Az új vasúti törvény az előzetes ütemezés szerint áprilisban kerülhet az Országgyűlés elé - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) az MTI érdeklődésére.
A vasutas szakszervezetek a napokban azt szorgalmazták, hogy a készülő új vasúti törvénybe kerüljön be a vasutasok foglalkoztatására jelenleg is érvényes szabályozás, illetve a személyszállítási törvényben a dolgozókra vonatkozó menetkedvezményt a vasúti törvényben terjesszék ki még több munkakörre, illetve az összes hazai vasúttársaságra. Az NFM tájékoztatása szerint a vasúti törvény tervezetének társadalmi egyeztetésével egyidejűleg a tárca megbeszélést folytat a vasúti munkavállalói érdekképviseletek által felvetett kérdésekben. A menetkedvezmény szabályozása viszont a személyszállításról szóló törvény hatályba lépése óta nem a vasúti törvényhez tartozik, így arról ez a törvénytervezet nem tartalmaz rendelkezéseket - jelezték. Az új vasúti törvény tervezete szerkezetében és tartalmában jelentős változásokat hozna a korábbi törvényhez képest, megalkotását elsősorban az európai uniós irányelvek szabályainak átültetése tette szükségessé. A kormány honlapján közzétett tervezet a korábbi szabályozással ellentétben nem tartalmazza azokat a kötöttpályás rendszereket, amelyekről az eddigi vasúti törvény rendelkezett, például a trolibusz kötött pályának engedélyezését, vagy a sínfelvonókra vonatkozó szabályozást. A tervezet új logika mentén kezeli a forgalomrendszert, például külön határozza meg a vasúti pályákkal kapcsolatos fogalmakat, külön részbe kerültek a vasútbiztonsággal kapcsolatos kérdések. Az uniós irányelvnek megfelelően a jogszabály-tervezet új kategóriákat vezet be a vasúti szolgáltatások elválasztására, külön kezeli a városi, a helyi, a térségi és az elővárosi rendszereket az országos pályahálózattól, illetve az ott nyújtott szolgáltatásokat. Például emiatt új fogalom a városi szolgáltatás, elválasztva az eddig egy kategóriát képező helyi rendszertől. Az új törvény tervezetének általános indoklásában szerepel, hogy a térségi vasúti szolgáltatás fogalma megmarad, biztosítva ezzel a települési önkormányzatok szabad társulásán alapuló - az érintett földrajzi terület lakosságának igényeihez jobban igazodni képes - térségi vasúti közszolgáltatás megszervezésének feltételeit is. A törvény tervezetében új elem lesz a Vasúti Állandó Választottbíróság, amely lehetővé teszi, hogy a vasúti ágazatban a jogvitákat egy vasúti szakértői szervezet előtt rendezzék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.