Közélet

A helyettes államtitkár Szegeden: Az iskolabezárás nem politikai cél

A helyettes államtitkár Szegeden: Az iskolabezárás nem politikai cél

2012. március 31., szombat
A helyettes államtitkár Szegeden: Az iskolabezárás nem politikai cél

A mai oktatáspolitikai elképzelések az iskoláról, az oktatásról szólnak

Iskolabezárások és -összevonások mindenféle politikától és központosítástól függetlenül is folynak és fognak is folyni, hiszen a gyereklétszám alakulása nagyban befolyásolja ezeket a folyamatokat - hangsúlyozta Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár.

A szakember mindezekről pénteken Szegeden szólt a XI. Arany János Tehetséggondozó Konferencián elhangzott Oktatás vagy politika? című előadásában. A helyettes államtitkár az előadás előtt vállalta, hogy röviden válaszol kérdéseinkre.

- Honnan ered a címben ez a vagylagosság, mai társadalmunkban egyáltalán meglehet az egyik a másik nélkül?

- Nem szeretem az általános címeket, mint oktatáspolitika, és a hirtelen felajánlott oktatáspolitika címből ennyit sikerült kicsavarnom. Igazából arról szeretnénk beszélni, miközben a magyar pedagógustársadalmat az elmúlt 15-20 évben nagyon sok politikai kísérlet kerítette a hatalmába és ezek – bár nagyon jó irányba mutattak - elég sok gondot is okoztak az iskoláknak, addig talán beláttatom a mai előadásomban a résztvevőkkel, hogy a jelenlegi, szintén egy kicsit politikai mezőbe tolt oktatáspolitikai elképzelések azért inkább az iskoláról meg az oktatásról szólnak.

- Többen úgy vélik, az erőteljes központosítás hatására megint túlsúlyba kerül a politika az oktatásban, ami nem mindig a szakmaiságnak, a magasztos oktatói-nevelői célok maradéktalan érvényesítésének kedvez.

- Attól függ, mit értünk politika alatt. A központosítás kétségtelenül oktatáspolitikai lépés, de kérdés, mi a célja a dolognak. Ha az, hogy a politika érvényesüljön az oktatásban, akkor ez kétségtelenül egy steril politikai sáv, amiben haladnánk. Pont arról szeretnénk beszélni, hogy itt valójában az iskolák működésének a biztonságáról van szó. Igazából nagyon sok mindenről, ami a rendszerváltás előtt működött a magyar iskolarendszerben és nagyon sok mindenről, ami azóta pozitívumként megjelent valamilyen rendezés vagy újrakezdés szintjén.

- A pedagógusokat elsősorban egzisztenciális biztonságuk érdekli, várhatók-e a közeljövőben nagyobb összevonások, elbocsátások, leépítések az oktatásban? Tud egy megnyugtató információval szolgálni nekik ezzel kapcsolatban?

- Iskolabezárások és összevonások mindenféle politikától és központosítástól függetlenül is folynak és fognak is folyni, hiszen a gyereklétszám alakulása nagyban befolyásolja ezeket a folyamatokat. Az iskolabezárás, összevonás természetesen nem politikai cél. Nagyon sok polgármester vagy megtette már ezt az elmúlt években -, hiszen valóban üres iskolák vannak, vagy egymás mellett több olyan intézmény, amely félig telt - vagy pedig éppenséggel arra várnak, hogy majd az állam helyettük megteszi. Mindez kétségtelenül valamiféle átszabást magával fog vonni, de ez nem egy egyszerű szófordulat, hanem nagyon fontos hangsúlyozni: nem ez a cél.

- A hallottak alapján a pedagógusok aggodalma bizonyára nem szűnik meg.

- Nem a politikától kell rettegniük…

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.