Szeged

A szegedi október titkai: paprika, pásztorok és a Nobel-díj

A szegedi október titkai: paprika, pásztorok és a Nobel-díj

A paprika nem csupán egy fűszer Szegeden. Az agrárgazdaság csúcsát és a pásztorév lezárását egyaránt október hozta el.

Juhász Viktor
7 órája
A szegedi október titkai: paprika, pásztorok és a Nobel-díj

Október történelmi és gazdasági szempontból is az év legmeghatározóbb időszakát jelentette Szegeden. A latin eredetű elnevezéssel párhuzamosan a népi kalendáriumban Mindszent hava vagy éppen Őszhó néven ismert hónap a mezőgazdasági év lezárásának és a feldolgozómunka csúcsa volt. Különösen igaz ez Alsóvárosra, a ferencesek jelenléte miatt Jámborvárosnak, a paprika intenzív termesztése és feldolgozása miatt pedig Paprikavárosnak is nevezeték. A népi emlékezet és az etnográfiai gyűjtések – mint Bálint Sándor és Dugonics András munkássága – szerint ezen a területen szinte minden család élete a paprika feldolgozása köré szerveződött.

Az agrárgazdaság csúcsát és a pásztorév lezárását egyaránt október hozta el. Fotó: Szeged Alsóvárosi Tájház/Facebook
Az agrárgazdaság csúcsát és a pásztorév lezárását egyaránt október hozta el. Fotó: Szeged Alsóvárosi Tájház/Facebook

Október a paprikások veszedelme: A meztéllábas taposás rítusa

Október szegedi vonatkozásban a híres fűszer minőségének záloga volt. A Kisasszony napja (szeptember 8.) után megkezdett paprika szüretét a hosszadalmas és speciális feldolgozási folyamat követte. 

A szárítás, fűzés, csipödés (a csuma eltávolítása), hasítás és magozás után következett a legkritikusabb és leghagyományosabb munkafázis: a meztéllábas magtaposás. 

Az Alsóvároson lévő 13 paprikamalom mellett létesített közösségi mosómedencékben áztatott, magos zsákokat a munkások mezítláb taposták 3–4 napon keresztül. Ennek a fájdalmas eljárásnak az volt a célja, hogy a csípősséget okozó kapszaicin nagy részét vízzel kioldják a magból, ami fizikai szinten akkor ért véget, amikor a taposók érezték a csípő érzést a lábukon. Ez a rituálisnak is mondható, fizikailag megterhelő, ám egyedülálló etnotechnológiai folyamat volt az, ami a szegedi paprika nemzetközi hírnevét és egyedi, kiváló minőségét megalapozta.

Paprikakufák a gazdasági lánc élén

A feldolgozott szegedi paprika jelentős gazdasági és társadalmi átrendeződést hozott. A termelők és a fogyasztók között kiemelkedő szerepet töltöttek be a paprikakufák, akik jellemzően nők voltak. Ők vásárolták fel a feldolgozott őrleményt a családoktól, és ők feleltek annak piacra viteléért. A paprikakufák komoly gazdasági és intézményi hatalmat birtokoltak: 

bekerülhettek a Paprikakikészítők Egyesületébe, ami a korabeli, patriarchális agrárgazdaságoktól eltérően széleskörű gazdasági szerepet adott a nők kezébe. 

Az őrleményt a mai Széchenyi téren lévő litörös piacon, míg a paprikafüzéreket a Bartók téren (egykor Valéria tér) értékesítették. Ez a specializált kereskedelmi hálózat tette lehetővé, hogy a szegedi paprika eljusson Bécsbe (Kotányi Józsefhez) és a tengerentúlra is, ahol a fűszert "King of Paprika" néven árulták, erősítve a magyar emberek egészségének mítoszát.

A tudomány és a paprika: Szent-Györgyi Nobel-díjas felfedezése

A szegedi paprika a népi gyógyászat és gazdaság termékéből a tudományos világ elismerésének tárgyává is vált. A szegedi Orvos Vegytan Intézet vezetője, Szent-Györgyi Albert ugyanis a paprikához köthetően nyerte el az orvosi Nobel-díjat 1937-ben. Szent-Györgyi kutatásai során ismerte fel, hogy a paprika hatalmas aszkorbinsav (C-vitamin) raktár. A kutató Alsóvárosról vásárolt kocsisszámra paprikát a kísérleteihez, ezzel bizonyítva a helyi termény egyedülálló biokémiai jelentőségét. Ez a felfedezés az egyetlen, teljes egészében magyarországi kutatáson alapuló Nobel-díj, amely a paprika népi felhasználásának tudományos validációjaként is értelmezhető. A helyi gyógyászat egyébként már régóta alkalmazta a paprikát: a ferences barátok például paprikás pálinka tinktúrát fejlesztettek ki láz és gyomorbántalmak kezelésére.

 

Dömötör napja: A pásztorév szegedi búcsúja

Az októberi szegedi ritmust nem csak a paprikafeldolgozás, hanem a szakrális naptár is szabályozta. A hónap kiemelt napja volt október 26., Szent Dömötör napja, amely a pásztorév hivatalos lezárását jelentette. A szegedi juhászok ezen a napon tartották az ún. Dömötör-Áldomást, amellyel behajtották az állatokat a téli szálláshelyekre. A juhászok a közösségi lakomával egybekötött templomi búcsúra bevonultak a Palánk városrészbe, a Dömötör-torony közelébe. 

A menetet zászlók és egy szimbolikus fehér bárányka vezette, a lakoma pedig szigorúan bürgepaprikásból (birka/juhpaprikás), túrós lepényből és bélesből állt. A közösségi esemény, Dugonics András szállóigéjével (miszerint a korhelynek „mindön nap Dömötör napja vagyon”) együtt, egyfajta társadalmi és gazdasági integrációt is jelentett, amely évente egyszer a város szívébe vitte a külső agrárközösségeket.

A hagyományörzés jelene: A Szegedi Paprika Napja

Bár a régi munkafolyamatok már nagyrészt a múlté, az októberi agrár- és spirituális rítusok emlékezete ma is élénk Szegeden. A hagyományőrzés első számú bástyája az Alsóvárosi Napsugaras Tájház, amely a szegedi paprika örökségét igyekszik átadni. Ennek az örökségnek a legfontosabb éves ünnepe a Szegedi Paprika Napja. A rendezvény tematikusan a hagyományos feldolgozásra és a paprika társadalmi szerepére fókuszál, kézműves foglalkozásokkal, paprikás ételek készítésével és paprikasétákkal tartva fenn a szegedi identitás alapjait.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.