Ez a hír is érdekelheti
Orbán Viktor a tiszás jelöltekről: Túl baloldaliak, túl brüsszeliek


Szeged és a nemzetközi üzleti világ között egyedülálló kapocs a fűszerpaprika. A globális Kotányi fűszer birodalma a városból indult el.

Kevés helyi sikertörténet köti össze olyan szorosan a szegedi identitást a nemzetközi ismertséggel, mint a Kotányi fűszerbirodalom születése. Az a tény, hogy az Ausztriában ma is családi kézben lévő, globális vállalat alapjait egy szegedi fiatal, Kotányi János (eredeti nevén Kojeteiner Jakab) vetette el 1881-ben a mai napig izgalomban tartja a helytörténészeket.

A Kotányi sikere nem csak a kereskedelmi érzéknek köszönhető, hanem annak is, hogy az alapító a legjobb minőségű szegedi fűszerpaprikát választotta. A cégtörténeti adatok szerint Kotányi János saját titkos receptúra alapján készítette az őrleményt, amelyet "Kotányi János-féle rózsapaprikaként" hozott forgalomba. Ez a prémium minőségű, egyedi termék lett az, amit az utókor – és a korabeli vásárlók – "Szeged aranya" néven emlegettek. Érdekesség, hogy a fiatal vállalkozó már a kezdetektől a legmodernebb technikára fogadott.
A fennmaradt források említik a korszakos technológiát, többek között a villamos üzemeltetésű malom alkalmazását, amivel az alapító már a 19. században is jelezte: itt nem egy egyszerű helyi malom, hanem egy globális ambíciókkal rendelkező cég indul.

A kezdeti sikert látva – mindössze három évvel a szegedi indulás után – a terjeszkedés logikus lépésnek tűnt. 1884-ben megnyílt az első bécsi kirendeltség. Ez a lépés mutatja a helyi vállalkozó távlatos gondolkodását: a szegedi paprikát célzottan a monarchia elitje felé terjesztette. Bár a cég székhelye később Bécsbe került át, a gyökerek és az alapanyag iránti hűség megmaradt:
az Ausztriában feldolgozott Kotányi paprika minőségének alapja a szegedi termelők alapanyaga volt.
Ez a kettősség – szegedi minőség bécsi marketinggel kombinálva – tette lehetővé, hogy a cég végül elnyerje a Császári és Királyi Udvar beszállítója címet.
Bár a szegedi paprikamalom már régóta nem üzemel a régi pompájában, a Kotányi cég napjainkban is fenntartja a kapcsolatot Magyarországgal, különösen a paprika terén. Jelenleg is magyar termelőkkel dolgoznak együtt, ezzel biztosítva a hagyomány folytatását. A vállalat, amely ma már több mint 50 országban van jelen és közel 4500 terméket forgalmaz, valójában a szegedi termőföld és egy vakmerő vállalkozó, Kotányi János álmának élő bizonyítéka. A Kotányi története azt üzeni a ma Szegeden induló vállalkozásoknak:
a helyi, magas minőségű termék (legyen az akár egy fűszer) elegendő alapot biztosít a globális sikerhez, ha a vízió és a marketing is ambiciózus.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.