A baloldalt csapdába ejti a kötelező betelepítésről szóló októberi népszavazás, a Jobbik pedig láthatatlanná válik a kérdésben. Gömbicz Nándor, a Nézőpont Intézet vezető elemzője hírportálunknak adott interjújában kiemelte, hogy a referendumnak nincs köze az Unióból való esetleges kilépéshez.
- Milyen következményei lehetnek annak, ha sikeres lesz a kötelező betelepítéssel kapcsolatos népszavazás?
- Elsősorban európai politikai szempontból bír jelentőséggel a népszavazás, hiszen egy sikeres referendum után a magyar kormány az eddigieknél is hatékonyabban képviselheti a bevándorlással kapcsolatos álláspontját az Európai Unióban. Mindezen túl Brüsszel az EU-ukrán társulási szerződéssel kapcsolatos holland, és a Brexitről szóló brit népszavazás után egy újabb tagállam polgáraitól kapna komoly figyelmeztetést, miszerint érdemes lenne változtatni politikáján. Fontos kiemelni továbbá, hogy Európában közvetlenül csak a magyarok szavazhatnak egy migrációval kapcsolatos kérdésről, ami például a népszavazást többször bíráló brüsszeli vélemények tükrében már önmagában komoly eredménynek számít.
- S milyen belpolitikai hozadékai lehetnek egy sikeres népszavazásnak?
- A népszavazással a Fidesz-KDNP továbbra is napirenden tarthatja a bevándorlás-ügyet, és egyben mobilizálhatja szavazótáborát. A kormánypártok egyébként nem először alkalmazzák ezt a módszert, elég, ha csak a korábbi aláírásgyűjtésekre, nemzeti konzultációkra, nagygyűlésekre vagy éppen a 2008-as népszavazásra gondolunk. Ráadásul az ilyen kezdeményezésekkel jellemzően többségi témákat állítanak középpontba, olyan ügyeket, amelyek mögé nemzeti egység kovácsolható. Az esetleges nagyarányú népszavazási győzelem a közös siker pozitív érzetét keltheti, ami a 2018-as választási győzelemhez is jó alapot biztosíthat a Fidesz-KDNP-nek. A korábbi választások tapasztalataiból kiindulva a biztos győzelemhez legalább 2,3-2,5 millió választópolgár támogatását kell megszerezni, így könnyű belátni, hogy mekkora előnyt jelenthet, ha októberben több mint 4 millió választó elmegy voksolni, és jelentős többségük a kormánypárti álláspontot támogatja.
- Mit várhatunk, ha a megbukik a referendum?
- Mint minden szavazás, az októberi referendum is rejt kockázatokat. Az eredmény ugyan borítékolható, de a részvételi arány kérdéses. Márpedig akkor érvényes a népszavazás, ha a választók több mint fele elmegy szavazni. A Fidesz elemi érdeke tehát, hogy megfelelően mozgósítson, de úgy gondolom, hogy annak sem lesznek komoly politikai következményei, ha nem lesz érvényes a referendum, hiszen az eddigi felmérések alapján várhatóan ebben az esetben is relatíve magas lesz a részvétel, s a többség a kormány álláspontját támogatja majd. S ahogy a Brexit népszavazásnál is láttuk, nem feltétlenül kell ügydöntőnek – vagy ez esetben érvényesnek – lennie egy referendumnak ahhoz, hogy befolyást gyakoroljon az EU politikájára.
- Hogyan érintheti hazánk EU-n belüli helyzetét a népszavazás negatív vagy pozitív végkimenetele?
- Bár a baloldal azzal érvel, hogy a népszavazással a Fidesz az EU-ból való kilépést készíti elő, ezt az összefüggést semmi sem támasztja alá. Egyrészt a kormány láthatóan az EU-reformjában érdekelt, semmint a kilépésben. Másrészt pedig a magyarok különbséget tudnak tenni az EU tagság és a bevándorlás között, s ezt a közvélemény-kutatási adatok is visszaigazolják. A Nézőpont Intézet felmérései szerint, míg a kötelező betelepítést a magyarok közel 80 százaléka elutasítja, addig az EU-tagság jelentős támogatottsággal bír. Egy sikeres népszavazás után ráadásul a kormány még hitelesebben érvelhet amellett, hogy a bevándorlás megállítása és a migrációval szorosan összefüggő terrorizmus elleni határozott fellépés erősebbé teszik az EU-t, míg a brüsszeli politika, s annak nemzetközi, európai és hazai támogatói gyengítik.
