Közélet

Ősszel kezdődik a mobil partfal építése Szegeden

Ősszel kezdődik a mobil partfal építése Szegeden

2013. február 14., csütörtök
Ősszel kezdődik a mobil partfal építése Szegeden

EU-s támogatással megkezdődhet Szeged egyik kiemelt, 1,8 milliárd forintos árvízvédelmi beruházása, amelynek keretében mobil partfal épül ki a belvárosi szakaszon. Árvíz idején ez biztonsággal megvédi a várost és polgárait a természeti katasztrófától.

A belvárosi partfalat az 1880-as években kezdték el építeni, jelenlegi formáját az 1970-es nagy árvíz után, ’74-75-ben nyerte el. 2006 áprilisában következett be a város történelmének legnagyobb árvize, 1009 centiméteren tetőzött a Tisza. A rendkívüli helyzetben a város vezetése szembesült azzal, hogy a belvárosi partfal az elmúlt évtizedekben képes volt ugyan megvédeni Szegedet az egyre magasabb vízszintektől, de az elkövetkező évtizedekben már egészen biztos erre nem lesz alkalmas.

A 2006-os nagyárvíz figyelmeztetés volt

A védekezésben a legkritikusabb pillanatok azok voltak, amikor a klinikák előtt jelentős szivárgásokat tapasztaltak a szakemberek, a ’70-es évek technológiájával épült partfalról pedig kiderült, nagyon sok régen elfeledett közműcsatorna húzódik alatta, ami rendkívül magas vízszint esetén veszélyes lehet. A vízügyi szakemberek előrejelzése alapján a következő években mindenképpen számíthatunk hasonlóan magas vagy még magasabb vízszintekre. „A 2006-os nagyárvíz után kezdtük el az előkészítő munkát, hogyan tudjuk a 21. század technológiájával a belvárosi partfalat alkalmassá tenni arra, hogy az elkövetkező évtizedekben is a város biztonságban legyen” – mondta Botka László polgármester a gát tervének ismertetésekor. Megvizsgálták azt is, hogyan tudnak forrásokhoz, elsősorban európai támogatásokhoz jutni. Sikerült 1,5 milliárd forintnyi EU-s pénzt nyerniük az árvízi emlékmű és a Bertalan-híd közötti partfalszakasz felújítására, amit 317 millió városi önrész egészített ki. Összességében tehát több mint 1,8 milliárd forinttal tervezik megvalósítani a teljes átépítést.

Átépítik a teljes tiszai partszakaszt

A mérnöki tender és a mobil partfal beszerzése is sikeresen lezárult, júniusban hirdetik meg a kivitelezési pályázatot. A tervek szerint ősszel a kivitelezési munkálatok is megkezdődhetnek. Valamennyi árvízvédelmi problémát ezzel a beruházással a városi szakaszon megoldanak, hangsúlyozta Botka. Ez azt jelenti, hogy 2-3 méteres résfal fog épülni, ami megoldja a szivárgást és a rég elfeledett közmű csatornák kiváltását. A járdaszint mintegy 50 centiméterrel fog magasabbra kerülni, a mobil partfal pótolja majd a körülbelül 70 cm hiányt. Ennyivel lesz magasabb a partfal. Az 1,8 milliárd forintos beruházás árvízvédelem, ebben nincsen benne a Tisza partszakasz teljes rehabilitációja, figyelmeztetett a polgármester. A közgyűlés legutóbbi ülésén elfogadta kiemelt nagyprojektként a teljes tiszai partszakasz átépítését, hogy a folyó tényleg a város főutcája lehessen.

Praktikus mobil fal

„Ezt a 2014 és 2020 között megnyíló új EU-s költségvetési ciklusban a város egyik kiemelt beruházásaként szeretném szerepeltetni” – nyomatékosította a polgármester, majd arra kérte a szegedieket, hogy az ősztől kezdődő beruházást kellő türelemmel és nagyvonalúsággal fogadják. Mint fogalmazott, nincs nagyobb érdek Szegeden, mint a partfal kiépítése, amely megvédi a várost és polgárainak életét meg vagyonát. Tóth László, a nyertes tervező cég, a Mélyépterv Komplex Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, a sikeres pályázat után most el lehet kezdeni a kiviteli tervezést. Ennek az a célja, hogy a fejlesztés műszaki előkészítése megfelelő legyen, hogy a tervek alapján lehessen kiválasztani azt a kivitelezőt, vállalkozót, aki jó minőségben el is végzi a munkát. A fejlesztésnek alapvetően két célja van: lesz egy szivárgásgátló építés, és egy teljesen új vasbeton köpenyfal a régi támfal előtt. Mobil fal épül arra az esetre, amikor az árvíz Szegedet fenyegeti. A belvárosi résznél a mobil fal 1 méter 20 centi magas lesz és 430-440 méter hosszan terül el. Felállítása rendkívül gyorsan, 24 óra alatt lehetséges. Az árvízi biztonság a 10 méter 9 centis legnagyobb vízszinthez képest 11 méter 30-ra lesz kiépítve, ami igazán megnyugtató a város számára. Nehéz és intenzív 4 hónap áll előttünk, hangsúlyozta Tóth úr, az a cél, hogy ezek a tervek időben elkészüljenek.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.