Egy ikonikus korszaka zárult le, amikor eltűnt a legvidámabb találkozóhely. Ennek a történetnek állít emléket a rég bezárt Szegedi Vidámpark.
A Szegedi Vidámpark története nem csupán egy szórakoztatóipari létesítmény bezárásáról szól; egy korszak lezárását, és a közösségi emlékezet egy darabjának elvesztését jelenti. Elfeledett, de rendszeresen felelevenített szórakoztatóipari örökség, mely az Erzsébet-ligetben vert gyökeret, a szocialista beruházási logika tipikus példája volt: presztízs és látványosság minden áron. Bár a park már a 2000-es évek elején végleg bezárta kapuit, a szegediek nosztalgiája máig élénken tartja az emlékét, különösen egyetlen ikonikus attrakció, a Li-2 repülőgép formájában.
A Szegedi Vidámpark központi attrakciójának, a HA-LIU lajstromjelű Li-2-es szovjet gépnek a Ligetbe szállítása önmagában is páratlan logisztikai mestermunka volt, amely jól mutatja az állami apparátus elkötelezettségét. A MALÉV-nél selejtezett gépet a katonai főiskolától kapta ajándékba a város, és 1968 februárjában indult útnak Szentendréről. A szállítás nem kevesebb, mint három napig tartott, és komoly forgalmi fennakadásokat okozott, többek között Kecskemét környékén.
A repülőt orral hátrafelé vontatták, miután a hattonnás szárnyakat leszerelték.
A szállítás során Budapesten az Aquincum mellett a gép alig fért el egy vasúti híd alatt, csak a kerekek leeresztése árán tudták áttuszkolni. Buszmegállók oszlopait és egy gyaloghíd korlátját is ideiglenesen el kellett távolítani, majd vissza kellett hegeszteni.
Ez a rengeteg nehézség és a magas költség világossá teszi, hogy a projekt politikai presztízscélokat szolgált, nem pusztán gazdaságit – ez is magyarázza, miért volt képtelen a hosszú távú, piaci alapú fennmaradásra a rendszerváltás után.
A Szegedi Vidámpark hanyatlása a rendszerváltás után gyorsult fel, amikor az állami támogatás elapadt. A Liget központi fekvése ugyanis a Szegedi Vadaspark bővítési igényével és az ingatlanpiaci nyomással találkozott. A források összehasonlító elemzése rámutat, hogy Szeged nem követte a Debrecenben bevált, sikeres integrált állatkert és vidámpark modellt, ami a túlélés kulcsa lett volna.
Ehelyett a Vadaspark, mint oktatási és természetvédelmi intézmény, könnyebben kapott támogatást és területet, mint az amortizálódó, elavult attrakciókat kínáló vidámpark. A Dóm tér közelében lévő Erzsébet-liget magas értéke a szórakoztatóipari funkció rovására felülkerekedett.
A Li-2 sorsa a park végzetének szimbólumává vált. A kellő karbantartás hiánya miatt a gép állapota folyamatosan romlott, sőt, egy időben még rózsaszínűre is festették. A legsúlyosabb csapás azonban a vandalizmus volt: a hajléktalanok hajlékául szolgáló gép belseje egy tűzesetben teljesen kiégett, helyrehozhatatlan ronccsá válva a 90-es években.
Bár a Goldtimer Alapítvány megkísérelte megmenteni a Li-2-t – 2002 januárjában Budaörsre szállították –, a súlyos szerkezeti rongálódás miatt a felújítási tervtől végül búcsút kellett venni. A központi attrakció fizikai megsemmisülése jelentősen csökkentette a park vonzerejét, ami felgyorsította a többi játék leépítését. A Szegedi Vidámpark ezzel végleg befejezte működését.
A világ legutolsó üzemképes, Li-2-es repülőgépe 2019-ben töltötte be 70. évét:
Ma az Erzsébet-liget területén egy teljesen átalakult infrastruktúra fogadja a szegedieket. A 2019-es felújításnak köszönhetően modern sportpályák és futópálya várja a lakosságot. A terület átalakult a passzív szórakoztatás helyszínéből az aktív rekreáció terévé.
Bár a fizikai maradványok eltűntek – a nagyjátékok és a Li-2 is – a Szegedi Vidámpark öröksége a kollektív emlékezetben, valamint a digitális archívumokban él tovább. A helytörténeti dokumentumok és fotók szolgálnak a park valós, nem feledhető emlékműveiként, emlékeztetve egy eltűnt, de szeretett gyermekkori élményre, amely 44 éven át formálta a szegedi identitást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.