- Hogyan viszonyulnak a hazai ellenzéki pártok a kérdéshez?
- A baloldal csapdahelyzetbe került, hiszen a népszavazás olyan sorskérdést érint, amiben a baloldali szavazók egy jelentős része is a kormánnyal ért egyet. Az egykori baloldali összefogás legtöbb pártja (MSZP, DK, Együtt, PM) ezért jobb híján a népszavazástól való távolmaradásra szólít fel, hiszen, bár alapvetően bevándorlás-párti álláspontot képviselnek, a 2018-as választáshoz közeledve nem szeretnének végzetes politikai hibát elkövetni. Ezen túl láthatóan még a kérdés átértelmezésével is próbálkoznak, miszerint valójában egy EU-ellenes népszavazásról van szó. Az uniós tagságot ugyanis a magyarok közel kétharmada támogatja, így a kötelező betelepítés helyett ezt a megközelítést próbálják tematizálni. Erősen kérdéses ugyanakkor, hogy a belső feszültségektől terhelt, széttöredezett baloldal sikeresen tudja-e közvetíteni ezt az üzenetet a választók felé.
- És a Jobbik és az LMP?
- A Jobbik a baloldalnál is nehezebb helyzetben van. Mivel a párt szimpatizánsai sem támogatják a kötelező betelepítést, a Jobbik nem képviselhet ellentétes álláspontot és esetükben a bojkott is kontrapruduktív lenne. Emiatt azonban szinte láthatatlanná vált a Jobbik, s még a leginkább pótcselekvéssel felérő alternatív javaslata – hogy foglalják Alaptörvénybe a kérdést – sem ütötte át az ingerküszöböt. Ez várható is volt, hiszen egy ilyen súlyú kérdésben a népszavazás legitimáló ereje nem mérhető a parlamenti képviselők által végrehajtott Alaptörvény módosításhoz, ráadásul a közelmúltban a jogszabály-módosítások terén az EU sokszor sikeresen tartotta nyomás alatt a tagállamokat. Egy népszavazás eredményét viszont már sokkal nehezebb figyelmen kívül hagyni. Ami az LMP-t illeti, a párt értelmezhetetlen üzenetet küld a választók felé, láthatóan nincs közérthető álláspontja a témában. E nélkül pedig nem lehet sikeres politikát folytatni.
- Milyen kérdéseket vet föl a referendum az EU tagállamainak szuverenitását illetően? Hol a határ a szuverenitás feladásában?
- A tagállamok valójában a szuverenitásuk egy részét sem adták fel az EU csatlakozással, csak arról döntöttek, hogy bizonyos hatásköröket – az EU intézményei útján – más tagállamokkal közösen gyakorolnak. Ez nagy különbség, s erre jó példa a Brexit is: ahogy a britek önként beléptek az EU-ba, úgy önként határoztak a kilépésről is. Tagadhatatlan ugyanakkor, hogy az illegális bevándorlási válság komoly szuverenitás vitához is vezetett, s ennek ugyanúgy része az októberi népszavazás, mint a kvótarendszerrel szemben indított per, vagy éppen az EU jövőjéről szóló vita, melyben Magyarország a föderális Európa ellenében továbbra is a szuverén tagállamok együttműködésére építő EU mellett áll ki. S ezek sorsdöntő kérdések, mert ha elfogadjuk, hogy a tagállamok nem dönthetnek szabadon a határaik védelméről, vagy arról, hogy kiket fogadnak be, akkor előbb-utóbb az államiságuk kérdőjeleződik meg. S ez nem csak elméleti kérdés, nem mindegy ugyanis, hogy a legfontosabb döntéseket a saját állampolgárok véleményét kellőképpen ismerő, erős demokratikus felhatalmazással rendelkező nemzeti parlamentek és kormányok, vagy a demokrácia-deficittel küzdő brüsszeli intézmények hozzák meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.