Szeged

Rendszeresek a parkolási gondok a szegedi külvárosokban

Rendszeresek a parkolási gondok a szegedi külvárosokban

Rókus és Újszeged is szenved a helyhiánytól.

Böjthe Sándor
4 órája
Rendszeresek a parkolási gondok a szegedi külvárosokban

Szeged külvárosi városrészeiben – köztük Rókuson és Újszegeden – régóta komoly problémát okoz a parkolóhelyek hiánya. A szűk utcák és a sok emeletes társasház miatt kevés a parkolásra alkalmas terület, így túl sok autó zsúfolódik be a lakóövezetekbe.

A várost eredetileg nem ennyi autóra tervezték, ezért a parkolás visszatérő konfliktusforrás: nem csak az autósoknak, de a gyalogosoknak is gondot jelent​. A lakók nap mint nap érzik a következményeket – az esti órákban gyakran hosszú köröket kell tenniük egy szabad helyért, vagy messze a házuktól parkolniuk. Mindez jelentős bosszúságot okoz a helyieknek, és rontja az életminőséget a zsúfoltabb lakótelepeken.

Kevés parkolóhely, mindennapos bosszúságok

A parkolóhelyek hiánya elsősorban abból fakad, hogy a külvárosi részeket, például Rókust, még jóval a jelenlegi gépjárműszám előtt alakították ki. Sok háztömb épült a 20. században, amikor kevesebb autóval számoltak, így ma már az utcák mentén és a házak udvarában sincs elegendő férőhely. Rókus városrészben – amely egy sűrűn lakott panel- és téglaépületes övezet – jellemző kép esténként a parkolót kereső autók sora. Mivel Rókus jelenleg ingyenes parkolási övezet, nem csak a helyiek próbálnak itt megállni: gyakran a belváros külső részeiből kiszoruló autósok is ide parkolnak át, tovább nehezítve a helyzetet.

Felmerült ugyan a fizetőövezet kiterjesztésének ötlete, de ez nem örvendett nagy támogatásnak. A helyiek szerint ugyanis nem a díjfizetés hiánya a gond, hanem egyszerűen kevés a parkoló – ők már 2018-ban is inkább új parkolási lehetőségeket kértek az önkormányzattól, nem pedig fizetős rendszert​. Ennek ellenére a probléma évek óta megoldatlan.

A parkolóhely-ínség nemcsak az autótulajdonosoknak okoz fejfájást, hanem a gyalog közlekedőknek is. A szűk utcákban sokszor mindkét oldalon parkolnak járművek, így az úttest alig marad szabaddá. Ilyenkor az autók gyakran részben vagy teljesen felállnak a járdára, hogy a forgalomnak helyet hagyjanak – de ezzel a gyalogosokat kényszerítik az úttestre.

Jó példa erre többek között a Lehel utca, ahol az autósok rendszeresen szinte a házak faláig állnak fel a járdára, ellehetetlenítve a gyalogos közlekedést. A helyzetet fűszerezi, hogy nem messze van a Hunyadi Téri Óvoda, mely felé gyakran babakocsival közlekednek a szülők, ami szintén megkívánja a megfelelő nagyságú helyet a járdán.

Újszeged csendes kertvárosi utcáiban is ismerős jelenség ez, akárcsak Rókuson vagy más lakóövezetekben. Az eredmény: babakocsival vagy kerekesszékkel szinte lehetetlen átférni a járdán, sokszor csak az úttest igénybevételével lehet kikerülni a szabálytalanul parkoló autókat​. A lakók közül többen panaszkodnak arra, hogy napi szinten szembesülnek ilyen jelenetekkel a saját utcájukban.

Járdán és zöldterületen parkoló autók

A parkolóhelyhiány miatt sajnos gyakoriak a szabálytalan parkolások: a sofőrök sokszor kénytelenek tiltott helyen megállni, ha nem találnak máshol helyet​. Ennek egyik típusa, amikor az autós a járdára vagy annak egy részére parkol rá.

Bár a KRESZ előírja, hogy a járdán csak akkor szabad megállni, ha legalább másfél méter szabad hely marad a gyalogosoknak, ezt sokan figyelmen kívül hagyják​.

Egy évtized alatt szokássá is válhat az ilyesmi: Felsővárosban például éveken át természetes volt, hogy a keskeny Tabán utcában az autók félig a járdán álltak, különben két sorban parkolva nem fért volna el a forgalom​. Az ilyen “bevált gyakorlat” azonban a gyalogosok rovására megy. 

A közösségi médiában rendszeresen fellángol a vita: egyesek szerint tűrhetetlen, hogy a gyalogosokat az útra kényszerítik a parkoló járművek, mások azzal védekeznek, hogy „nincs hová parkolni” – aki nem fér át, az menjen a túloldalra​. Ez is jól mutatja, hogy a parkolási gondok a lakóközösségen belül is feszültséget szülnek valamint városszerte jelennek meg a zöldterületeket körülvevő faoszlopok.

A másik tipikus szabálytalanság, hogy az autósok zöldterületen, füves-földes részeken hagyják járművüket. Ilyen illegális parkolóvá alakulnak át a házak közti kis füves placcok vagy éppen útmenti rézsűk. Újszegeden a Közép fasor mellett, a sportpálya melletti füves sáv például afféle ingyenes parkolóként funkcionált évekig: a betonkerítés tövében, a fák között rendszerint végig sorakoztak az autók, mivel a környéken nem sok más lehetőség van. Sokan talán nem is tudták, hogy a saras, kitaposott terület valójában közhasználatú zöldterület, ahová tilos lett volna behajtani​.

