Politika

Új digitális közösség formálja az oktatás jövőjét

Új digitális közösség formálja az oktatás jövőjét

Az újonnan megalakult DPK új szemléletet hoz. Mobilkorlátozás, mesterséges intelligencia, igazgatói mentorhálózat, ezek formálják a jövő oktatását.

Böjthe Sándor
2025. szeptember 30., kedd
Fotó: Shutterstock
Új digitális közösség formálja az oktatás jövőjét

A Nevelési-oktatási Digitális Polgári Kör (DPK) megalakulása új fejezetet nyithat a magyar köznevelés történetében – erről beszélt a Magyar Nemzetnek adott interjújában Balatoni Katalin, a pedagógiai innovációkért és családbarát oktatási környezetért felelős miniszterelnöki biztos. Az új közösség célja, hogy biztonságos, értékalapú, közösségépítő térként szolgáljon az oktatási kérdések megvitatására.

Oktatási és nevelési kérdésekkel foglalkozó DPK alakult.
Oktatási és nevelési kérdésekkel foglalkozó DPK alakult. Fotó: Shutterstock.com / Illusztráció

Balatoni Katalin szerint a DPK olyan bizalmi légkörben működik, ahol eltérő véleményeket is meg lehet osztani – ítélkezés nélkül. A közösség a köznevelés fogalmát helyezi előtérbe a közoktatás helyett, mert az oktatási környezetnek nem csupán tudást kell átadnia, hanem értékrendet, biztonságot és közösségi élményt is kell nyújtania – akár egy jól működő család.

Jó igazgató, jó iskola

A DPK kezdeményezés részeként hamarosan igazgatói mentorhálózat is indul. Ennek célja, hogy megerősítse: ahol jó vezető van, ott az iskola is jól működik. A szülők ma azt várják el, hogy az iskola vezetője kompetens, szeretetteljes, inspiráló és hiteles legyen, aki partnerként tekint a családokra is.

Balatoni szerint az igazgató ma már „szuperhős”, aki egy egész rendszert működtet, a személyes jelenléte pedig meghatározza az iskola szellemiségét. A mentorhálózat e vezetők támogatását szolgálja majd.

Értékközpontú, modern szemlélet

A Nevelési-oktatási DPK résztvevői olyan területek fejlesztését tűzték ki célul, mint:

  • a fenntarthatóság,
  • a magyar kultúra ápolása,
  • a generációk közötti tudásátadás,
  • a nemzeti identitás megerősítése,
  • a gyermekek terheltségének helyes kezelése.

 

Balatoni hangsúlyozta: a jó iskola nemcsak eredményeket produkál, hanem megőrzi a klasszikus értékeket, és erősíti a tanulók lokális és nemzeti identitását.

Mesterséges intelligencia az oktatásban

A miniszterelnöki biztos kiemelte: a mesterséges intelligencia (MI) technológiája egyre jobban beépül a köznevelésbe, de fontos, hogy a tanárok tudatosan és felelősen használják. Példaként említette, hogy az MI segíthet feladatellenőrzésben vagy új gyakorlópéldák generálásában – de nem veheti át a tanulás folyamatát a gyermekektől.

A Kréta-rendszerben már öt nyelven elérhetők MI-alapú modulok, és a tankönyvek 58 pontján szerepel az MI témája. Tavaly 579 ezer notebookot osztottak ki a köznevelés digitális fejlesztésének részeként.

Mobiltelefon-tilalom: pozitív következmények

A Magyarországon bevezetett iskolai mobilkorlátozás kapcsán Balatoni Katalin arról számolt be, hogy az intézkedés javította a figyelmet és a koncentrációt, ráadásul pozitív mellékhatásokkal is járt: a gyerekek elkezdtek újra beszélgetni, játszani egymással, és „a valóságban élni”.

A tanárok felszabadultak egy korábbi, méltatlan „versenyhelyzet” alól, ahol a mobiltelefonokkal kellett harcolniuk a figyelemért. Balatoni szerint a gyermekek közösségimédia-használata a következő világméretű társadalmi probléma lesz, amire már most készülni kell.

Érzelmi intelligencia és emberség

Az oktatás nem lehet csak az eredményekről és teljesítményről szóló verseny – hangsúlyozta Balatoni. Az érzelmi intelligencia, az emberség és a közösségi értékek legalább olyan fontosak, mint a jegyek. Az identitástudat stabilitása pedig előfeltétele minden valódi eredménynek – zárta gondolatait a miniszterelnöki biztos.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.