Ez a hír is érdekelheti
Rendszeresek a parkolási gondok a szegedi külvárosokban

Az elmúlt egy évben mintha enyhült volna a tempó – a kínálati árak megálltak, a kereslet átalakult, és az alkuk aránya nőtt.
Az elmúlt években az ingatlanpiac egyik leglátványosabb jelensége a garázsárak folyamatos emelkedése volt, és ez alól Szeged sem jelentett kivételt. A városban tapasztalható drágulás hátterében több tényező is áll: egyre több az autó, egyre kevesebb a parkolóhely, és a befektetési szándék is komolyan növelte a keresletet.
Öt évvel ezelőtt még jellemzően 3–4 millió forint között lehetett garázst vásárolni Szegeden. Ez az ár 2023–2024-re 6–8 millió forintra nőtt, az új építésű társasházakban pedig nem ritka a 10 millió forint feletti ár sem. A szűkös belvárosi környezetben, ahol kevés a közterületi parkoló, különösen megugrott a kereslet, és a vevők gyakran már a lakásvásárlás mellé automatikusan keresnek garázst is.
A drágulás mozgatórugója leginkább a kínálat szűkössége volt. A városban nem épültek olyan ütemben új garázsok, ahogyan az autók száma növekedett. Ráadásul a parkolási díjak, valamint a zöldfelületek védelme miatt egyre több területen szűnik meg az ingyenes utcai parkolás lehetősége. Ez újra a garázstulajdonosokat hozza előnyös helyzetbe, és nemcsak saját célú használatra, hanem kiadásra is megnőtt a kereslet: a havi bérleti díjak akár 25–30 ezer forintot is elérhetnek.
Az utóbbi egy év azonban némi visszafogottságot hozott a piacon. Bár a garázsok továbbra is keresettek, a hirdetési oldalak adatai alapján megfigyelhető, hogy lassul a forgalom, a hirdetések hosszabb ideig maradnak fent, és a vevők alkupozícióban érzik magukat. A vevői óvatosság mögött részben a gazdasági környezet bizonytalansága, részben a megemelkedett hitelkamatok állnak. Egyre többen kivárnak, hátha kedvezőbb árat tudnak kialkudni, vagy olcsóbb alternatívát találnak.
Szeged helyzete azonban még mindig kedvezőbb más hasonló vidéki városokhoz képest. Debrecenben és Győrben a dinamikus fejlődés és az erősödő ipari háttér még gyorsabban húzta fel a garázsárakat. Budapesten pedig a jó elhelyezkedésű garázsok már régóta 12–15 millió forint körül mozognak, és az agglomerációban is a szegedi árszinttel megegyező, vagy azt meghaladó árak jellemzőek.
A szegedi garázsárak tehát még nem szakadtak el a valós piaci viszonyoktól, de a növekedés már nem olyan lendületes, mint korábban. A kereslet inkább a jól megközelíthető, zárható, önálló garázsokra irányul, a társasházak közös garázsai vagy udvari beállói kevésbé keresettek. Az újonnan piacra kerülő garázsoknál az eladók már gyakrabban hajlandók engedni az árból – különösen, ha gyorsan szeretnének túladni rajta.
A jövőben több tényező is alakíthatja a piacot. A közlekedési korlátozások bővülése, az elektromos autók terjedése és az esetleges önkormányzati parkolási reformok új helyzetet teremthetnek. Ugyanakkor az autózás továbbra is része marad a városi életnek, és a garázs továbbra is biztosítékot jelent a gépjárművédelem és a kényelmes parkolás szempontjából.
Szegeden úgy tűnik már túl vagyunk a robbanásszerű áremelkedésen, de a garázspiac továbbra is stabil. Aki hosszabb távra tervez, annak még most is megérheti a befektetés – akár saját használatra, akár kiadásra. A vevőknek azonban már több mozgásterük van, és alapos körültekintéssel még mindig lehet jó vételt találni a szegedi garázspiacon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.