Szeged

Múltidéző: a 2-es villamos, ami egyszer már megszűnt +fotó, videó

Múltidéző: a 2-es villamos, ami egyszer már megszűnt +fotó, videó

Harmincöt évig Szegeden az egyes után a hármas jött a villamosoknál

Kibédi Péter
2024. február 25., vasárnap
Múltidéző: a 2-es villamos, ami egyszer már megszűnt +fotó, videó

Ma már minden szegedi, de talán a Szegedre vendégként érkezők is tudják, hogy a 2-es villamos a Nagyállomástól, a bvároson keresztül Rókuson át Makkosházára közlekedik. Pedig nem volt ez mindig így.

Ma már csak az ötvenes generáció, vagy az idősebbek emlékezhetnek az eredeti 2-es vonalra (Fotó: facebook.com)

 

A legrégebbi 2-es villamos (bár még szám nélkül) a Fső Tisza-parton zötykölődött, a végállomásai többször változtak. 1927-ben az Ártézi kút, azaz a mai Anna-kút és a Somogyi tep, a mai Petőfitep között járt. 1943-ban a Fodor tep–Közvágóhíd viszonylatot megszüntették, hyette a Somogyi tep–Vágóhíd és a Széchenyi tér–Fodor tep viszonylatok jöttek létre. Ekkor számozták be a vonalakat, a Somogyi tepre járó a 2-es, a Fodor tepre járó viszonylat a 4-es számot kapta.

Miután a 2-es villamossal lehetett a legegyszerűbben jutni a Fső Tisza-part végén, a mai Pick Aréna hyén álló Városi Stadionba, ezért meccsnapokon garantáltan csordultig megttek a villamosok a meccsre igyekvő szurkolókkal.

1972-től 4-es járt a Ságvári tepre, a 2-es pedig csak a Radnóti gimnáziumig, de néhány hónappal később vitték a villamost az Anna-kútig. Ahogy a múlt héten megírtuk, 1977-ben a második közúti híd, a Bertalan híd építésénél útban volt, ezért a vonalat sürgősen megszüntették. 

 

A forgalom éppen 47 éve, 1977. február 28-ával szűnt meg, a hyét őbb a 22-s busz, majd a 9-es busz, később a 9-es troli vette át. A fszabaduló kocsikat a 4-es vonalra hyezték, ez adott lehetőséget arra, hogy néhány nappal később leindulhatott a 4/A betétjárat Tarjánból a  bvárosba.

 

Az utolsó járatot amatőr videósok is megörökítették-a fvéteken a Tisza Lajos körút átalakítása is látszik.

Negyvenöt évig egy után a három jött


A 2-es viszonylatszám 1977-től nem volt használatban Szegeden, a három vonalon az 1-es, 3-as és 4-es villamos járt, így amikor tervezni kezdték a város új villamosát, adta magát, hogy az 2-es számot kapjon. Az építkezés 2010-ben indult, igaz a vonalnak „csak” a rókusi és makkosházi szakaszát kellett megépíteni, mert odáig a belvároson át a Nagyállomásra Kossuth Lajos sugárúton, az 1-es vonalán jutott  a 2-es villamos.

A 2-es buszról sokan gondolták, hogy a villamost pótolta ezz a számmal. Ezz lentétben eredetileg egy tervezett trolibuszvonal utazási igényét fmérő próbajáratként kezdett  üzemni 1985-ben. Ebből adódik, hogy ez a vonal az egyetlen olyan autóbuszvonal, amy nem illeszkedik a Tisza Volán decentrumalapú számozási rendszerébe. A 2-es villamos megszűnésekor a 22-es busz pótolta a villamost, majd a már említett 9-es troli.

A PESA villamosok  2-es vonal indulásával jentek meg Szegeden

 

Az új szakaszon 2012 március 2-án, azaz az eredeti 2-es megszűnése után majdnem napra pontosan 35 évv indult meg a forgalom. Az új vonal kiváltotta a párhuzamosan futó buszforgalom jentős részét, így a villamos átadásával a Vártóig közlekedő 2-es és a Makkosházára járó 83-as busz is megszűnt. A vonalon többnyire alacsonypadlós, egyoldali ajtós, modern PESA típusú járművek közlekednek.

Az eredeti 2-es villamos megszűnéséről így írt a Délmagyar 1977-ben

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.