Szeged

100 éve Szeged: Szeged közgyűlése egyhangúlag megszavazta a tanyai vasút felépítését

100 éve Szeged: Szeged közgyűlése egyhangúlag megszavazta a tanyai vasút felépítését

25 éves vita fejeződött be

Kovács György
2024. november 30., szombat
100 éve Szeged: Szeged közgyűlése egyhangúlag megszavazta a tanyai vasút felépítését

Mint arról korábban is írtunk, az 1854-ben megnyitott Kiskunfélegyháza és Szeged közötti vasútvonal csupán a szegedi tanyavilág szélét érintette. Már a századforduló végén felmerült egy tanyai vasút létrehozása, mivel az alsótanyai lakosok lovas kocsival közlekedve általában csak 4-8 óra alatt értek Szegedre.

A tanyai vasút megépítésének engedélyét már 1897-ben megkapták, 1899-ben pedig már kész tervek is voltak, azonban a pontos nyomvonalról és magáról a nyomtávról is hosszas viták indultak, amiket az I. világháború akasztott meg. A viták során egészen újító elképzelések is születtek, 1923-ban például felmerült az is, hogy Alsóközpont (Mórahalom) és Szeged között trolibuszvonal-hálózatot építsenek ki.

Szeged közgyűlése végül 1924 november 26-án szavazta meg a tanyai vasút megépítését, méghozzá egyhangúlag.

 

Nagy, de egyoldalú érdeklődés nyilvánult meg a törvényhatósági bizottság novemberi közgyűlésén. A tanyai és a tisztviselő városatyák teljes számban jelentek meg a mérsékelten fűtött közgyűlési teremben, a középső padsorok azonban üresen ásítoztak. A tanyavilágot az alsótanyai kisvasút ügye mozgósította, de az ülés elején még bizonytalan volt, hogy a vasútépítés mellett, vagy a legelőterületek megcsonkítása ellen vonultak-e fel. A városi tisztviselő városatyákat a polgármesteri előzetes körözés szólította sorompóba

- írta a Szeged az 1924. november 27-i lapjában.

A tanyai vasút tervét Bokor Pál terjesztette elő a közgyűlésben, aki ismertette az előzményeket, valamint ironikusan felhívta arra a figyelmet, hogy abban az évben "ünnepelnék" a "megvalósítatlan vasúttervek huszonöt éves jubileumát". 

A közgyűlésen felszólalt Kormányos Benő, aki üdvözítőnek tartotta az vasút megépítésének javaslatát, azonban aggodalmát fejezte ki a tervezett miskolci sínek megvásárlása miatt. Mint fogalmazott,

minden olcsó portékának van valami bibije.

A zárszó jogán a vita végén még hozzátette azt is, a miskolci sínek vásárlása kapcsán

nem közérdekről van szó, hanem a sínvétel mögött egyéni érdekek bújnak meg.

Dr. Tonelli Sándor a vita során hangot adott annak, hogy szerinte egy normális nyomtávú nagyvasút alkalmasabb lenne, azonban jelezte, hogy vége legyen a 25 éve tartó vitának, kész támogatni a keskenyvágányú vasút építését is.

A közgyűlés ezután egyhangúlag elfogadta a tanács javaslatát. A polgármester aggodalma tehát ismét alaptalannak bizonyult. A legelőterületek bérbeadása ellen a törpebirtokosok és a bérlők közül sem tiltakozott senki

- írta a Szeged tudósítója.

 

 

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.