Vélemény

Szupervonatot a zsákutcába?

Szupervonatot a zsákutcába?

2008. július 3., csütörtök
Szupervonatot a zsákutcába?

Ha állami vasúttársaságunk állapotát vizsgáljuk, a helyzet egyelőre kísértetiesen emlékeztet arra, mikor egy vállalat vezetője nagyszabású fejlesztésekkel, fizetésemelésekkel hitegeti munkásait, miközben lassan összeomlik alattuk a gyár, pénzt pedig hónapok óta nem láttak. A nemes egyszerűséggel hazugságoknak is nevezhető míves, nagyívű koncepciók nagyüzemi szintű előállításának idehaza, tágabb és szűkebb környezetünkben egyaránt - szögezzük le bátran - világbajnokai vannak.

Új, szupergyors vasúti hálózat fejlesztésén töprengenek az unió döntéshozói - foglaltuk össze több

cikkünkben

is. Ha megépül, 200-zal, 250-nel száguldó luxusjáraton utazhatnánk Szeged és Budapest között is, ám az elsődleges cél természetesen nem ez lenne, hanem a Balkán bekapcsolása az európai vérkeringésbe, az összeköttetés biztosítása Belgráddal, Bukaresttel, Thesszalonikivel. Az előzetes tervek mindenesetre arról szólnak, hogy Szeged térségében ágazna el a vasút Belgrád és Bukarest felé, új vasúti híd létesülne, s megvalósulna a közvetlen kapcsolat Nagykikindával, Temesvárral.

A régió európai parlamenti képviselője szerint

a grandiózus elképzelések valóra váltása elsősorban összefogás és lobbi kérdése, azaz az érintett vasúti társaságok és a civil lakosság konszenzusa jó alapot teremthet a kezdeményezéshez, a kérdéssel szintén foglalkozó helyi napilap szakértői viszont - valószínűleg helyesen - úgy látják, ebben az ügyben is a disznófejű nagyúr útmutatása az elsődleges. Szeged és térsége az első világháborút lezáró, déli vasúthálózatunkat is megcsonkító trianoni diktátum és a második világháborús pusztítások óta működik egyfajta vasúti zsákutcaként. Korábban két fontos tengely metszette itt egymást: a Bécs-Budapest-Temesvár és a Nagyvárad-Fiume vonal. A rendszerváltás után több asztalfiók-projekt is készült a Szeged-Temesvár kapcsolat újjáélesztésére vagy az Arad-Szeged-Szabadka-Baja vonal kialakítására. Most az EU stratégiai céljaihoz való illeszkedés, a határokon átnyúló fejlesztések támogatására való szándék nyújthat néminemű reményt. Az autópályaláz 2013-ig még biztosan nem szűnik, utána viszont mutatkozhat lehetőség az európai trendeket követő vasúti közlekedésfejlesztés megindítására, már ha az állam és a MÁV is úgy akarják. De képesek leszünk-e egy ilyen nagyprojekt - hogy maradjak a divatos terminológiánál - befogadására? Ha állami vasúttársaságunk állapotát vizsgáljuk, a helyzet egyelőre kísértetiesen emlékeztet arra, mikor egy vállalat vezetője nagyszabású fejlesztésekkel, fizetésemelésekkel hitegeti munkásait, miközben lassan összeomlik alattuk a gyár, pénzt pedig hónapok óta nem láttak. A nemes egyszerűséggel hazugságoknak is nevezhető míves, nagyívű koncepciók nagyüzemi szintű előállításának idehaza, tágabb és szűkebb környezetünkben egyaránt - szögezzük le bátran - világbajnokai vannak. A vasút ma a legtöbbünk számára az állandóan változtatgatott menetrendeket, a teljesen bizonytalan érkezési időket, az elemi higiénia gyakran totális hiányát, a sín- és kábellopásokat, na meg a permanens sztrájkfenyegetést jelenti. Az állam pénze ha nem is feneketlen zsákba, de a fővezérek és a szakszervezeti élharcosok zsebébe ömlik, miközben az első centiméter hó vagy egy kisiklott vagon egy egész napra bénítja meg a fél országot. Történelmünk egyik nagyja, a korábbi gazdasági és közlekedési miniszter - egyfajta 21. századi anti-Baross Gábor - a költőóriást, illetve a kihívásokat, a már emlegetett európai trendeket is némiképp félreértve száz vasutat, ezeret szüntetett meg; nem is oly régen még az újszegedi állomás eldózerolásának veszélye is fennállt... Jó lenne hát bízni abban, hogy a közeljövőben ezen a téren is megmozdul valami, de mindez aligha választható el attól, hogy az ország - így vagy úgy - gazdasági és morális értelemben megkezdje a kikecmergést a gödörből. Addig is, miközben az ütemes menetrendet követve a nemzetközi szabadalmaztatásra váró öszvércityn zötykölődünk-mérgelődünk, olvassunk legalább Indóházat!

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.