25 éves vita fejeződött be
Mint arról korábban is írtunk, az 1854-ben megnyitott Kiskunfélegyháza és Szeged közötti vasútvonal csupán a szegedi tanyavilág szélét érintette. Már a századforduló végén felmerült egy tanyai vasút létrehozása, mivel az alsótanyai lakosok lovas kocsival közlekedve általában csak 4-8 óra alatt értek Szegedre.
A tanyai vasút megépítésének engedélyét már 1897-ben megkapták, 1899-ben pedig már kész tervek is voltak, azonban a pontos nyomvonalról és magáról a nyomtávról is hosszas viták indultak, amiket az I. világháború akasztott meg. A viták során egészen újító elképzelések is születtek, 1923-ban például felmerült az is, hogy Alsóközpont (Mórahalom) és Szeged között trolibuszvonal-hálózatot építsenek ki.
Szeged közgyűlése végül 1924 november 26-án szavazta meg a tanyai vasút megépítését, méghozzá egyhangúlag.
Nagy, de egyoldalú érdeklődés nyilvánult meg a törvényhatósági bizottság novemberi közgyűlésén. A tanyai és a tisztviselő városatyák teljes számban jelentek meg a mérsékelten fűtött közgyűlési teremben, a középső padsorok azonban üresen ásítoztak. A tanyavilágot az alsótanyai kisvasút ügye mozgósította, de az ülés elején még bizonytalan volt, hogy a vasútépítés mellett, vagy a legelőterületek megcsonkítása ellen vonultak-e fel. A városi tisztviselő városatyákat a polgármesteri előzetes körözés szólította sorompóba
- írta a Szeged az 1924. november 27-i lapjában.
A tanyai vasút tervét Bokor Pál terjesztette elő a közgyűlésben, aki ismertette az előzményeket, valamint ironikusan felhívta arra a figyelmet, hogy abban az évben "ünnepelnék" a "megvalósítatlan vasúttervek huszonöt éves jubileumát".
A közgyűlésen felszólalt Kormányos Benő, aki üdvözítőnek tartotta az vasút megépítésének javaslatát, azonban aggodalmát fejezte ki a tervezett miskolci sínek megvásárlása miatt. Mint fogalmazott,
minden olcsó portékának van valami bibije.
A zárszó jogán a vita végén még hozzátette azt is, a miskolci sínek vásárlása kapcsán
nem közérdekről van szó, hanem a sínvétel mögött egyéni érdekek bújnak meg.
Dr. Tonelli Sándor a vita során hangot adott annak, hogy szerinte egy normális nyomtávú nagyvasút alkalmasabb lenne, azonban jelezte, hogy vége legyen a 25 éve tartó vitának, kész támogatni a keskenyvágányú vasút építését is.
A közgyűlés ezután egyhangúlag elfogadta a tanács javaslatát. A polgármester aggodalma tehát ismét alaptalannak bizonyult. A legelőterületek bérbeadása ellen a törpebirtokosok és a bérlők közül sem tiltakozott senki
- írta a Szeged tudósítója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.