
Az első évtizedek: a némafilm varázsa és a hangosfilm korszaka (1920–1930-as évek)
A cikksorozat első részében a Belvárosi Mozi alapításának körülményeit és az építését mutattuk be, most a második részben pedig a korai évek történéseire térünk ki.
A Belvárosi Mozi az 1920-as években hamar a szegediek kedvencévé vált, miközben a többi helyi mozgókép-színház sorra bezárt a gazdasági visszaesés idején.
Az 1910-es évek mozi-boomját követő válságos időszakban Szegeden egymás után szűntek meg a kisebb mozik, így 1925-re a Belvárosi maradt az egyetlen filmszínház, amely minden nap nyitva tartott.
A némafilmes korszak végére a mozi továbbra is igyekezett új élményeket nyújtani: a vetítéseket saját zenekar kísérte, és a filmek mellett változatos színpadi műsorok szórakoztatták a közönséget – ez a komplex élmény tette különlegessé a mozizást abban az időben.
1929-ben világszerte megjelent a hangosfilm technológiája, amely forradalmasította a filmipart.
Szegeden elsőként a Belvárosi Mozi teremtette meg a hangosfilm vetítésének technikai feltételeit: 1930. június 6-án itt mutatták be az első hangosfilmet.
Néhány héttel később, 1930. július 21–27. között műsorra tűzték az első magyar gyártású hangosfilmet is, a Csak egy kislány-t, amelynek férfi főszerepét a Szegedről induló színész, Jávor Pál alakította.
A hangosfilmek elterjedésével a némafilmes korszak élő zenei aláfestése és moziszkeccsei fokozatosan háttérbe szorultak, hiszen a filmek immár önmagukban is teljes értékű szórakozást nyújtottak a közönségnek.
A Belvárosi Mozi ugyanakkor továbbra is rendszeresen adott helyet különféle kulturális eseményeknek:
A filmvetítések mellett időnként komolyzenei hangversenyeket rendeztek falai között, egy ilyen alkalommal például Bartók Béla is fellépett az épület színpadán a második világháború előtt.
Mindez jól mutatja, hogy a mozi a város életében nem pusztán filmszínházként, hanem szélesebb értelemben vett kulturális intézményként működött a kezdetektől fogva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.