

Egy szegedi legenda várja sorsát a parton. Mi lesz a Szőke Tisza történelmi jelentőségű roncsával?

Egy helyi legenda, egy történelmi ereklye és egy sokmilliárdos kérdőjel áll a Tisza-parton, pontosabban a tápéi kikötőben. Itt várja sorsának jobbra fordulását a Szőke Tisza, az egykor luxusgőzösként, majd ikonikus diszkóhajóként ismert IV. Károly/Szent Imre/Felszabadulás/Szőke Tisza. Az utóbbi években szinte már elátkozottnak tűnő sorsa 2020 januárja óta ismét mozgásba lendült, amikor a roncsot partra vontatták. A rozsdamarta hajótest felújítása a jelenlegi állapotában ötmilliárd forintot meghaladó, állami támogatással tervezett beruházást igényel, amellyel a helyi identitás egyik kulcsdarabjának számító Szőke Tisza talán végre visszanyerheti régi fényét.

A helyi olvasók számára szinte nosztalgikus jelkép a hajó, amely évtizedekig a szegedi éjszakai élet központja volt. Az 1917-ben IV. Károly néven vízre bocsátott, és a Monarchia pompáját idéző luxushajó sorsa a 20. század második felében fonódott össze végérvényesen a várossal. Bár a '80-as évektől étteremként és diszkóhajóként üzemelt, a 2000-es évek elején, rossz állapota miatt kivonták a forgalomból, és a tápéi öbölbe került.
A későbbi tulajdonosok nem csak állagmegóvást nem végeztek rajta, de egyikük a hajótest alját betonnal öntötte ki, amely még tovább rontotta a műszaki állapotát. Ez a hanyagság vezetett oda, hogy 2012-ben a hajó középen megtört és elsüllyedt, ami drasztikusan megnövelte a későbbi mentés és felújítás költségeit.
A tervek szerint a Kisfaludy-program keretében valósulhatna meg a felújítás, Kreinbacher József közreműködésével – írja a Magyar Nemzet. Az ötmilliárd forintos állami támogatás nem csupán egy rozsdamarta hajótest megmentését jelenti, hanem Szeged történelmi-kulturális kínálatának bővítését is. A hajó ugyanis nemcsak egy vízi jármű, hanem a magyar történelem, sőt, a katolikus egyháztörténelem része is volt:
testvérhajójával együtt az 1938-as Eucharisztikus Kongresszus egyik fő helyszíneként szolgált, és a Szent Jobbot is hordozták.
A kritikus kérdés most az, hogy a felújítás után milyen funkciót kaphat a Szőke Tisza, hogy méltó módon illeszkedjen a Szegedi Tudományegyetem és a belvárosi értékek vonzáskörébe. Egy új, high-end rendezvényhelyszínként, múzeumként vagy kulturális központként való hasznosítása lehet a kulcs a hosszú távú fenntarthatósághoz.
A szegedi olvasók számára világos: a Szőke Tisza sorsa túlmutat egy egyszerű fejlesztési projekten. A Mahart Tiszayacht 2012-ben már a részleges bontás mellett döntött, de a teljes megsemmisülés elmaradt. Az, hogy most, több mint egy évszázaddal az elkészülte után, a hajó még mindig itt áll, a város és a régió elkötelezettségét jelzi a történelmi értékek iránt. A jelenlegi, többmilliárdos terv az utolsó esélyt jelenti arra, hogy ez a legendás hajó ne csak egy rozsdás mementó legyen a tápéi kikötőben, hanem ismét egy büszke szimbóluma Szeged fejlődésének. A projekt sikerétől függ, hogy a hajó legendája – amely a Monarchia luxusától a szocialista sétahajózáson át az éjszakai szórakozóhelyig tart – méltó lezárást kap-e, vagy a bontás sorsa vár rá.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.