Ez a hír is érdekelheti
Szeged lehet az új európai „népautó” központja – a BYD forradalmat ígér

Radikális termeléscsökkentésre kényszerül a BYD a raktárakban felhalmozódott, eladatlan készletek miatt.
Úgy tűnik, megtorpant a kínai BYD autógyártó évek óta tartó száguldása: a világ legnagyobb új generációs járműgyártója (NEV – New Energy Vehicle) jelenleg saját sikerének csapdájában vergődik. A Reuters vállalatközeli forrásokra hivatkozva arról számolt be, hogy a cég kénytelen volt drasztikusan – akár 30 százalékkal – visszafogni termelését, miután a készletek három hónapnyi eladatlan autót tesznek ki. Ez több mint kétszerese az iparági átlagnak.
A túltermelés problémája már tavasszal jeleit mutatta, amikor az egyre szűkülő kínai kereslet miatt a BYD az exportra helyezte át fókuszát. A robusztus növekedési adatok mögött így egyensúlyvesztés áll: a hazai piacon akciókkal próbálták kisöpörni a raktárkészletet, miközben az exportot 112 százalékkal sikerült növelni. Ez 2025 májusáig 374 ezer jármű kiszállítását jelentette, és részben kompenzálta a kínai kereslet gyengülését.
Az árháború azonban nem maradt következmények nélkül. A legolcsóbb modelleket már 2,69 millió forintnyi jüanért árusították, ami egyes kereskedőket is ellehetetlenített – egyikük, aki 20 BYD-szalont menedzselt, előre jelezte a bajt. A hazai piacon gerjesztett árverseny ráadásul Peking rosszallását is kiváltotta, a kínai állam ugyanis hosszú távon stabil piacot szeretne, nem pedig túlfűtött versenyt.
A befektetői bizalom is megingott: a Reuters hírére a BYD részvényeinek értéke 2,6 százalékos emelkedésből 1 százalékos esésbe fordult át. Ez intő jel arra, hogy a gyors növekedés nem tartható fenn következmények nélkül.
A gyártás volumene is egyre gyengébben nő: áprilisban még 13 százalékos emelkedést regisztráltak, májusban viszont már csupán 0,2 százalékot – ezek a legalacsonyabb adatok 2024 februárja óta.
A kínai autóipar szereplői most a kormány segítségét várják. A helyi autókereskedői kamara azt szeretné, ha Peking beavatkozna, és visszafogná a túlzott növekedési ambíciókat, így előzve meg a piac teljes túlfűtését.
A helyzet fejleményei a szegedi beruházás szempontjából is figyelemre méltók.
A BYD első európai gyárát éppen Magyarországon, Szeged közelében építi, amely a cég exportpiacainak ellátását szolgálja majd.
A mostani döntések és visszafogott tervek nem érintik közvetlenül az itteni projektet, de jól mutatják, hogy a globális kereslet és a kínai ipar belső problémái még a legnagyobb szereplők terveire is hatással lehetnek.
Az, hogy a BYD mikor térhet vissza eredeti kapacitásbővítési terveihez, a következő hónapok keresleti alakulásától függ – és attól, mennyire sikerül alkalmazkodniuk egy egyre ingadozóbb világpiaci környezethez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.