Közlekedés

A kerékpárokhoz sorolnák az elektromos rollereket

A kerékpárokhoz sorolnák az elektromos rollereket

2023. március 27., hétfő
A kerékpárokhoz sorolnák az elektromos rollereket

Egy módosító javaslat szerint a jövőben a 25 kilométer/órás sebességű elektromos rollerek kerékpároknak minősülnének, az ennél gyorsabbak pedig segédmotoros kerékpárnak. A tervezet már Lázár János minisztériumánál van.

Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár a Magyar Nemzetnek azt nyilatkozta: megfogalmazták a módosító javaslatokat, ,,készen" vannak.

A KRESZ-módosítást az év első felére tervezték, de a kormányzati átalakítások miatt átkerült az elkészült tervezet az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz. Az elektromos rollerekre vonatkozó szabályozás illeszkedni fog az uniós nagyvárosokban már életbe lépett formulához.

A módosítás lényege röviden annyi, hogy a 25 kilométer/órás végsebességű e-rollerek, rollermegosztó szolgáltatások és segwayek a jövőben kerékpárnak minősülnének, aminek pedig még ennél is nagyobb a végsebessége, azok pedig segédmotoros kerékpárnak.

Az államtitkár szerint ha az összes elektromos rollert segédmotoros kerékpárnak minősítenénk át, akkor a rollermegosztó cégek lehúzhatnák a rolót. A segédmotoros kerékpárhoz ugyanis kötelező a bukósisak, a rollerezők közül pedig senki nem hord ilyet. Így ahol a motor lekapcsol 25 kilométer/óránál, ott egységesen az unióban kerékpárokra vonatkozó szabályozás van érvényben.

Az Európai Unió példáját követi Magyarország Révész Máriusz szerint, az EU azonban tovább szigorítana: csupán a gyárilag beépített 20 kilométer/órás sebességkorlátozást, és legalább 30,5 centiméter átmerőjű kerekeket, valamint a rollerezőknek előírnák a kötelező bukósisak-használatot. Továbbá csak 16 évesnél idősebbek rollerezhetnének, ráadásul azt is megtiltanák, hogy gyalogúton, illetve ittasan vezessék.

Bár a városi rollerezés népszerű, több európai ország is bojkottálni kezdte őket: Párizsban április 2-án népszavazást tartanak a használatukról, mivel az ottaniaknak elegük lett abból, hogy a rolleresek figyelmen kívül hagyják a közlekedési szabályokat és a sebességkorlátozást. Ráadásul, hasonlóan Budapesthez, ott is problémát okoznak a szétdobált rollerek. Ez utóbbit itthon már szabályozták: a fővárosi szabályozás szerint csak a mikromobilitási pontokon vehetők el, illetve tehetők le az eszközök.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.