Közélet

Ősszel kezdődik a mobil partfal építése Szegeden

Ősszel kezdődik a mobil partfal építése Szegeden

2013. február 14., csütörtök
Ősszel kezdődik a mobil partfal építése Szegeden

EU-s támogatással megkezdődhet Szeged egyik kiemelt, 1,8 milliárd forintos árvízvédelmi beruházása, amelynek keretében mobil partfal épül ki a belvárosi szakaszon. Árvíz idején ez biztonsággal megvédi a várost és polgárait a természeti katasztrófától.

A belvárosi partfalat az 1880-as években kezdték el építeni, jelenlegi formáját az 1970-es nagy árvíz után, ’74-75-ben nyerte el. 2006 áprilisában következett be a város történelmének legnagyobb árvize, 1009 centiméteren tetőzött a Tisza. A rendkívüli helyzetben a város vezetése szembesült azzal, hogy a belvárosi partfal az elmúlt évtizedekben képes volt ugyan megvédeni Szegedet az egyre magasabb vízszintektől, de az elkövetkező évtizedekben már egészen biztos erre nem lesz alkalmas.

A 2006-os nagyárvíz figyelmeztetés volt

A védekezésben a legkritikusabb pillanatok azok voltak, amikor a klinikák előtt jelentős szivárgásokat tapasztaltak a szakemberek, a ’70-es évek technológiájával épült partfalról pedig kiderült, nagyon sok régen elfeledett közműcsatorna húzódik alatta, ami rendkívül magas vízszint esetén veszélyes lehet. A vízügyi szakemberek előrejelzése alapján a következő években mindenképpen számíthatunk hasonlóan magas vagy még magasabb vízszintekre. „A 2006-os nagyárvíz után kezdtük el az előkészítő munkát, hogyan tudjuk a 21. század technológiájával a belvárosi partfalat alkalmassá tenni arra, hogy az elkövetkező évtizedekben is a város biztonságban legyen” – mondta Botka László polgármester a gát tervének ismertetésekor. Megvizsgálták azt is, hogyan tudnak forrásokhoz, elsősorban európai támogatásokhoz jutni. Sikerült 1,5 milliárd forintnyi EU-s pénzt nyerniük az árvízi emlékmű és a Bertalan-híd közötti partfalszakasz felújítására, amit 317 millió városi önrész egészített ki. Összességében tehát több mint 1,8 milliárd forinttal tervezik megvalósítani a teljes átépítést.

Átépítik a teljes tiszai partszakaszt

A mérnöki tender és a mobil partfal beszerzése is sikeresen lezárult, júniusban hirdetik meg a kivitelezési pályázatot. A tervek szerint ősszel a kivitelezési munkálatok is megkezdődhetnek. Valamennyi árvízvédelmi problémát ezzel a beruházással a városi szakaszon megoldanak, hangsúlyozta Botka. Ez azt jelenti, hogy 2-3 méteres résfal fog épülni, ami megoldja a szivárgást és a rég elfeledett közmű csatornák kiváltását. A járdaszint mintegy 50 centiméterrel fog magasabbra kerülni, a mobil partfal pótolja majd a körülbelül 70 cm hiányt. Ennyivel lesz magasabb a partfal. Az 1,8 milliárd forintos beruházás árvízvédelem, ebben nincsen benne a Tisza partszakasz teljes rehabilitációja, figyelmeztetett a polgármester. A közgyűlés legutóbbi ülésén elfogadta kiemelt nagyprojektként a teljes tiszai partszakasz átépítését, hogy a folyó tényleg a város főutcája lehessen.

Praktikus mobil fal

„Ezt a 2014 és 2020 között megnyíló új EU-s költségvetési ciklusban a város egyik kiemelt beruházásaként szeretném szerepeltetni” – nyomatékosította a polgármester, majd arra kérte a szegedieket, hogy az ősztől kezdődő beruházást kellő türelemmel és nagyvonalúsággal fogadják. Mint fogalmazott, nincs nagyobb érdek Szegeden, mint a partfal kiépítése, amely megvédi a várost és polgárainak életét meg vagyonát. Tóth László, a nyertes tervező cég, a Mélyépterv Komplex Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, a sikeres pályázat után most el lehet kezdeni a kiviteli tervezést. Ennek az a célja, hogy a fejlesztés műszaki előkészítése megfelelő legyen, hogy a tervek alapján lehessen kiválasztani azt a kivitelezőt, vállalkozót, aki jó minőségben el is végzi a munkát. A fejlesztésnek alapvetően két célja van: lesz egy szivárgásgátló építés, és egy teljesen új vasbeton köpenyfal a régi támfal előtt. Mobil fal épül arra az esetre, amikor az árvíz Szegedet fenyegeti. A belvárosi résznél a mobil fal 1 méter 20 centi magas lesz és 430-440 méter hosszan terül el. Felállítása rendkívül gyorsan, 24 óra alatt lehetséges. Az árvízi biztonság a 10 méter 9 centis legnagyobb vízszinthez képest 11 méter 30-ra lesz kiépítve, ami igazán megnyugtató a város számára. Nehéz és intenzív 4 hónap áll előttünk, hangsúlyozta Tóth úr, az a cél, hogy ezek a tervek időben elkészüljenek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.