Új digitális közösség formálja az oktatás jövőjét

Az újonnan megalakult DPK új szemléletet hoz. Mobilkorlátozás, mesterséges intelligencia, igazgatói mentorhálózat, ezek formálják a jövő oktatását.

A Nevelési-oktatási Digitális Polgári Kör (DPK) megalakulása új fejezetet nyithat a magyar köznevelés történetében – erről beszélt a Magyar Nemzetnek adott interjújában Balatoni Katalin, a pedagógiai innovációkért és családbarát oktatási környezetért felelős miniszterelnöki biztos. Az új közösség célja, hogy biztonságos, értékalapú, közösségépítő térként szolgáljon az oktatási kérdések megvitatására.

Balatoni Katalin szerint a DPK olyan bizalmi légkörben működik, ahol eltérő véleményeket is meg lehet osztani – ítélkezés nélkül. A közösség a köznevelés fogalmát helyezi előtérbe a közoktatás helyett, mert az oktatási környezetnek nem csupán tudást kell átadnia, hanem értékrendet, biztonságot és közösségi élményt is kell nyújtania – akár egy jól működő család.
Jó igazgató, jó iskola
A DPK kezdeményezés részeként hamarosan igazgatói mentorhálózat is indul. Ennek célja, hogy megerősítse: ahol jó vezető van, ott az iskola is jól működik. A szülők ma azt várják el, hogy az iskola vezetője kompetens, szeretetteljes, inspiráló és hiteles legyen, aki partnerként tekint a családokra is.
Balatoni szerint az igazgató ma már „szuperhős”, aki egy egész rendszert működtet, a személyes jelenléte pedig meghatározza az iskola szellemiségét. A mentorhálózat e vezetők támogatását szolgálja majd.
Értékközpontú, modern szemlélet
A Nevelési-oktatási DPK résztvevői olyan területek fejlesztését tűzték ki célul, mint:
- a fenntarthatóság,
- a magyar kultúra ápolása,
- a generációk közötti tudásátadás,
- a nemzeti identitás megerősítése,
- a gyermekek terheltségének helyes kezelése.
Balatoni hangsúlyozta: a jó iskola nemcsak eredményeket produkál, hanem megőrzi a klasszikus értékeket, és erősíti a tanulók lokális és nemzeti identitását.
Mesterséges intelligencia az oktatásban
A miniszterelnöki biztos kiemelte: a mesterséges intelligencia (MI) technológiája egyre jobban beépül a köznevelésbe, de fontos, hogy a tanárok tudatosan és felelősen használják. Példaként említette, hogy az MI segíthet feladatellenőrzésben vagy új gyakorlópéldák generálásában – de nem veheti át a tanulás folyamatát a gyermekektől.
A Kréta-rendszerben már öt nyelven elérhetők MI-alapú modulok, és a tankönyvek 58 pontján szerepel az MI témája. Tavaly 579 ezer notebookot osztottak ki a köznevelés digitális fejlesztésének részeként.
Mobiltelefon-tilalom: pozitív következmények
A Magyarországon bevezetett iskolai mobilkorlátozás kapcsán Balatoni Katalin arról számolt be, hogy az intézkedés javította a figyelmet és a koncentrációt, ráadásul pozitív mellékhatásokkal is járt: a gyerekek elkezdtek újra beszélgetni, játszani egymással, és „a valóságban élni”.
A tanárok felszabadultak egy korábbi, méltatlan „versenyhelyzet” alól, ahol a mobiltelefonokkal kellett harcolniuk a figyelemért. Balatoni szerint a gyermekek közösségimédia-használata a következő világméretű társadalmi probléma lesz, amire már most készülni kell.
Érzelmi intelligencia és emberség
Az oktatás nem lehet csak az eredményekről és teljesítményről szóló verseny – hangsúlyozta Balatoni. Az érzelmi intelligencia, az emberség és a közösségi értékek legalább olyan fontosak, mint a jegyek. Az identitástudat stabilitása pedig előfeltétele minden valódi eredménynek – zárta gondolatait a miniszterelnöki biztos.