettük meg a Tiszavirág Sport Egyesület elnökének, Kipper Györgynek elmesélése alapján. A vitorlázás története folytatódik.
Ahogy már az előző részben felvezettük, a szegedi vitorlázás régmúltjáról lassan már csak a 100 évnél idősebb emberek tudnak mesélni. A Szegedi Vitorlás Egylet már jóval a második világháború előtt működött, ráadásul több mint húsz taggal és hajóval. Szegeden rendszeresen tartottak szezonnyitó és szezonzáró bulikat, élénk életet élt az egyesület.
Amikor Magyarország 1945-ben "felszabadult" a Vörös Hadsereg megszállása által, akkor a vitorlások csillaga leáldozott, ugyanis a hidat lebombázták ésaz ideiglenes átkeléshez, mindent felhasználtak, ami úszott.
Ebben az időszakban hosszú filmszakadás következett a szegedi vitorlázás történetében.
A vitorlázásnak valósággal újjá kellett születnie a Tiszán, ennek a folyamatnak pedig Pap János volt a legmeghatározóbb alakja.
Pap János Szegeden született 1909. február 24-én. Négy elemi iskolát az Osztrovszkij utcai evangélikus iskolában, négy gimnáziumot a piarista-rend gimnáziumában, majd a Szegedi Felsőkereskedelmi iskolában végezte, és ott érettségizett 1928-ban. Érettségi után, mint önkéntes karpaszományos gyalogos végezte az akkori 9. gyalogezred tiszti iskoláját, hadapród őrmester ranggal szerelt le 1930 év júliusában. A Százszorszép Gyerekház modellező szakkörében Pap Jánosnak köszönhetően több száz gyerek ismerkedett meg a hajó- és repülőmodellezéssel, vezetése alatt generációk nőttek fel. Saját hobbijaként az eredeti tervrajzok alapján épített egyedi modellek között a működő gőzhajótól a tengeralattjárón, lapátkerekes személyszállító és hadihajókon, kereszt-vitorlázatú vitorlásokon át a rádió-távirányítású repülőig minden megtalálható volt, amely modellekkel többszörös országos bajnoki címet ért el. 99 évesen még a Mississippit építette. Meghatározó szerepe volt a tiszai vitorlás élet újjáélesztésében is.
Több évtizedes szünet után Pap János egy szintén egyedi tervezésű, a folyóvízi igényekhez jól illeszkedő, karcsú kielsvertes vitorlást épített és egyetlenként szelte a habokat.
Ő mutatta a helyes utat a Tiszáról kitiltott szegedi szörfözőknek, hogy előre meneküljenek: Vitorlázzanak! 100. születésnapját még irigylésre méltó szellemi frissességben ünnepelte, és kényszerűségből a Balatonra járt vitorlázni, mivel a saját hajójáról a család – többszöri nem tervezett csobbanás után – letiltotta
- mesélte Kipper György. A tiszai vízi sportélet élő kalendáriumaként mindvégig aktív volt Pap János, aki 2012. június 8-án, 103 évesen hajózott el örökre.
Kipper György első vitorlás élményeit a Balatonon szerezte, még főiskolás korában, majd miután Szegedre költözött a szörfözés formájában folytatódott mindez. Ekkor megalakították a Tiszavirág Sportegyesületet, azonban ez a nevéhez hűen tiszavirág életű volt, ugyanis betiltották a folyóvízi szörfözést.
De hát ott volt a példakép, Pap Jani bácsi a saját építésű vitorlásával. Vettem egy 470-est, így már két vitorlás volt a Tisza úszóházon
- emlékezett vissza Kipper György a '90-es évek történéseire.
Innen folytatjuk...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.