Szeged

A Szegedi Nemzeti Színház története III. rész

A Szegedi Nemzeti Színház története III. rész

Háború után: Államosítás és Vaszy Viktor kora

Böjthe Sándor
2025. május 31., szombat
A Szegedi Nemzeti Színház története III. rész

A cikksorozat első részében a Szegedi Nemzeti Színház megalakulásának körülményeit-, míg második részében annak századfordulós fejlődésére tértünk ki. A sorozat harmadik részében tekintsük át a háború- és az azt követő rendszer színházra gyakorolt hatását:

A második világháború után a Szegedi Nemzeti Színház eszközállománya bővült: a város megkapta az egykori Kolozsvári Nemzeti Színház felszerelését. 1945. augusztus 29-én a Vallás- és Közoktatási Minisztérium határozatával létrejött az ország harmadik állami színháza, a Szegedi Állami Nemzeti Színház. Az újonnan „Nemzeti” rangra emelt intézmény főigazgatójává Lehotay Árpádot, operaigazgatójává pedig Vaszy Viktor karmestert nevezték ki.

Vaszy Viktor Fotó: MédiaKlikk

A háborút követő évtized színházi élete élesen tükrözte a társadalmi-politikai változásokat. Vaszy Viktor irányításával az operatársulat sikert sikerre halmozott (itt bontakozott ki például Simándy József tenor karrierje), miközben a prózai tagozat Lehotay távozása után váltakozó rendezők vezetésével szerényebb eredményeket ért el.

1949. augusztus 1-jén végbe ment a színházak általános államosítása: a szegedi teátrum elveszítette addigi kivételezett helyzetét, javait szétosztották a vidéki színházak között, és a csökkentett létszámú együttesnek a kor szocialista-realista ideológiai elvárásaihoz kellett igazítania műsorát.

A kemény diktatúra kulturális kötelékeit az 1956-os forradalom vágta el.

Lehotay Árpád

1957-ben, a „puha” diktatúra kezdetén kedvező fordulat állt be: épp egy évtizeddel korábbi sikersorozata után Vaszy Viktor újra a színház élére került. 

Vaszy igazgatása alatt (1957–69) a szegedi színház az újrainduló operajátszás fellegvárává vált: remek énekesek széles gárdája bontakozott ki ebben az időszakban, és Vaszy fejlesztése nyomán önálló balett-tagozat is létrejött.

A prózai tagozatot ekkoriban is külön főrendezők irányították, de a színpadra állított előadások közül több is számottevő sikert aratott. Ekkor indult sok, később országos hírű művész pályafutása: például Bessenyei Ferenc és Domján Edit is Szegeden kezdte színpadi karrierjét.

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.