Közlekedés

Jóval több rolleres lehet Szegeden, mint amire számítottak

Jóval több rolleres lehet Szegeden, mint amire számítottak

2023. május 1., hétfő
Jóval több rolleres lehet Szegeden, mint amire számítottak

A vártnál jóval gyorsabban terjed a rolleres közlekedés a magyarországi utakon: a Jövő Mobilitása Szövetség (JMSZ) két évvel korábbi előrejelzése 2023-ra 30-40 ezer rollerrel számolt, a gyors közlekedési eszköz azonban sokkal nagyobb számban terjedt el, s ma már 80-100 ezren vannak, akik ezzel közlekednek.

A szövetség közleménye szerint ebből mintegy 25 ezer bérelhető roller, a többi magántulajdonban van. Hozzátették, hogy a mikromobilitási piac bővülésének oka, hogy "kinőtték az emberek a nagyvárosokat", amelyek a mainál több autót már nemigen tudnak befogadni.

Ahhoz, hogy az emberek mégis hatékonyan tudjanak közlekedni, egyre többen váltanak át autóról mikromobilitási eszközre.

Előnye leginkább a gyorsaság: csúcsidőben a dugók miatt autóval 30-40 perc alatt megtett utak rollerrel 8-10 percre csökkennek.

A szövetség ajánlása szerint a fenntartható városi közlekedésben minden élethelyzetnek megvan a leghatékonyabb mobilitási módja, hiszen mindenki ismeri az első és utolsó kilométer problémáját: eszerint, bár a tömegközlekedés megfelelő választás lenne, de a buszig, villamosig vagy a busztól, villamostól kilométeres gyaloglás vár az utazóra. Más esetben autóval menne a közlekedő a belváros határáig, ahol még könnyen parkolhat, de onnan még pár kilométert tovább kellene utaznia.

Sugár István, az elektromos rollerekkel foglalkozó E-twow Magyarország üzletvezetője szerint nem minden élethelyzetben megfelelő a roller választása, de a jelenleginél biztos, hogy többen tudnák autós közlekedésüknek egy részét kiváltani vele. A mikromobilitási szakértő a biztonságos rollerezésről közölte: ezeket használva is be kell tartani a KRESZ-szabályokat, sőt figyelni kell arra is, hogy ez egy nagyon csendes, új közlekedési forma, így észrevehetőnek kell lennie annak, aki ilyet használ.

A Jövő Mobilitása Szövetség azt javasolja, hogy a rollerezők, legyenek akár gyerekek, akár felnőttek, viseljenek bukósisakot, annak ellenére, hogy szabály nem írja elő a védőfelszerelések használatát, valamint alkalmazkodva a kerékpárok megengedett sebességéhez, óránként maximum 25 kilométeres sebességgel közlekedjenek.

Szegeden is gond van a rolleresekkel

Lapunk korábban több cikkben is foglalkozott azzal, hogy a bérelhető elektromos rollerekkel számos probléma van Szegeden. Egy évvel ezelőtt az utca embere is azt nyilatkozta lapunknak, hogy bár jó ötletnek tartják őket, ugyanakkor jobban kellene őket szabályozni. Erre a kormány nemrég válaszolt: a kerékpárosokra vonatkozó szabályok lesznek érvényesek a rolleresekre is a jövőben, ugyanakkor az Európai Unió még ennél is tovább szigorítana.

Azonban továbbra sincsenek maradéktalanul a mikromobilitási eszközökre szabva a magyar nagyvárosok, így Szeged sem. Nemrég itt írtunk arról például, hogyan lehetne például a kerékpárosok számára kedvezőbb a közlekedés az Oskola utca környékén.

(via MTI)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.