Szeged

A hét témája: jelentős kormányzati támogatás segíthet Szeged fejlesztésében

A hét témája: jelentős kormányzati támogatás segíthet Szeged fejlesztésében

A szegedi utak állapota nagyon régóta beszédtéma. Egy kormányzati támogatás nyújthat segítséget Szegednek.

Böjthe Sándor
2 órája
A hét témája: jelentős kormányzati támogatás segíthet Szeged fejlesztésében

A közelmúltban jelent meg a hír, melyet Mihálffy Béla Szeged kormánypárti országgyűlési képviselője jelentett be, ami a Magyar Közlönyben is megjelent: Szeged 825 millió forintos kormányzati támogatásban részesül. A cél, hogy a város infrastrukturális hiányosságait részben orvosolják – különös tekintettel a közvilágításra, a belterületi utakra, a közterekre és a parkokra. Összefoglalva tehát, ez a támogatás sokféleképpen a város hasznára válhat majd. Először vegyük gorcső alá az utak állapotát.

Az úthibákra is megoldást nyújthat a Szegedre érkező kormányzati támogatás
Jelentős kormányzati támogatás érkezik Szegedre, többek között az úthibákra is megoldást nyújthat. Fotó: SzegedMa / Tóth Norbert. 

Mikszáth Kálmán utca: ahol megnyílt a föld

Áprilisban látott napvilágot egy egészen abszurd eset. A Mikszáth Kálmán utcában szabályosan megnyílt a föld. A lakók szerint nem ez volt az első ilyen eset, az utca burkolata már korábban is figyelmeztető jeleket adott: megrepedezett aszfalt, megsüllyedt szakaszok, elhanyagolt felszín. A lakók próbálták jelezni a problémát, ám valódi intézkedés csak akkor történt, amikor a média is felfigyelt az esetre. Az esetről készített fotóinkat látva többen is azt remélték, hogy „végre híre megy”, és elindul valami. 

Végül a figyelmeztető tábla és a házilagos „figyelmeztető rendszer” elérte célját: az utca felújítása megtörtént, de ez is jól példázza, hogy a lakossági nyomás és a sajtó figyelme együttesen képes elmozdítani a dolgokat – de vajon így kellene működnie egy nagyváros karbantartási rendszerének?

Retek utca: egy gödör, három hét alatt semmi előrelépés

Júliusban újabb városrészi botrány borzolta a kedélyeket: Tarjánban, a Retek utcán tátongó, beszakadt útszakaszt ugyan gyorsan elkerítették, de ez volt minden. Semmilyen érdemi javítási munka nem kezdődött el a következő hetekben, a lakók pedig egyre ingerültebben posztoltak a helyi Facebook-csoportokban.

Ez nem csupán úthiba – ez egy figyelmen kívül hagyott közlekedésbiztonsági probléma

– szólt találóan az egyik bejegyzés. A lakók kényszerű kerülőmanőverekkel próbálták elkerülni a kátyút, amely nemcsak az autósoknak, hanem a bicikliseknek és rollereseknek is életveszélyt jelentett. A helyiek nem értették, miért húzódik hetekig egy ilyen hiba kijavítása, különösen úgy, hogy közben a Belvárosban más típusú fejlesztések futószalagon valósulnak meg.

 

Károlyi utca: trolik járják a kátyús káoszt

Augusztusban a város egyik legforgalmasabb utcája, a belvárosi Károlyi utca került a figyelem középpontjába. Itt nemcsak személyautók, hanem két trolijárat – a 9-es és a 19-es – is közlekedik naponta, mégis olyan állapotban van az útburkolat, hogy sok helyen komoly károk érhetik a járműveket.

A troli-vezetők gyakran kénytelenek nagy ívben kanyarodni a Széchenyi térről, hogy kikerüljék a legdurvább úthibákat. Ez nemcsak bosszúság, hanem hosszú távon a járműpark elhasználódásához is vezethet, ami újabb kiadásokat jelent majd – akár a városnak, akár az utasoknak.

A helyiek már megszokták a repedéseket, kátyúkat, felpúposodásokat, de az elfogadás nem jelenti azt, hogy ezek a problémák normálisak lennének.

 

Bánomkert sor: járatlan utak és kommunikációs káosz

Nem múlt el nyomtalanul a vasútállomás környéki felújítás sem. A villamospálya rekonstrukciója kormányzati forrásból valósult meg, de a terelés hatására a Bánomkert sor – egy amúgy is elhanyagolt környék – súlyos terhelést kapott.

A buszok a zöldterületen engedték le az utasokat, a füves részek tönkrementek, olajfoltok jelentek meg, és a környezetszennyezés valós problémává vált. A lakók szerint senki nem gondolt arra, mi történik azokon az útvonalakon, amelyeket átmenetileg „főútvonalnak” használtak.

A helyzetet súlyosbította a városi és állami közlekedési cégek közti kommunikációs zavar. Az utasok nem kaptak megfelelő tájékoztatást, a lakók pedig csak napokkal később értesültek a forgalmi változásokról.

 

Kecskés-telep és Bal fasor: a peremkerületek is szenvednek

Szeptemberben Kecskés-telep lakói szó szerint háborús állapotokhoz hasonlították az ottani út- és járdahelyzetet. Az aszfaltozatlan utcák, feltúrt járdák, murvás parkolók nemcsak a kényelmet rontják, hanem közvetlen balesetveszélyt is hordoznak.

Október elején a Bal fasoron jártunk, ahol több balesetről is hallottunk. Egy kerékpáros az út menti törmelék miatt esett el, mások a feltöredezett járdalapokon botlottak meg. Az egyik lakó úgy fogalmazott: nemcsak az úton, a járdán is „van mutogatni való”.

Ez a szegedi utcakép valósága: nem csak a külváros, de a belváros is érintett – és nemcsak bosszúságot, de komoly kockázatot is jelent, mely sort sajnos még hosszan lehetne folytatni:

 

A változás lehetősége Szegeden: 825 millió forint kormányzati támogatás

A 825 millió forintos kormányzati támogatás - a baloldali alaptalan kritikától és viszálytól függetlenül - történelmi lehetőség Szeged számára, hogy új alapokra helyezze az infrastrukturális fejlesztéseket. Mihálffy Bélának, Szeged kormánypárti országgyűlési képviselőjének kulcsszerepe, a kormányzat nyitottsága és a városi igények találkozása eredményezte ezt a támogatást. A támogatásról Szeged és a Homokhátság kormánypárti országgyűlési képviselője így nyilatozott:

A kérdés most már csak az: sikerül-e a forrásokat valóban oda irányítani, ahol a legnagyobb szükség van rá. A lakosság és az illetékesek közös érdeke, hogy előremutató vitát és javaslatokat mutasson fel a város lakossága arról, hogyan lehet Szeged közlekedését biztonságosabbá, élhetőbbé és 21. századi színvonalúvá tenni.

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.