Szeged

Garázspiac Szegeden: vége a drágulásnak vagy csak szünet?

Garázspiac Szegeden: vége a drágulásnak vagy csak szünet?

Az elmúlt egy évben mintha enyhült volna a tempó – a kínálati árak megálltak, a kereslet átalakult, és az alkuk aránya nőtt.

Böjthe Sándor
4 órája
Garázspiac Szegeden: vége a drágulásnak vagy csak szünet?

Az elmúlt években az ingatlanpiac egyik leglátványosabb jelensége a garázsárak folyamatos emelkedése volt, és ez alól Szeged sem jelentett kivételt. A városban tapasztalható drágulás hátterében több tényező is áll: egyre több az autó, egyre kevesebb a parkolóhely, és a befektetési szándék is komolyan növelte a keresletet.

 

Öt évvel ezelőtt még jellemzően 3–4 millió forint között lehetett garázst vásárolni Szegeden. Ez az ár 2023–2024-re 6–8 millió forintra nőtt, az új építésű társasházakban pedig nem ritka a 10 millió forint feletti ár sem. A szűkös belvárosi környezetben, ahol kevés a közterületi parkoló, különösen megugrott a kereslet, és a vevők gyakran már a lakásvásárlás mellé automatikusan keresnek garázst is.

A drágulás mozgatórugója leginkább a kínálat szűkössége volt. A városban nem épültek olyan ütemben új garázsok, ahogyan az autók száma növekedett. Ráadásul a parkolási díjak, valamint a zöldfelületek védelme miatt egyre több területen szűnik meg az ingyenes utcai parkolás lehetősége. Ez újra a garázstulajdonosokat hozza előnyös helyzetbe, és nemcsak saját célú használatra, hanem kiadásra is megnőtt a kereslet: a havi bérleti díjak akár 25–30 ezer forintot is elérhetnek.

 

Az utóbbi egy év azonban némi visszafogottságot hozott a piacon. Bár a garázsok továbbra is keresettek, a hirdetési oldalak adatai alapján megfigyelhető, hogy lassul a forgalom, a hirdetések hosszabb ideig maradnak fent, és a vevők alkupozícióban érzik magukat. A vevői óvatosság mögött részben a gazdasági környezet bizonytalansága, részben a megemelkedett hitelkamatok állnak. Egyre többen kivárnak, hátha kedvezőbb árat tudnak kialkudni, vagy olcsóbb alternatívát találnak.

Szeged helyzete azonban még mindig kedvezőbb más hasonló vidéki városokhoz képest. Debrecenben és Győrben a dinamikus fejlődés és az erősödő ipari háttér még gyorsabban húzta fel a garázsárakat. Budapesten pedig a jó elhelyezkedésű garázsok már régóta 12–15 millió forint körül mozognak, és az agglomerációban is a szegedi árszinttel megegyező, vagy azt meghaladó árak jellemzőek.

 

A szegedi garázsárak tehát még nem szakadtak el a valós piaci viszonyoktól, de a növekedés már nem olyan lendületes, mint korábban. A kereslet inkább a jól megközelíthető, zárható, önálló garázsokra irányul, a társasházak közös garázsai vagy udvari beállói kevésbé keresettek. Az újonnan piacra kerülő garázsoknál az eladók már gyakrabban hajlandók engedni az árból – különösen, ha gyorsan szeretnének túladni rajta.

A jövőben több tényező is alakíthatja a piacot. A közlekedési korlátozások bővülése, az elektromos autók terjedése és az esetleges önkormányzati parkolási reformok új helyzetet teremthetnek. Ugyanakkor az autózás továbbra is része marad a városi életnek, és a garázs továbbra is biztosítékot jelent a gépjárművédelem és a kényelmes parkolás szempontjából.

 

Szegeden úgy tűnik már túl vagyunk a robbanásszerű áremelkedésen, de a garázspiac továbbra is stabil. Aki hosszabb távra tervez, annak még most is megérheti a befektetés – akár saját használatra, akár kiadásra. A vevőknek azonban már több mozgásterük van, és alapos körültekintéssel még mindig lehet jó vételt találni a szegedi garázspiacon.

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.