Szeged

100 éve Szeged: Ambíciózus vasúthálózatot álmodtak Szeged köré

100 éve Szeged: Ambíciózus vasúthálózatot álmodtak Szeged köré

Végül ami megvalósult belőle, azt 1975-ben felszámolták

Kovács György
2024. október 11., péntek
100 éve Szeged: Ambíciózus vasúthálózatot álmodtak Szeged köré

Az 1854-ben megnyitott Kiskunfélegyháza és Szeged közötti vasútvonal a tanyavilág szélét érintette. Már a századforduló végén felmerült egy tanyai vasút létrehozása, mivel a Kiskunhalashoz és Szabadkához sokkal közelebb lévő alsótanyai lakosok lovas kocsival közlekedve általában csak 4-8 óra alatt értek Szegedre.

A tanyai vasút engedélyeit már 1897-ben megkapták a Szeged MÁV állomástól Kiskunmajsa, Üllés, Zsana, Eresztőpuszta érintésével Kiskunhalas MÁV állomásig vezetendő szabványos nyomtávolságú hév vasútvonal építésére, azonban a pontos nyomvonalról hosszas viták indultak. Többek között arról, hogy "Alsótanyára" is be kell vezetni a vasútvonalat, azaz a mai Mórahalomra és környékére.

A hosszas vitáknak az első világháború vetett véget és került le hosszú időre a napirendről. Végül 1926-ban kezdték el építeni a kisvasutat, amely 1927-től már üzemelt.

A kisvasút Szegedet össze kötötte az alsótanyai kapitányságokkal, ahol akkoriban 35 ezer ember élt a kiterjedt tanyavilágban és termelte a friss zöldséget, gyümölcsöt, tojást, baromfit a piacra, amelynek szegedi végállomása a mai Roosevelt tér volt.

 

 

A nyomvonalról még 1924-ben is folytak a viták, erről éppen 100 évvel ezelőtt írt a Szegedi Új Nemzedék:

 

A tanyai vasút 

Mozdítsuk elő a tanyavilág kulturális, gazdasági és anyagi fejlődését — Hozzászólás a tanyai vasút tervéhez

Ismeretesek azok a törekvések, amelyek a szegedvidéki tanyai vasutak kiépítését célozzák. A háború és a forradalmak elodázták e fontos tervek megvalósítását, és ezért helyesnek véljük, ha a tanyai vasutakról ismét megemlékezünk. Hogy szükség van e a tanyai vasútra, azt nem kell bizonyítani; különösen ma, amikor Szeged környéke délről el van vágva a várostól, amikor az idegenforgalom a semmivel egyenlő, amikor — 1924-ben — olyan állapot is előfordulhat, hogy egy 120 000 lakású várostól 30 kilométerre lakó emberek havonta legfeljebb egyszer, akkor is egész napon át tartó kocsizás útján tudják a városban levő ügyeiket, bevásárlásaikat elintézni! A tanyai vasútra tehát szükség van, s az mielőbb megépítendő lenne. 

E sorok írója a város és a tanyavilág helyi érdekeinek és közlekedéspolitikai szempontoknak figyelembevételével azon nézetének ad kifejezést, hogy a szegedvidéki tanyai vasút gerince a Kistelek - Szabadka és Szeged - Kiskunhalas között légvonalban megépítendő vonalak legyenek. Ezt megelőzőleg a mai lóversenytéren túl egy központi személypályaudvar lenne építendő, átépítendő lenne a Szeged-Rókus - Rendezőpályaudvar, Szeged személypályaudvar - Röszkeszentmihálytelek közötti összeköttetések, kiépítendő lenne a közvágóhídi kettősvágányú városi villamosvasút és rendezendő meg kiépítendő lenne a Szabadkai-sugárút és környéke. Ezek után az építendő központi személypályaudvartól indulna ki a tanyai vasút fővonala a domaszéki iskola érintésével a göböljárási iskoláig és ezentúl egyenesirányban Kiskunhalasig. A Kistelek - szabadkai vasútvonal a göböljárási iskola környékén keresztezné a tanyai vasút fővonalát, s itt megfelelő nagyságú állomás épülhetne. Ettől az állomástól déli irányban a horgosi állomásig építendő volna egy összekötő vonal, mely a zabosfai iskola és az alsótanyai közigazgatási központ érintésével érné el a horgosi állomást. Kiépítendő lenne a Szeged-Rókus - Csongrád közötti vonal is Csanytelek, Pusztaszeri major, Sövényháza és Sándorfalva érintésével. Kistelek és a pusztaszeri major között aztán ismét létesítendő lenne egy összekötő szárnyvonal. 

A tanyai vasút Szeged központi pályaudvaron, Szeged-Rókuson, Horgoson, Kisteleken, Kiskunhalason és Csongrádon a Máv vonalaival lenne közvetlen összeköttetésben. 

A tanyai vasút minden vonala rendes nyomtávú és villamos üzemű lenne, olyanformán, mint a Budapest környéki (Bpest- Gödöllő, Szentendre, Ráczkeve) helyiérdekű vasutak. 

A tanyai vasút kiépítéséhez szükséges tőke igen könnyen előteremthető. Adott alkalommal ezt is részletesebben kifejtjük, ezúttal csupán a vonalvezetésre kívántunk rámutatni a helyi, gazdasági, kereskedelmi, közlekedéspolitikai és kis mértékben katonai (Szeged - Kiskunhalas összekötő vonal a határral párhuzamos) szempontok figyelembevételével. 

Úgy véljük, nemcsak a hatóságok, de az érdekelt tanyai lakosság is meg fog most már mozdulni a tanyai vasút érdekében. 

 

 

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.