Közélet

Szeged-Szabadka vasút: kiválasztották a szentmihályi megálló helyét + FOTÓK

Szeged-Szabadka vasút: kiválasztották a szentmihályi megálló helyét + FOTÓK

2014. július 8., kedd
Szeged-Szabadka vasút: kiválasztották a szentmihályi megálló helyét + FOTÓK
lakossagi_forum_szentmihaly03_gs

Szentmihályon, a Gárdonyi utcánál lehet majd felszállni a Szeged-Szabadka-Baja között tervezett vonalon közlekedő vonatra, a három lehetséges megállóhely közül ezt támogatták a városrészben tartott lakossági fórum résztvevői.

„Terveink szerint Szentmihályról közvetlenül el lehet utazni Szabadka érintésével egészen Bajáig vasúton, átszállás nélkül. Jelenleg Szegedről Szabadkára több mint kétórás vonatozással juthatunk el, de amennyiben megépül az új vasútvonal, akkor a határátkelőhelyen történő várakozást nem számítva 36 percre csökken a menetidő a mintegy 40 kilométeres távon” – összegezte a 180 millió euró értékű projekt gyakorlati hasznát

Csókási Eszter

, a Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégiós Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Közhasznú Kft. ügyvezetője a szentmihályi művelődési házban tartott,

Nógrádi Tibor

(Fidesz-KDNP) önkormányzati képviselő által szervezett lakossági fórumon, ahol a résztvevők három lehetséges megállóhely közül választhatták ki, hol álljon majd meg a vonat. Már 2011-ben elkészült a Szeged-Szabadka-Bácsalmás-Baja vasútra vonatkozó megvalósíthatósági tanulmány, és mivel ebből az derült ki, hogy fenntartható lenne a vonal és utas is akadna, a DKMT Vajdaság Autonóm Tartománnyal közösen engedélyeztetési tervet készíttetett magyar-szerb uniós forrásokból. A fórumon elhangzott, az engedélyes tervek idén novemberre készülnek el, ezután a beruházáshoz szükséges forrásokat kell előteremteni. Csókási Eszter bízik abban, hogy lesz pénz a fejlesztésre, a múlt heti belgrádi magyar-szerb kormányülésen is támogatták a tervet, elkötelezettek a felek a vasútvonat megépítésében.

Mivel Trianon óta hozzá sem nyúltak a vasútvonalhoz, az egész pályaszakaszt újjá kell építeni ahhoz, hogy 120 kilométer per órás sebességgel közlekedhessen személyvonat az érintett szakaszon – tájékoztatta a jelenlévőket Vincze Tibor tervező, aki elmondta, az Új Élet, a Gárdonyi és a Harcos út végénél lehet kialakítani megállóhelyet. A Gárdonyi Géza utcánál korábban volt megálló, részben ezért a tervező ezt javasolta, amivel a lakossági fórum résztvevői is egyetértettek. Nógrádi Tibortól megtudtuk, a peron mellett kerékpártárolót is kialakítanak, és természetesen a gépjárműveknek parkolót is építenek. Állomásépületet és jegypénztárt nem terveztek Szentmihályra, így a vonatra felszálló utasok a kalauznál válthatják meg menetjegyüket. A körzet Fidesz-KDNP-s önkormányzati képviselője arra számít, hogy a vasútvonal megépítése fellendíti a szerb-magyar turizmust is, többen fognak vonattal érkezni Szegedre, s így Szentmihályra is. A képviselő a kormányzati lobbi fontosságát hangsúlyozta a beruházás kapcsán, s mint elmondta, a Fidesz és a KDNP mellett a L.É.T. által is támogatott polgármesterjelölt, Kothencz János munkájára, segítségére is számíthat, és ezen fejlesztés kapcsán is döntő jelentőséggel bír, hogy Szeged Kothencz János személyében kormánypárti polgármestert válasszon ősszel. Kérdésre válaszolva kijelentette, nincs realitása a nyomvonal áthelyezésének, s azt is megjegyezte, hogy nem fog csökkenni a környéken lévő ingatlanok piaci értéke, ő hosszú távon értéknövekedésre számít. „Az én feladatom az lesz, hogy mindent megtegyek annak érdekében, hogy ne növekedjen a zajterhelés, a lakosság jogos igénye ez, amit képviselni fogok” – szögezte le Nógrádi Tibor, és arra is ígéretet tett, hogy minden, a vasútvonallal kapcsolatos lakosságot érintő információt megoszt a környéken élőkkel. A fórumon jelen lévőknek elmondták, hogy környezeti hatásvizsgálat előzi meg a beruházást, és a szigorú szabályozás többféle lehetőséget nyújt a zaj csökkentésére.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.