Szeged

Boldog születésnapot szegedi villamos

Boldog születésnapot szegedi villamos

116 éve indult el Szegeden az első villamosjárat a Nagyállomás és Rókus között. A szegedi villamos nélkül elképzelhetetlen a város élete.

Kibédi Péter
Tegnap, 6:45
Boldog születésnapot szegedi villamos

Ma 117 éve, 1908. október 1-jén gördült ki az első villamos Szegeden azon a pályán, amely a Nagyállomást a belvároson keresztül Rókussal kötötte össze. A hálózat a két világháborút szinte sértetlenül átvészelte, ám a két háború között az utasszám csökkenése miatt ritkábban közlekedtek a járatok. Az 1960-as években érte el fénykorát a szegedi villamosközlekedés: hét különböző vonalon szállították az utasokat. Volt idő, amikor nyolc viszonylat is működött

Az egyik megszűnt szegedi villamos, a 2-es vonal régen a Belvárostól a városi stadionig járt
Az egyik megszűnt szegedi villamos, a 2-es vonal régen a Belvárostól a városi stadionig járt Fotó: Délmagyar

A szegedi villamos még Újszegedre is átjárt

A legendás 1-es villamos a két vasútállomást kapcsolta össze – ma ezen a pályán fut a tram-train. A hetvenes évek végén megszüntetett 2-es egykor a Belvárosból Tápéig és a Stadionig közlekedett, majd 2012-ben új formában, Rókus és az állomás között éledt újjá. A 3-as a Belvárosi temetőig járt, később rövidült, ma a 3 és a 3F hasonló útvonalon közlekedik, Tarjánból indulva. A 4-es egykor Fodortelepig ment, ma Tarjánból Klebelsberg-telepre visz.

Felvétel is készült arról az időszakról, amikor a 2-es villamos pályáját korszerűsítették, és a 4-es vágányait az út széléből az úttest közepére helyezték át, emellett látszik rajta az 1-es Kossuth sugárúti szakasza is.

Átalakultak a vonalak, de a villamosok átszelik a várost

Az újszegedi járat a Széchenyi térről indult, és a Belvárosi hídon át az Erzsébet-ligetig járt, az 5-ös vonalat 1969-ben szüntették meg. A 6-os a Marx tértől az Átrakó pályaudvarig közlekedett, majd fokozatosan rövidült, míg végül 1966-ban megszűnt. A 7-es Dorozsmáig vitte az utasokat, 1977-ig. A 8-as mindössze egy hétig járt 1977-ben, alacsony kihasználtság miatt gyorsan megszűnt.

Ma a tram-train amolyan modern 1-es villamosként köti össze Hódmezővásárhelyt és Szeged két nagyállomását. A 2-es az Európa Ligettől a Nagyállomásig fut, a 3-as Tarjánból a Vadasparkhoz, míg a 3F a Fonógyári útra visz. A 4-es Tarjánból indulva keresztülszeli a várost.

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.