A szegedi parkolókban könnyen előfordul egy váratlan pillanat. Egy apró figyelmetlenség is komoly kárral járhat.
Szeged egyre növekvő gépjárműforgalma és a belvárosi zsúfoltság miatt sajnos mindennapos helyzet a kár okozása parkolás közben. Egy pillanatnyi figyelmetlenség a Dugonics tér környékén vagy egy zsúfolt bevásárlóközpont (pl. Árkád) parkolójában komoly következményekkel járhat. Mit tegyünk, ha mi vagyunk a vétkesek? Összegyűjtöttük az alapvető lépéseket, jogi kötelezettségeket és a biztosítási buktatókat, amelyeket a Csongrád-Csanád vármegyei autósoknak ismerniük kell.
A legfontosabb szabály, ami Szegedre és az egész országra érvényes: soha ne hagyja el a baleset helyszínét!
Még egy kisebb karcolás is komoly jogi következményekkel járhat, ha utólag cserbenhagyásnak minősítik.
A szegedi közterület-felügyelet és a bevásárlóközpontok kamerái gyakran rögzítik az ilyen eseményeket, így az elhagyás szinte sosem marad titokban. Ha a tulajdonos nincs a helyszínen (például a kár a Tiszavirág Sportuszoda parkolójában történt), egy részletes cetli hagyása az elérhetőségekkel a kötelező minimum, melyet kiegészíthetünk egy gyors telefonnal is a területet üzemeltető cég ügyeletére.
Rendőrség: Mikor érdemes hívni?
Bár a KGFB (Kötelező Gépjármű-Felelősségbiztosítás) rendelete szerint kisebb, anyagi kárral járó esetekben nem kötelező a rendőri intézkedés, érdemes megfontolni annak szükségességét.
Ha mindkét fél jelen van, és együttműködő, elegendő az Európai Baleseti Bejelentő (kék-sárga) nyomtatvány kitöltése. Különösen figyeljenek a pontos helyszínrajzra, ami elengedhetetlen a biztosítói felelősségvizsgálat során.
Ha a tulajdonos nem érhető el, vagy a felelősség megkérdőjeleződik, hívjon rendőrt! A rendőri jegyzőkönyv hivatalosan rögzíti az eseményt, ami hiteles alapot ad a biztosítói kárrendezéshez. Szeged belvárosi, forgalmas részein (például a Nagykörúton) a rendőri jelenlét hiánya később komoly vitákhoz vezethet.
Ha Ön okozta a kárt, a másik fél javítását az Ön Kötelező Biztosítása fedezi. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az esetnek nincs következménye az Ön számára.
Egy kárrendezési eset bejelentése szinte kivétel nélkül visszasorolást (malus) eredményez a Bonus-Malus rendszerben, ami azt jelenti, hogy a következő biztosítási időszakban magasabb díjat kell fizetnie.
Ezt a többletköltséget érdemes mérlegelni.
Egyre gyakoribb alternatíva a szegedi autósok körében, hogy nagyon enyhe sérülések (pl. lökhárító-karcolás) esetén a felek közvetlenül rendezik az anyagi kárt a biztosító bevonása nélkül. Ez akkor javasolt, ha a javítás becsült költsége alacsonyabb, mint a Bonus-Malus visszasorolás miatt várható díjemelés. Ez a megoldás azonban kizárólag a két fél írásos megegyezésével és a kár teljes megtérítésének egyidejű elismerésével működik, melyben a károsult nyilatkozik, hogy lemond minden további biztosítói igényről. Nagyobb, százezres nagyságrendű kár esetén ez a megoldás erősen kockázatos és nem ajánlott!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.