Sokáig a város üde színfoltja volt az újszegedi ligetben büféként működő LI-2-es repülőgép, amely az 1950-es és ’60-as években a Budapest-Szeged viszonylatban közlekedett menetrendszerűen. A szovjet repülőt a rendszerváltás után már nem gondozták, és szépen lassan az enyészetté vált, majd a 2000-es évek elején kigyulladt, a maradványait pedig eltakarították.
A
az első világháború során, 1915-ben építették fel katonai célból. A háború után elsősorban sport célokat szolgált, majd a második világháborúban ismét hadászati szerepet kapott. A második világégést követően, 1946-ban indult újra a polgári légi közlekedés. Egészen pontosan az első szegedi járat 1946. november 4-én indult el a Ferihegyről. A Maszovlet (1954-től Malév) egészen 1965-ig menetrend szerinti járatokat üzemeltetett Budapest és Szeged között. Egyes városi legendák szerint, a repülő Szegedhez közeledvén az 5-ös út nyomvonalát követte, hogy egy esetleges kényszerleszállás esetén ne a pusztában kelljen landolnia.
A szegedi viszonylaton szolgálatot teljesítő LI-2-es repülőgép az amerikai DC–3 szállító repülőgépnek a Szovjetunióban licenc alapján gyártott változata. A Moszkva melletti 34. sz. Állami Repülőgépgyár és az 1941-ig Himkiben, majd azt követően Taskentben működő 84. sz. Cskalov Repülőgépgyár gyártotta. Kezdetben a repülőgépek 14 férőhelyesek voltak, majd az utasbefogadó-képességet 21-re növelték. 1961-ben egy légikatasztrófát követően a MALÉV felszámolta Li-2-es flottáját. A gépek egy része visszakerült a Néphadsereghez, a selejtezésre szánt példányok pedig a nagyvárosok parkjaiba kerültek. Sokáig üde színfoltja volt a városnak az újszegedi ligetben büféként működő gépmadár.
Miután leselejtezték, büféként üzemelt az újszegedi ligetben a LI-2-es repülőgép. Fotó: Szegedi EmlékkeresőRepülős Gizi, a nemrégiben 92 éves korában elhunyt legendás besurranótolvaj, a magyarországi belföldi repülőjáratokon kezdte „pályafutását”. A legenda szerint reggelente felszállt egy vidéki nagyvárosba tartó gépre a Ferihegyi repülőtéren, elrepült Miskolcra, Szegedre vagy éppen Pécsre, ahol magánházakba besurranva, kisebb-nagyobb értékeket tulajdonított el, majd pedig az esti járattal hazarepült a fővárosba. Több alkalommal állt bíróság előtt a csongrádi megyeszékhelyen is.
A legendás Szőke Tisza gőzhajóhoz hasonlóan,
a szegedi LI-2-es repülőgép is megsínylette a rendszerváltást. A szovjet gépmadarat a ’90-es években már nem gondozták, és szépen lassan az enyészetté vált, sőt még az ezredforduló előtt hajléktalanok költöztek az utasterébe, végül ez okozta jármű a vesztét: a fedél nélküliek tüzet gyújtottak benne, melynek következtében leégett a repülő.
Szerették a gépmadarat
- Még kisgyerek voltam, amikor a ligetben volt a repülő. Eleinte még be lehetett ülni az utastérbe, sőt ott még egy büfé is üzemelt benne, a későbbiekben azonban már csak a gép alatt volt egy terasz – idézte fel emlékeit Farkas Árpád, a Szegedi Emlékkereső Facebook-csoport adminja. A szegedi "emlékkereső" szerint, ma is lenne igény egy hasonló vidámparkra, vagy egy régi járműveket felvonultató állandó kiállításra a ligetben. - Sajnos a rendszerváltás után felszámolták a vidámparkot a ligetben. Biztos vagyok benne, hogy bőven lenne igény egy kiszuperált repülőknek, vagy harcjárműveknek otthont adó parknak. Ezeket nagyon imádják a gyerekek, sőt még a felnőttek is, ugyanakkor biztosan borsos árat kellene fizetni bérleti díj gyanánt az önkormányzatnak – fogalmazott. Forrás:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.