A 2009-2010-es tanév a kísérlet éve volt a szegedi piarista gimnáziumban. Augusztus 27-én tartotta a tantestület a projektzárást. A Szepikomp mozaikszó utal a szegedi piarista oktatási gyakorlatra (Szepi), a komp szó jelentése egyszerre hordozza azt, hogy közlekedési eszköz valamint azt, hogy valami alkalmas a kompetenciafejlesztésre. A megszorítások időszakában ritka, hogy tartalmi, pedagógiai fejlesztésre van lehetőség. Az iskolában olyan pályázati tevékenység valósult meg egy év alatt, amely normális európai viszonyok között háromévnyi fejlesztés.
A projekt a Társadalmi Megújulás Operatív Program, TÁMOP-3.1.4-es konstrukciója Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben elnevezésű pályázat keretei között valósulhatott meg. Az Európai Unió és a magyar állam támogatásával és az Európai Szociális Alap társfinanszírozásában, 64 881 514 forintból valósulhatott meg a kecskeméti és a szegedi piarista iskolában. Az iskola adottságaira (általános és sporttagozatos hatosztályos képzés, általános iskolai korosztály, művészeti nevelés, ökoiskola, tanórán kívüli oktatás hagyománya) és hosszú távú fejlesztési stratégiájára alapult a projekt. Kapcsolódott az intézmény szerkezetátalakítási irányához (a 7-8. osztályban informatika, rajz, idegen nyelv mellett hittan, magyar nyelv és irodalom, valamint matematika tantárgyakból csoportbontás). A tanulási folyamat hatékonyabbá tétele érdekében az iskolai gyakorlat kiegészült olyan módszerekkel, amelyek inkább az alternatív iskolákra voltak jellemzőek. Az iskola alapvetően konzervatív rendszer, a stabilitás és az értékek állandósága jellemzi. A lassan 400 éves piarista tanítási hagyomány alapvetően a hasznos tudást, a pietas és litterae egységét, az életre való felkészítést tekinti központi értéknek. Igényli a tanuló tanulási folyamatban való felelősségét, a munkát állítja központba. Az óraszervezésben nagyobb hangsúly került a tanulói tevékenységre. A kompetencia alapú oktatás az ismeretre, az attitűdre és a képességre egyaránt alapul, kiterjed az életfelfogásra, a személyiségjegyekre, az alkalmazni tudás képességére. A felnőtt ember személyiségének értékei az emberre jellemző kompetenciaként jelennek meg, amelyben egyszerre van intellektuális (megismerő), kognitív (gondolkodó, értelmi), szociális (közösségbe illeszkedő) és érzelmi (érzelmek kiértékelése) jegy. A tantárgyi ismeretek mellett a pedagógus figyelme kiterjeszthető olyan nevelési irányokra is, amelyek tantárgy feletti keresztkompetenciák: a cselekvéskompetencia-modellek (problémamegoldó képesség, konfliktuskezelés), a kulturális környezettől és az életkortól független kompetenciák (kooperatív kompetencia, narratív kompetencia), a szociális és a személyes kompetenciák (érdekképviselet, együttműködés), az autonóm személyiség kialakulásához szükséges kompetenciák (például önértékelés) és az anyanyelvi kompetencia, a szövegértés, a szövegalkotás. Ha a tanár minderre figyel, akkor nehezen elválasztható az oktatástól a nevelés. A 7. és 8. évfolyamon tanórai munkájában részben új tananyagok használatára kényszerült az iskola. A tantárgyak közül ez a matematikát, a magyart, az angolt és németet, valamint az informatikát érintette. Sok digitális eszközt és tartalmat használtak fel. A legnagyobb befektetés a nevelőtestületre irányult. 1860 órányi továbbképzésen (néhány érdekesebb például projektpedagógia, kooperatív technikák, tanulói differenciálás, professzionális tanári kommunikáció, interaktív tábla, interaktív módszerek stb.) 27 fő vett részt, közülük tízen 120 óráson. A megismert módszereket már órán alkalmazniuk kellett. Olyan oktatásszervezési formákat próbáltak ki, amelyek bevezetését a pályázat írta elő. Integrált tantárggyá vált a végzősöknek oktatott művészeti nevelés. Könyvtárismereti modul épült be a nevelési folyamatba. Helytörténeti, természettudományos és Zöldár témahetet valósítottak meg, és volt tantárgytömbösítés is. Az újszerű pedagógiai gyakorlat hangosabb órákat eredményezett, és a csoportmunka új képességeket követelt a gyenge és a kiváló diáktól is. Kiderült, az iskola akkor is működik, ha az óra nem tanteremben van, nem 45 perces, és a csengőnek nincs jelentősége. Más szemléletet igényel az, hogy a tanulócsoport áll a tanítás középpontjában, és nem az egyes szaktanári, tantárgyi elvárásnak való megfelelés. A fejlesztési munka 6 iskolai innovációt eredményezett. A helytörténeti témahét, a Fedezzük fel Szegedet!, a Zöldár ökológiai projekt, állandó képzési program lett, a Tevékeny Szeretet Iskolája (TESZI) keretében végzett tanulói szeretetszolgálat, szociális munka a 10. évfolyam tevékenysége. Az idegen nyelvi képzésbe német testvérkapcsolat, tanulói laptopos óraszervezés épült be. A tanulóknak részvételi lehetősége lett a Piarista Üzleti Programon, a vállalkozói képzésen. A 2010-2011-es tanévben 9 interaktív tábla és több mint 100 tanulói laptop fogja az oktatást szolgálni. A projekt véget ért. Most újabb fontos munkákra, a tapasztalatok levonására és a tanulságok iskolai gyakorlatba való beépítésére kerül sor. A fenntarthatóság 5 évig kötelezi az intézményt az új pedagógiai feladatok továbbvitelére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.