Szeged

Ilyen sorsa jutott a Szőke Tisza: van esély még a megmentésére? +fotók +videó

Ilyen sorsa jutott a Szőke Tisza: van esély még a megmentésére? +fotók +videó

Egy szegedi legenda várja sorsát a parton. Mi lesz a Szőke Tisza történelmi jelentőségű roncsával?

Juhász Viktor
3 órája
Ilyen sorsa jutott a Szőke Tisza: van esély még a megmentésére? +fotók +videó

Egy helyi legenda, egy történelmi ereklye és egy sokmilliárdos kérdőjel áll a Tisza-parton, pontosabban a tápéi kikötőben. Itt várja sorsának jobbra fordulását a Szőke Tisza, az egykor luxusgőzösként, majd ikonikus diszkóhajóként ismert IV. Károly/Szent Imre/Felszabadulás/Szőke Tisza. Az utóbbi években szinte már elátkozottnak tűnő sorsa 2020 januárja óta ismét mozgásba lendült, amikor a roncsot partra vontatták. A rozsdamarta hajótest felújítása a jelenlegi állapotában ötmilliárd forintot meghaladó, állami támogatással tervezett beruházást igényel, amellyel a helyi identitás egyik kulcsdarabjának számító Szőke Tisza talán végre visszanyerheti régi fényét.

A Szőke Tisza a mai napig várja a számára szebb jövőt Tápén. (Fotó: SzegedMA)
A Szőke Tisza a mai napig várja a számára szebb jövőt Tápén. (Fotó: SzegedMA) 

Ötmilliárdos álom: Két évtizednyi lejtmenet után megújulhat a Szőke Tisza

A helyi olvasók számára szinte nosztalgikus jelkép a hajó, amely évtizedekig a szegedi éjszakai élet központja volt. Az 1917-ben IV. Károly néven vízre bocsátott, és a Monarchia pompáját idéző luxushajó sorsa a 20. század második felében fonódott össze végérvényesen a várossal. Bár a '80-as évektől étteremként és diszkóhajóként üzemelt, a 2000-es évek elején, rossz állapota miatt kivonták a forgalomból, és a tápéi öbölbe került. 

A későbbi tulajdonosok nem csak állagmegóvást nem végeztek rajta, de egyikük a hajótest alját betonnal öntötte ki, amely még tovább rontotta a műszaki állapotát. Ez a hanyagság vezetett oda, hogy 2012-ben a hajó középen megtört és elsüllyedt, ami drasztikusan megnövelte a későbbi mentés és felújítás költségeit.

A felújítási terv: Milyen szerepet kaphat a szegedi turizmusban?

A tervek szerint a Kisfaludy-program keretében valósulhatna meg a felújítás, Kreinbacher József közreműködésével – írja a Magyar Nemzet. Az ötmilliárd forintos állami támogatás nem csupán egy rozsdamarta hajótest megmentését jelenti, hanem Szeged történelmi-kulturális kínálatának bővítését is. A hajó ugyanis nemcsak egy vízi jármű, hanem a magyar történelem, sőt, a katolikus egyháztörténelem része is volt: 

testvérhajójával együtt az 1938-as Eucharisztikus Kongresszus egyik fő helyszíneként szolgált, és a Szent Jobbot is hordozták. 

A kritikus kérdés most az, hogy a felújítás után milyen funkciót kaphat a Szőke Tisza, hogy méltó módon illeszkedjen a Szegedi Tudományegyetem és a belvárosi értékek vonzáskörébe. Egy új, high-end rendezvényhelyszínként, múzeumként vagy kulturális központként való hasznosítása lehet a kulcs a hosszú távú fenntarthatósághoz.

 

Történelmi felelősség: Legenda vagy roncs?

A szegedi olvasók számára világos: a Szőke Tisza sorsa túlmutat egy egyszerű fejlesztési projekten. A Mahart Tiszayacht 2012-ben már a részleges bontás mellett döntött, de a teljes megsemmisülés elmaradt. Az, hogy most, több mint egy évszázaddal az elkészülte után, a hajó még mindig itt áll, a város és a régió elkötelezettségét jelzi a történelmi értékek iránt. A jelenlegi, többmilliárdos terv az utolsó esélyt jelenti arra, hogy ez a legendás hajó ne csak egy rozsdás mementó legyen a tápéi kikötőben, hanem ismét egy büszke szimbóluma Szeged fejlődésének. A projekt sikerétől függ, hogy a hajó legendája – amely a Monarchia luxusától a szocialista sétahajózáson át az éjszakai szórakozóhelyig tart – méltó lezárást kap-e, vagy a bontás sorsa vár rá.

További híreink:

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.