A gépjárművezető szakoktatók szerint több olyan módosítást is lehetne végezni a Roosevelt tér és az Oskola utca környéki közlekedésben, amelyekkel egyszerűsíteni lehetne a közlekedést.
A héten jelent meg cikkünk arról, hogy a helyiek sem maradéktalanul elégedettek a közel egy éve felújított, forgalmi rendjében gyökeresen átalakított Oskola utcával és annak környékével. A főbb okok leginkább arra vezethetők vissza, hogy egyes autós számára nem egyértelmű a közlekedés, mások szerint pedig a biciklisekkel van a gond.
Ezúttal gépjárművezető oktatókat kérdeztünk meg, ugyanebben a témában. Mivel a szakértői meglátás szerint a kerékpárosok elégedettebbek az új forgalmi renddel, mint az autósok, ezért az utóbbi járművel közlekedők számára egyértelműsítenék a szabályokat.
Véleményük szerint az Oskola utcában meg kellene szüntetni azt a helyzetet, hogy a balra kanyarodó gépjárművekkel kétszer kell keresztezni ugyanazt a kerékpársávot.
Úgy vélik, meg kellene szüntetni továbbá a Dóm tér felől a hídfeljáró felé haladó kerékpársáv Y-elágazását is, mivel ha az autósok látnák maguk előtt az úttesten keresztben áthaladó kerékpárost, kisebb lenne az esély a balesetre, mintha a hátuk mögött keresztezi az utat, és takarásból érkezik a gépjárművek mellé – hangtalanul.
Bizonyos elsőbbségi szabályokon is változtatnának: a Victor Hugo utcába balra kanyarodó gépjárműveknek csak egyszer, a velük szemből érkező kerékpárosok részére kellene elsőbbséget adni, és az egyirányú utca bal oldaláról kanyarodhatnának balra. A hídfeljáró felé egyenesen tovább haladó gépjárműveknek pedig csak a hídra kanyarodás előtt, szintén egyszer kellene elsőbbséget adniuk a velük párhuzamosan, azonos útról érkező kerékpársávon haladó kerékpárosoknak.
További meglátásuk szerint a balra kanyarodó kerékpárosokat egy kereszteződéssel korábban, a megemelt gyalogátkelőhely mellett, a gyalogátkelőhely híd felé eső oldalán kellene átvezetni merőlegesen az Oskola utcán az Oroszlán utcába – onnan a következő sarkon jobbra elkanyarodva a Deák Ferenc utcában haladhatnának tovább a gyalog- és kerékpárúton.
Ebben a kereszteződésben, ha elsőbbséget szeretnének biztosítani a balra kanyarodó kerékpárosok részére a velük párhuzamosan érkező, és egyenesen tovább haladó járművekkel szemben, akkor ki kell tenni egy “Elsőbbségadás kötelező” táblát az Oskola utcán haladók részére.
Alternatív megoldásként pedig a balra kanyarodó kerékpáros adna elsőbbséget az egyenesen haladók részére.
Az Oskola utca – Victor Hugo utca kereszteződésében a kerékpárosok csak egyenesen vagy jobbra haladhatnának tovább. A többi jármű mehetne jobbra, a Roosevelt térre, egyenesen a híd irányába, vagy balra a Victor Hugo utcába.
A szakoktatók szerint ugyanakkor lehetne úgy is kialakítani a forgalmi rendet, hogy mindenki elégedett legyen – és csökkenjen a balesetveszély. A kerékpárosok ugyanoda jutnak, ha egy kereszteződéssel előbb mennek balra, ráadásul még védve is vannak a Deák Ferenc utcai gyalog- és kerékpárúton.
Botrányos volt az Oskola utca átadása
Már a látványtervek láttán elképzelhetetlen volt néhány szegedi számára, hogyan fog kinézni az új közlekedési rend a felújított szakaszon. A városvezetés már akkor is kiemelte, hogy a kerékpárosoknak akarnak kedvezni az új közlekedési renddel – tették ezt úgy, hogy az autósok hátrányba kerültek a város egyik legforgalmasabb csomópontján. Ráadásul maga az átadás sem volt zökkenőmentes: félévvel a teljes átadás előtt úgy adták át az Oskola utcai szakaszt, hogy a járda nem készült el, a gyalogosoknak a kerékpársávban kellett közlekedniük. Az oszlopok kidőltek, az ideiglenes forgalmi rend anomáliákat teremtett, ráadásul a kerékpársávok veszélyes közelségbe kerültek az Oskola utcai vendéglátóhelyek teraszaihoz.