Nagy József munkabemutatója, egy eredeti argentin tangózenekar, egy nem mindennapi játékos kórus, Kodály-kamaradarab, Dresch-kvartett, az amerikai jazz nagyjai Magyarkanizsán – mindez szeptember 8-10-ig, a Tisza-parti városban. A szokásos piaci hívogatót a közkedvelt Bakos-trió szolgáltatja, népzenei ihletésű muzsikájuk ezúttal szó szerint visszakerül a közösség terébe. A kanizsaiak számára is meglepetés Vajda János, vagy ahogy szülővárosában ismerték: Deszka fotókiállítása. Egy letűnt világgal szembesülve számot vethetünk elherdált életünkkel, veszni hagyott lehetőségeinkkel. A fesztivál első napján két különleges zenei műhely eredményét láthatják az érdeklődők: Joe Fonda világhírű bőgős amerikai zongoristája, Michael Jeffrey Stevens és Mezei Szilárd zongora-brácsa kamarakettősét hallhatják elsőként, majd az emberi hanggal kísérletező, játékos kórust, a Feral Choir-t, Phil Minton vezetésével. Ez a 40 tagú kórus jobbára a régió fiataljaiból állt össze. Biztos, hogy sokaknak újszerű lesz ez a legnagyobbrészt nem hangnemekhez kötött éneklésmód, de Phil Minton humora, játékos szelleme mindenhol felszabadítólag hatott a fellépőkre. Az elmúlt évtizedben a világhírű énekes világszerte hasonló kórusokat hozott létre, amelyekben előképzettség nélkül bárki részt vehetett. Jószerivel az utcáról válogatta a tagokat, akik beavató tanításával abban a felemelő élményben részesültek, hogy mindenki képes énekelni és élményt nyújtani. A két zenei műhely szervezője a Nagy József Regionális Kreatív Műhely. A rendezvény első napját a jól ismert Dresch-kvartett zárja. Legújabb lemezük letisztult zenei anyaga az érett Dresch-zenekar finomságait emeli ki. A második nap a komponált muzsika világával indít. Milan Vrsajkov csellóst már ismeri a közönség az első fesztiválról, ezúttal Jasna Nadles fuvolaművész lesz a társa. Az Isztriában élő muzsikusoktól Kodály kamaradarabja mellett, Bach, Villa-Lobos és más zeneszerzők alkotásait hallhatjuk. A Nagy József Regionális Kreatív Műhely produkciója a Kezdetben munkacímet viselő előadás, a hagyományos álarcok, maszkok, azaz az archéban gyökerező alakoskodás világát idézi föl. A Nagy József rendezte új darabban hat táncos-színész vesz részt és a szerző munkabemutatónak szánja a mostani félórás változatot, amelyet jövőre szándékozik egész estés darabként befejezni. A táncbemutató után egy igazi meglepetés együttest hallhatnak. Az európaiak számára a tangó egy a kedvelt szórakoztató táncok közül. Kevesen tudják, hogy Dél-Amerikában népzenei gyökerekkel rendelkezik, és ott a mai fiatal zenészek hasonló megközelítéssel művelik, mint mi táncházainkban a magyar népzenét. Az Astillero együttes immár világhírt vívott ki magának eredeti zenei előadásmódjával. Zenei anyanyelvként előadott, igazi dél-amerikai temperamentummal átfűtött, lehengerlő tangómuzsikával zárul a második fesztiváli nap. A fesztivál harmadik napján hagyományos formavilágokhoz kötődő együtteseket láthatunk. A magyar népzenei hagyományhoz a Dresch-kvartett mellett a Burány-Mezei-kvartett is szorosan kötődik, hiszen muzsikájuk zenei anyanyelvünk „mai ruháját” viseli. Az utolsó koncert - szokás szerint - a neves amerikai zenészeké. Két, világszerte ismert és nagyra tartott muzsikus kvartettje zárja a fesztivált: Perry Robinson és Matthew Shipp vezeti az együttest, amelyet a belgrádi Amerikai Nagykövetség támogatásával szerveznek meg. A hagyományos jazzben gyökerező, de a 20 század második felének stílusait ötvöző kamarazene legkiválóbb művelői, Robinson személye pedig, hangszerének rendkívül szép tónusával, a klarinétjáték nagy hagyományához kapcsolódik. A Robinson-Shipp-kvartett muzsikája kifinomultság és érzékenység a fekete jazz lüktető lebegésével. Az Ávéd János vezette kortárs stílusokra is nyitott fiatal muzsikusok, minden bizonnyal folytatják jó hangulatú jam sessionöket, amelyek forró hangulatára sokáig emlékeznek majd a jelenlévők.