Hasonló a helyzet Rókus egyes részein is, ahol a lakóházak előtti gyepes sávok gyakorlatilag parkolóvá változtak az évek során. Többek között ilyen volt az MVM Démász Szatymazi utcai telephelye mellett elterülő "kihasználatlan" terület is, ám ott már évekkel ezelőtt megkezdte a közterületfelügyelet a parkoló autósok "kigyomlálását", igaz először ott még csak figyelemfelhívó értesítéseket hagytak az óvatlan autósoknak.

Bírságok és a hatóság fellépése

A szabálytalan parkolás természetesen nem marad következmények nélkül. Szegeden a közterület-felügyelet feladata ellenőrizni és szankcionálni az ilyen eseteket, és az utóbbi időben egyre határozottabban lépnek fel. Akár 150 ezer forintos bírságot is kaphat, aki zöldterületen parkolja le az autóját – a városi közterület-felügyelők nemrég el is kezdték kiszórni az ilyen büntetéseket, többek között egy gyakran használt újszegedi területen​.

Az említett Újszeged, Közép fasori szakaszon a múlt héten lakossági bejelentés nyomán rajtaütésszerűen bírságolni kezdtek: a zöldterületen parkoló autók szélvédőjére figyelmeztető cetlit helyeztek, miszerint közhasználatú zöldterületen való várakozás miatt közigazgatási eljárás indult​. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy a tulajdonos vagy üzembentartó számíthat egy komoly pénzbírságra. Az önkormányzat tájékoztatása szerint ilyen esetben 20 ezertől 50 ezer forintig terjedő helyszíni bírságot, vagy akár 150 ezer forintig terjedő közigazgatási bírságot szabhatnak ki​. Sok autós megdöbbenéssel olvasta a szélvédőjén hagyott értesítőt.

Nem ez volt az első eset Szegeden, hogy a hatóság keményen közbelépett a parkolási rend fenntartásáért. Korábban, 2013 tavaszán a Felsővárosban néhány nap alatt közel 70 autóst büntettek meg tiltott, járdán való parkolásért, megszüntetve ezzel egy évtizedes „szokásjogot”​.

Csak 2024 folyamán összesen 1014 figyelmeztetést és 90 bírságot osztottak ki Szegeden a zöldterületen vagy más tilos helyen parkoló autók miatt​. Ez is mutatja, hogy a hatóság viszonylag gyakran intézkedik – bár jellemzően először figyelmeztetnek, visszatérő vagy súlyos szabályszegésnél viszont már komoly pénzbüntetésre számíthatnak a sofőrök. Így fordulhat elő, hogy egy ingyenes parkolási övezetben is súlyos csekk várhat arra, aki tilosban hagyja az autóját – végső soron akár drágább is lehet így a parkolás, mint egy fizető övezetben​.

A lakosság reakciói és feszültségei

A parkolási "krízis" nyomán kialakult helyzet a lakókat is megosztja, és változatos reakciókat vált ki belőlük. Sokan, akik autóval rendelkeznek, frusztráltak: úgy érzik, kényszerből parkolnak tiltott helyen, hiszen egyszerűen nincs elegendő kijelölt parkoló. Ők gyakran méltánytalannak tartják a büntetéseket. A Felsővárosban megbírságolt lakók például arról számoltak be, hogy szerintük az önkormányzat igazságtalanul járt el, hiszen az utcájukban szinte csak így lehet megállni a szűkös hely miatt​. A Tabán utcaiak hosszú évek alatt hozzászoktak ahhoz, hogy félig a járdán parkolnak, és nehezményezték, amikor hirtelen szankciókat kaptak érte. Hasonló a helyzet Rókuson is: a helyi lakosok többsége nem a büntetések szigorítását vagy a parkolás fizetőssé tételét szeretné, hanem valódi megoldást – például új parkolóhelyek létesítését.

Ugyanakkor a lakosság egy másik része épp ellenkezőleg látja: ők örülnek annak, ha a hatóság fellép a szabálytalanul parkolókkal szemben. Különösen azok a gyalogosok, kerékpárosok, vagy kisgyermekes szülők támogatják a szigort, akik naponta szenvednek a járdára felhajtó autók miatt. Számukra megnyugvást jelent, ha a közterület végre visszanyerhető a rendeltetésének – azaz a járda a gyalogosoké, a zöldterület pedig nem válik sárparkolóvá. Nem egyszer maga egy környékbeli lakó tesz bejelentést a közterület-felügyeletnél, ha megelégeli a tarthatatlan állapotokat​.

A feszültség tehát kézzelfogható a helyiek körében. Mindenki egyetért abban, hogy a jelenlegi parkolási helyzet fenntarthatatlan – abban azonban megoszlanak a vélemények, hogy miként kellene kezelni. A mostani állapot mindenesetre egyik félnek sem jó: az autós lakók szabálytalanságba kényszerülnek, a gyalogosok közlekedése akadályozott, a zöldterületek pedig lassan eltűnnek a parkoló járművek alatt.

 

Szeged külvárosi parkolási problémája tehát egyre égetőbb kérdés. Rókuson és Újszegeden a mindennapi élet része lett a parkolóhelyekért folytatott küzdelem, amely időnként szabályszegésbe és konfliktusba torkollik. A közterület-felügyelet igyekszik fenntartani a rendet bírságokkal és figyelmeztetésekkel, de ettől a parkolók száma még nem lesz több. A lakók pedig választ várnak a döntéshozóktól, mert jelenleg patthelyzet alakult ki: vagy szabálytalankodnak, vagy lemondanak az autóhasználatról a saját otthonuk környékén.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.