Szeged

Szegedi fejlesztés újítja meg a régi Tatra villamosokat

Szegedi fejlesztés újítja meg a régi Tatra villamosokat

Régi villamos, új technológia. A szegedi Tatrák ajtórendszerét egy uniós projekt keretében fejlesztik tovább.

Böjthe Sándor
2 órája
Fotó: szegedma
Szegedi fejlesztés újítja meg a régi Tatra villamosokat

Uniós támogatással korszerűsítik a szegedi Tatra villamosokat. A város járműparkjának fontos elemeit érintő fejlesztés hosszú távon érinti a közösségi közlekedést.

Szegedi tatra villamosok fejlesztése
Uniós forrásból fejlesztenék a Tatra villamosokat Szegeden. Fotó: Illusztráció / SzegedMa Archív 

Fejlesztenék a közösségi közlekedést

Szeged több mint harminc Tatra típusú villamosa új életre kelhet a következő években, méghozzá az Európai Unió támogatásával. A közösségi közlekedést formáló Interreg CE4CE projekt keretében olyan új ajtóműködtető elektronikai rendszert fejlesztenek, amely kiváltja az elavult, mára szinte pótolhatatlan alkatrészeket.

A Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) közleménye szerint a projekt teljes költségvetése 2,73 millió euró, azaz több mint 1 milliárd forint, amelyből 283 ezer euró (mintegy 110 millió forint) jut közvetlenül a szegedi fejlesztésekre. A körforgásos gazdaság elveire épülő program célja, hogy ne új járművek beszerzésével, hanem az eszközök korszerűsítésével tegyék fenntarthatóbbá a városi közlekedést.

Tatra villamosok érkezése Szegedre

A szegedi villamospark fontos részét ma is a Tatra T6A2 és KT4D típusú járművek alkotják. Az előbbieket 1997–98-ban újonnan szerezte be a város, míg az utóbbiak az 1980-as években gyártott, majd Berlinből átvett, felújított szerelvények. Az ajtóműködtető elektronikájuk a kilencvenes évek technikáját képviseli – és ez ma már komoly kihívás. Az alkatrészek gyártása ugyanis évekkel ezelőtt leállt, így bármilyen meghibásodás könnyen megbéníthat egy egész vonalat.

Az SZKT a szegedi SolvElectric Technologies Kft.-t bízta meg egy új, helyettesítő vezérlőegység és a hozzá tartozó szoftver kifejlesztésével. A prototípus már működésben van az egyik villamoson, és a járművezetők visszajelzései alapján zajlik a szoftver finomhangolása. Amint ez lezárul, indulhat a sorozatgyártás.

A fejlesztés nemcsak a villamosokat érinti: a projekt részeként négy szegedi trolibusz-váltó is megújul, javítva a teljes hálózat működési stabilitását. A CE4CE projektben hat ország tizenkét partnere – köztük közlekedési vállalatok, egyetemek és technológiai cégek – dolgozik együtt.

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.