Végül ami megvalósult belőle, azt 1975-ben felszámolták
Az 1854-ben megnyitott Kiskunfélegyháza és Szeged közötti vasútvonal a tanyavilág szélét érintette. Már a századforduló végén felmerült egy tanyai vasút létrehozása, mivel a Kiskunhalashoz és Szabadkához sokkal közelebb lévő alsótanyai lakosok lovas kocsival közlekedve általában csak 4-8 óra alatt értek Szegedre.
A tanyai vasút engedélyeit már 1897-ben megkapták a Szeged MÁV állomástól Kiskunmajsa, Üllés, Zsana, Eresztőpuszta érintésével Kiskunhalas MÁV állomásig vezetendő szabványos nyomtávolságú hév vasútvonal építésére, azonban a pontos nyomvonalról hosszas viták indultak. Többek között arról, hogy "Alsótanyára" is be kell vezetni a vasútvonalat, azaz a mai Mórahalomra és környékére.
A hosszas vitáknak az első világháború vetett véget és került le hosszú időre a napirendről. Végül 1926-ban kezdték el építeni a kisvasutat, amely 1927-től már üzemelt.
A kisvasút Szegedet össze kötötte az alsótanyai kapitányságokkal, ahol akkoriban 35 ezer ember élt a kiterjedt tanyavilágban és termelte a friss zöldséget, gyümölcsöt, tojást, baromfit a piacra, amelynek szegedi végállomása a mai Roosevelt tér volt.
A nyomvonalról még 1924-ben is folytak a viták, erről éppen 100 évvel ezelőtt írt a Szegedi Új Nemzedék:
Mozdítsuk elő a tanyavilág kulturális, gazdasági és anyagi fejlődését — Hozzászólás a tanyai vasút tervéhez
Ismeretesek azok a törekvések, amelyek a szegedvidéki tanyai vasutak kiépítését célozzák. A háború és a forradalmak elodázták e fontos tervek megvalósítását, és ezért helyesnek véljük, ha a tanyai vasutakról ismét megemlékezünk. Hogy szükség van e a tanyai vasútra, azt nem kell bizonyítani; különösen ma, amikor Szeged környéke délről el van vágva a várostól, amikor az idegenforgalom a semmivel egyenlő, amikor — 1924-ben — olyan állapot is előfordulhat, hogy egy 120 000 lakású várostól 30 kilométerre lakó emberek havonta legfeljebb egyszer, akkor is egész napon át tartó kocsizás útján tudják a városban levő ügyeiket, bevásárlásaikat elintézni! A tanyai vasútra tehát szükség van, s az mielőbb megépítendő lenne.
E sorok írója a város és a tanyavilág helyi érdekeinek és közlekedéspolitikai szempontoknak figyelembevételével azon nézetének ad kifejezést, hogy a szegedvidéki tanyai vasút gerince a Kistelek - Szabadka és Szeged - Kiskunhalas között légvonalban megépítendő vonalak legyenek. Ezt megelőzőleg a mai lóversenytéren túl egy központi személypályaudvar lenne építendő, átépítendő lenne a Szeged-Rókus - Rendezőpályaudvar, Szeged személypályaudvar - Röszkeszentmihálytelek közötti összeköttetések, kiépítendő lenne a közvágóhídi kettősvágányú városi villamosvasút és rendezendő meg kiépítendő lenne a Szabadkai-sugárút és környéke. Ezek után az építendő központi személypályaudvartól indulna ki a tanyai vasút fővonala a domaszéki iskola érintésével a göböljárási iskoláig és ezentúl egyenesirányban Kiskunhalasig. A Kistelek - szabadkai vasútvonal a göböljárási iskola környékén keresztezné a tanyai vasút fővonalát, s itt megfelelő nagyságú állomás épülhetne. Ettől az állomástól déli irányban a horgosi állomásig építendő volna egy összekötő vonal, mely a zabosfai iskola és az alsótanyai közigazgatási központ érintésével érné el a horgosi állomást. Kiépítendő lenne a Szeged-Rókus - Csongrád közötti vonal is Csanytelek, Pusztaszeri major, Sövényháza és Sándorfalva érintésével. Kistelek és a pusztaszeri major között aztán ismét létesítendő lenne egy összekötő szárnyvonal.
A tanyai vasút Szeged központi pályaudvaron, Szeged-Rókuson, Horgoson, Kisteleken, Kiskunhalason és Csongrádon a Máv vonalaival lenne közvetlen összeköttetésben.
A tanyai vasút minden vonala rendes nyomtávú és villamos üzemű lenne, olyanformán, mint a Budapest környéki (Bpest- Gödöllő, Szentendre, Ráczkeve) helyiérdekű vasutak.
A tanyai vasút kiépítéséhez szükséges tőke igen könnyen előteremthető. Adott alkalommal ezt is részletesebben kifejtjük, ezúttal csupán a vonalvezetésre kívántunk rámutatni a helyi, gazdasági, kereskedelmi, közlekedéspolitikai és kis mértékben katonai (Szeged - Kiskunhalas összekötő vonal a határral párhuzamos) szempontok figyelembevételével.
Úgy véljük, nemcsak a hatóságok, de az érdekelt tanyai lakosság is meg fog most már mozdulni a tanyai vasút érdekében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.